دلایل مهاجرت مزدک میرزایی به انگلیس از زبان دوستانش
مزدک میرزایی مهاجرت کرد و بزودی کار خود را در شبکه ایران اینترنشنال شروع خواهد کرد

چرا مزدک میرزایی مهاجرت کرد؟

مزدک میرزایی پس از سفر اخیری که همراه همسرش به خارج از کشور داشت و شایعاتی که درباره پیوستنش به یکی از شبکه‌های فارسی زبان در فضای مجازی پخش شد، دیروز وارد لندن و ساعتی بعد در ساختمان یکی از شبکه‌های مخالف دیده شد.

برخی دوستان و نزدیکان این مجری و گزارشگر کم حرف برنامه‌های ورزشی صداوسیما پیش از این، مهاجرت وی را تکذیب کرده بودند، اما ساعاتی بعد مشخص شد که مزدک میرزایی به همراه همسرش مهاجرت کرده و قرار است به زودی روی آنتن یکی از کانال‌های فارسی زبان ظاهر شود که نام این شبکه هم دیشب علنی شد.

مزدک میرزایی که متولد سال ۱۳۴۹ در تهران است، از سال ۱۳۷۶ بر خلاف رشته تحصیلی اش که مهندسی صنایع بود، فعالیت حرفه‌ای را در سازمان صداوسیما آغاز کرد و نخستین بار ده دقیقه از یک مسابقه فوتبال خارجی را کنار جواد خیابانی گزارش کرد تا به جرگه گزارشگران رسمی تلویزیون اضافه شود. او در همه این سال‌ها به کار ترجمه نیز پرداخت و کتاب‌ها و مقالاتی از او منتشر شده است.

اما همه می‌خواهند بدانند انگیزه مزدک میرزایی از این مهاجرت چه بود؟ آیا پای مسائل مالی در میان است یا اینکه فضای کار برای او فراهم نبود. خیلی‌ها می‌گویند بعد از ۲۲ سال کار در صداوسیما، مزدک میرزایی به واسطه عدم ارتباطات قوی با مدیران رده بالا و لایه‌های قدرت در سازمان، هیچ فرصت خودنمایی پیدا نکرد و در واقع کمتر دیده شد که یک پروژه مهم به او سپرده شود.

در حالی که گفته می‌شود مزدک میرزایی این اواخر با مدیر جدید و جوان شبکه سه اختلافاتی جدی داشت، برخی نزدیکانش معتقدند مشکل اصلی به شبکه مستند مربوط و گفته می‌شود که میرزایی بر سر مستندی درباره تیم ملی ایران با مدیر شبکه مستند به اختلاف خورد.

آخرین کار حرفه‌ای مزدک هم برنامه جهان فوتبال با شبکه خصوصی آپارات بود، اما نزدیکان و رفقایش می‌گویند او تا آخرین هفته‌ها، درگیر دریافت برخی مطالبات معوقه سال‌های گذشته اش بابت ساخت برنامه‌هایی در برخی شبکه‌های سیما بود. این‌ها تنها اطلاعاتی است که از سوی طیف دوستان نزدیک این کارمند سابق صداوسیما مطرح می‌شود و باید منتظر اظهارنظر احتمالی خود مزدک درباره دلیل اصلی اش برای ترک ایران باشیم.


به هر حال از حلقه دوستانه فردوسی پور، پیمان یوسفی، مزدک میرزایی ـ که تا همین چندماه پیش پیشقراول برنامه‌های ورزشی شبکه سه بودند ـ هیچ یک در این کانال سابقا پرمخاطب نمانده اند. عادل و برنامه اش حذف شدند، پیمان یوسفی به شبکه یک رفت و آخرین نفر هم راهی آن سوی مرز‌ها شد.

معضل جدید تلویزیون ایران؛ حذف صدای مزدک

گزارشگر برتر تلویزیون ایران در سال ۸۴ که بازی تاریخی ایران مقابل کره جنوبی در اولسان را که با گل رضا قوچان نژاد به صعود شیرین ایران به جام جهانی منجر شد، گزارش کرده بود، حالا یکی از مغضوبین صداوسیما خواهد شد. سابقه در موارد مشابه می‌گوید صداوسیمای جمهوری اسلامی از این پس گزارش‌های مزدک روی بازی‌های بی شمار داخلی و خارجی را در صورت لزوم برای پخش مجدد، سانسور خواهد کرد؛ نظیر آنچه برای چندین گزارشگر سابق رخ داد و طی همه این سال‌ها صدای اسکندر کوتی جایگزین صدای گزارشگرانی شده که جلای وطن کرده اند.

واکنش ها به مهاجرت مزدک میرزایی

از غروب دیروز که خبر قطعی بودن مهاجرت این گزارشگر به همراه همسرش در فضای مجازی و رسانه های اینترنتی پخش شد، اظهارنظرهای بسیاری در موردش مطرح شد و سه طیف مختلف درباره آن عقاید خود را مطرح کردند؛ گروه نخست این اقدام را بر اساس یک تصمیم شخصی دانسته و بقیه را به قضاوت نکردن کار و حریم خصوصی دیگران دعوت کردند. این دسته معتقدند که مزدک میرزایی هم مثل همه آدم های جامعه حق انتخاب دارد و می تواند برای صلاح زندگی خودش و خانواده اش تصمیم بگیرد.

گروه دوم اما به هواداری از تصمیم او برخاسته اند و اوضاع وخیم اقتصاد داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ها را دلیل محکمی برای خروج او و امثال او از کشور می دانند. برخی در این میان گفته اند اگر برای آنها نیز چنین فرصتی فراهم می شد، تصمیمی جز این نمی گرفتند! تعداد زیادی از مردم عادی نیز به تأثیر افکار مدیران جدید شبکه سه در این گونه رویدادها اشاره کرده و خواستار حذف این طرز فکر از صداوسیمای ایران شده اند.

گروه سوم اما پیوستن به شبکه اینترنشنال را در شرایط فعلی که جنگ اقتصادی و سیاسی بین ایران و غرب در جریان است، کمک به اردوگاه دشمن محسوب کرده اند و در سرزنش و انتقاد از این تصمیم گزارشگر صداوسیما برخاسته اند. آنها می گویند مزدک بیش از دو دهه نان تلویزیون ایران را خورد و معروف شد و پروبال گرفت؛ حالا هم این ترک وطن نوعی خیانت است!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net