بررسی نقش مهدی رحمتی در نتایج استقلال!
مهدی رحمتی دروازه بان خوبی است اما بازی با پای او ضعیف است و در واقع یکی از نقاط ضعف اصلی استقلال همین مورد است

دروازه‌بان نصف تیم است!

گل سوم السد به استقلال در واقع تیر خلاص بر پیکره استقلال نیمه‌جان در آزادی بود. گلی که مسبب آن کسی نبود جز سید مهدی رحمتی. دروازه‌بانی که بارها و بارها در مسابقا مهم ثابت کرده است که برای دادن پاس‌های رو به‌عقب نمی‌توان به او اعتماد کرد. حتی اکثر شروع‌ مجددهای مهدی‌رحمتی به موقعیت خطرناک برای تیم حریف تبدیل می‌شود و در بازی با السد و به ویژه بازی با ذوب‌ آهن در لیگ‌برتر نیز این امر به صورت واضح قابل مشاهده بود.

در فوتبال امروزی که رقابت بین تیم‌ها بسیار فشرده و سخت شده، مربیان تمایل ندارند با یک اشتباه مرگ‌بار از سوی دروازه‌بان‌ها تیم به کما فرستاده شود و عجیب است که شفر با توجه به سابقه نه چندان جالب رحمتی هنوز کمتر به این موضوع توجه می‌کند و به فیکس‌ بودن او اصرار می‌کند.

هر اندازه‌ که دروازه‌بان پابه‌توپ و تکنیکی‌تر باشد، فشار از روی دفاع بیشتر برداشته می‌شود و در واقع چنین وانمود می‌شود که تیم با یک مدافع بیشتر بازی می‌کند. رکورد کلین‌شیت تاریخی حسین حسینی در لیگ برتر با قدرت بازی‌سازی او در خط آخر دفاع استقلال ارتباط مستقیم دارد.

رکورد انتقال بوفون از پارما به یوونتوس ۱۸ سال زمان نیاز داشت تا توسط الیسون و لیورپول شکسته شود و این رکورد نیز فقط ۱۸ روز طول کشید تا این که قرارداد آریزابالاگا و چلسی منعقد شد. قرارداد ۸۰ میلیونی آریزابالاگا او را به گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ تبدیل کرد. این قرارداد خیلی سریع و به درخواست مائوریتسیو ساری سرمربی آبی‌های لندن بسته شد. این مثال‌ها اهمیت پابه‌توپ بودن و خروج‌های مطمئن دروازه‌بان جهت بازی‌سازی را نشان می‌دهد. افزایش قیمت دروازه‌بان در سال‌های اخیر به دلیل آشفتگی بازار یا شگرد ایجنت‌ها نیست، بلکه بازی با توپ آنها در فوتبال دنیا به یک فاکتور بسیار مهم تبدیل شده است و دلیل اصلی قیمت دروازه‌بان در سال‌های اخیر همین موضوع است.

پیتر اشمایکل دروازه‌بان افسانه‌ای منچستریونایتد می‌گوید: «پپ گواردیولا عامل اصلی افزایش قیمت دروازه‌بان‌هاست. او دروازه‌بانانی را به کار می‌گیرد که توانایی راه‌اندازی حملات تیم از خط دفاع خودی را داشته باشند.» این نقل‌قول کمک می‌کند تا ما بهتر و بیشتر به عمق موضوع برویم.

برای این که یک دروازه‌بان گران‌بها و ارزشمند شود، لازم است بیشتر از این که از دست‌هایش استفاده کند، یک دروازه‌بان پابه‌توپ و مسلط باشد. به همین دلیل دروازه‌بانی که چنین توانایی را دارد، به یکی از مهم‌ترین مهر‌ه‌ها و کاراکتر اصلی مربیان مدرن تبدیل می‌شوند.

شفر و کادر فنی استقلال باید این نکته را در نظر داشته باشند که دروازه‌بان نصف یک تیم است و برای یک تیم صرفا تجربه یک دروازه‌بان را نباید ملاک قرار داد. بدون‌ شک اگر تیم صاحب دروازه‌بانی مطمئن نباشد، نمی‌تواند به کسب جام و بردهای ارزشمند فکر کند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isport.ir