آندره آ استراماچونی گزینه سرمربی گری تیم استقلال می باشد اما شاید بد نباشد این مربی را بهتر بشناسید

درباره نزدیک‌ترین گزینه سرمربیگری استقلال؛ جوان، ماجراجو و اهل ریسک

آندره‌آ استراماچونی تبدیل به جدی ترین گزینه هدایت استقلال برای فصل آینده شده است. آبی پوشان تهرانی پس از اخراج شفر حالا به سراغ این مربی جوان رفته اند تا تغییر بزرگی را از سبک فوتبال آلمانی به سبک فوتبال ایتالیایی داشته باشند.

وقتی که به سراغ بیوگرافی استراماچونی می رویم بیش از هر چیزی سن او برای ما جلب توجه می کند. این مربی 43 ساله است. در فوتبال ایران به ندرت مربیان خارجی جوان و با انگیزه را می بینیم و حالا این مربی می تواند یک تجربه متفاوت و یک استثنا باشد.

یکی از معدود نمونه ها برانکو ایوانکوویچ بود که در سن 48 سالگی هدایت تیم ملی امید را به عهده گرفت. او قبل از ایران مدتی سرمربی هانوفر و چند تیم کروات بود اما ایران اولین تجربه جدی او بود. دیگر نمونه دراگان اسکوچیچ است که در سن 44 سالگی با ملوان وارد فوتبال ایران شد و در تیم هایی نظیر فولاد و خونه به خونه کار کرد. اما نکته این جاست که هیچ کدام از انها سابقه کار کردن در تیمی نظیر اینتر را نداشته اند. جایی که استراماچونی سابقه هدایت ستارگانی نظیر زانتی، والتر ساموئل، ماتئو کواچیچ، کامبیاسو، کاسانو و دیگو میلیتو را داشته است.

اینتر پس از سه گانه مورینیو تبدیل به یک تیم بی روح شده بود و پس از تجربه ناموفق چهار مربی در دو سال (بنیتز، گاسپرینی، لئوناردو و رانیری) به سراغ استراماچونی رفت. آندره آ که در آن زمان فقط 36 سال سن داشت پس از حضور در رده های پایه اینتر، هدایت نراتزوری ها را به عهده گرفت که هر چند که شروع او ناامیدکننده بود اما کسب 10 برد پیاپی باعث شد تا اینتری ها به بازگشت به روزهای اوج امیدوار شوند. آنها حتی طلسم 49 بازی شکست ناپذیری یوونتوس را هم شکستند  و تا پایان هفته هفدهم سری آ در رده دوم قرار داشتند اما فصل را در رده نهم به پایان رساندند تا از کسب سهمیه اروپایی باز بمانند و در لیگ اروپا هم در مرحله یک هشتم حذف شدند تا استراماچونی برکنار شود.

ضعف اصلی تیم استراماچونی در تنها فصل کامل حضورش در اینتر مربوط به دریافت 57 گل در 38 بازی بود. اینتر دومین خط دفاعی ضعیف را در میان 20 تیم لیگ ایتالیا داشت و با کسب فقط 16 برد از 38 بازی فصل ناکامی را پشت سر گذاشت. اما بدون هیچ تردیدی پذیرش ریسک مربیگری در اینتر برای "آندره آ" یک چالش بزرگ بود که پذیرش آن جسارت و شجاعت می طلبید.

این مربی در تیم های اودینزه ایتالیا،  پاناتینایکوس یونان و اسپارتا پراگ جمهوری چک نیز کار کرده است اما در تیم ایتالیایی یک سال دوام آورد، در تیم یونانی یک سال و یک ماه، در تیم چکی فقط 9 ماه. نکته ای که نشان می دهد مسیر مربیگری وی سیر صعودی نداشته است چرا که تنها افتخار دوران مربیگری او در فصل 12-11 بوده که با تیم دوم اینتر جام "نکستجن" (مخصوص رده های پایه) را فتح کرد. اما در فوتبال اروپا، اخراج شدن چندان هم اتفاق عجیبی به شمار نمی رود چرا که مربیان معمولا بین تیم های مختلف جا به جا می شوند تا بالاخره تیم ایده آلشان را پیدا کنند و در آن جا جا . به طور مثال مورینیو به عنوان یکی از پرافتخارترین مربیان سالهای اخیر فوتبال جهان از تیم های اخیرش نظیر رئال مادرید، چلسی و منچستریونایتد اخراج شده است.

مصدومیت در سن 18 سالگی باعث شد که دوران بازی استراماچونی در بولونیا فقط یک سال طول بکشد اما این مصدومیت برای او تبدیل به توفیق اجباری شد تا خیلی زودتر از دیگر مربیان مکتب ایتالیایی وارد دنیای فوتبال شود. او یکی از نمایندگان نسل مدرن مربیان فوتبال ایتالیا در کنار دی فرانچسکو، کاناوارو و پانوچی به شمار می رود.

سیستم محبوب این مربی در پاناتینایکوس 1-3-2-4 بود اما در پاناتینایکوس و اینتر سابقه استفاده از سیستم هایی نظیر 2-5-3 و 3-3-4 را دارد، نکته ای که نشان می دهد او به سبک دیگر مربیان ایتالیایی همچون آنچلوتی تاکتیک پذیر نیست و حاضر است که تفکرات و ترکیبش را بر اساس داشته هایش در تیم وفق بدهد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net