5 نکته جالب در تاریخ ال کلاسیکو ها که باید بدانید
در آستانه ال‌کلاسیکوی رفت لالیگا نکات ویژه‌ای از بارسا و رئال هستند که دانستن آنها می‌تواند جالب باشد

جالب ترین آمار الکلاسیکو ها

اولین ال‌کلاسیکوی فصل و ال‌کلاسیکوی رسمی شماره ۲۳۸ امشب برگزار خواهد شد و بارسلونا در نوکمپ پذیرای رئال‌مادرید خواهد بود. پیش از این جدال حساس بارسلونا صدرنشین لالیگا است و با ۴ امتیاز بالاتر از رئال‌مادرید قرار گرفته که عنوان هفتم جدول را در اختیار دارد. در آستانه این بازی ۵ نکته جالبی که از ال‌کلاسیکو باید بدانید را مرور خواهیم کرد.

یک) ۴ جدال نخست بین بارسلونا و رئال‌مادرید تا پیش از سال ۱۹۲۰ زمانی برگزار شد که نام رئال هنوز به باشگاه پایتخت‌نشین تعلق نگرفته بود. در واقع پیشوند «رئال» توسط پادشاه آلفونسو سیزدهم به این باشگاه اختصاص داده شد. کلمه «رئال» در اسپانیولی معادل «رویال» به معنای «سلطنتی» است.

دو) رکورد بزرگ‌ترین پیروزی در ال‌کلاسیکو متعلق به رئال‌مادرید است که در کوپا‌دل‌ری سال ۱۹۴۳ موفق شد بارسلونا را ۱۱ بر یک شکست دهد. تنش در آن بازی خیلی بالا بود و گفته می‌شود یکی از ریشه‌های اختلاف شدید بین رئالی‌ها و بارسایی‌ها به همان دیدار برمی‌گردد.

سه) از نوامبر ۲۰۰۲ که در نوکمپ جدال بارسلونا و رئال‌مادرید بدون‌گل مساوی شد همه بازی‌ها حداقل یک گل داشته است. از آن زمان به بعد در ۴۶ مسابقه ال‌کلاسیکو ۱۵۲ گل ردوبدل شده، یعنی در ال‌کلاسیکوهای این ۱۶ سال به طور میانگین ۳/۳ گل در هر بازی به ثمر رسیده است.

چهار) باشگاه‌های بارسلونا و رئال‌مادرید نه تنها در مستطیل سبز بلکه بیرون از آن هم رقابت جدی دارند، به‌خصوص در نقل‌و‌انتقالات. از موارد سالیان اخیر می‌توان رقابت بر سر جذب نیمار، آندره گومس و دنی سبایوس اشاره کرد. اما معروف‌ترین رقابت برای انتقال یک بازیکن زمانی بود که رئال‌مادرید موفق شد آلفردو دی‌استفانو را برباید. رئالی‌ها به لطف سال‌های درخشان دی‌استفانو موفق شدند در ۵ فصل نخست جام باشگاه‌های اروپا در دهه ۱۹۵۰ میلادی ۵ قهرمانی تاریخی به افتخارات خودشان اضافه کنند.

پنج) بازیکن‌های زیادی بین بارسلونا و رئال‌مادرید ردوبدل نشده‌اند، اما جولن لوپتگی سرمربی فعلی رئالی‌ها یکی از آنهاست. البته لوپتگی هیچ‌گاه در ال‌کلاسیکو بازی نکرد، اما سابقه بازی در رئال‌مادرید بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ و در بارسلونا بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ را داشته است. از مطرح‌ترین بازیکن‌هایی که پیراهن هردو تیم بارسلونا و رئال‌مادرید را پوشیدند می‌توان به لوئیس فیگو، برند شوستر، رونالدو، خاویر ساویولا، مایکل لادروپ، ساموئل اتوئو و لوئیس انریکه اشاره کرد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی