تاریخ عجیب برگزاری دربی استقلال و پرسپولیس
مسئولان سازمان لیگ برای انتخاب زمان برگزاری دربی، چندان خوش سلیقه عمل نکردند و در واقع می شود که بد سلیقگی به خرج داده اند

علت برگزاری دربی در روز یکشنبه 31 شهریور

طبق اعلام سازمان لیگ دربی 90 که مربوط به هفته چهارم است، روز یکشنبه 31 شهریور برگزار خواهد شد. البته هنوز درباره تعداد دربی های برگزار شده با توجه به ماجراهای سوپرجام و رای دادگاه کاس شک وجود دارد. پرسپولیسی ها عقیده دارند که دربی پیش رو با توجه به رای سازمان لیگ و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود پرسپولیس است و دربی نود محسوب می شود و استقلالی ها هم عقیده دارند چون دربی سوپرجام برگزار نشده و تکلیف سوپرجام هم در دادگاه کاس مشخص نشده، دربی پیش رو، دربی 89 است.

سازمان لیگ درباره تاریخ دربی به این نکته اشاره کرده که چون 22 تا 30 شهریور مسابقات قهرمانی والیبال در سالن والیبال مجموعه آزادی برگزار می‌شود، آنها تصمیم گرفتند برای اینکه بازیهای تیم ملی والیبال تداخلی با دربی پیدا نکند، دربی را روز یکشنبه برگزار کنند.

اول از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که بازیهای هفته سوم روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار می‌شود و دو تیم، فرصت کافی برای انجام دربی در روز جمعه داشتند اما سازمان لیگ تصمیم گرفت بازی را به روز یکشنبه بیندازد که این موضوع چند نکته دارد:

یک- اولین نکته اینکه بعید است میزبانی تیم ملی از بازیهای قهرمانی والیبال آسیا تداخلی در استقبال از دربی ایجاد کند و حتی این امکان وجود داشت که تماشاگران دربی، بازی تیم ملی والیبال را هم از نزدیک ببینند. بافت تماشاگران والیبال هم با فوتبال فرق دارند و مطمئنا کنترل فضای ورزشگاه 12 هزار نفر آزادی، بسیار راحت تر از کنترل فضای ورزشگاه 80 هزار نفری آزادی است که در روز دربی به مرز انفجار می رسد.

دو-  برگزاری بازی در یک روزغیر تعطیل قطعا در کاهش تماشاگران بازی تاثیرگذار خواهد بود و گویا مسئولان سازمان لیگ علاقه ای به پر شدن سکوهای ورزشگاه آزادی ندارند و انگار هدف همین است که تماشاگر کمتری به ورزشگاه آزادی برود. در حالیکه در تبریز بازی تراکتورسازی – پرسپولیس در فضای بسیار خوبی برگزار شد و تماشاگران استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جو خوبی، به نمایش گذاشتند.

سه- در هر حال تاریخ دربی، 31 شهریور اعلام شده است. روز شکوفه ها که نونهالان کلاس اولی به مدرسه می روند و البته فردای روز دربی، اول مهر است و مدارس بازی می شود. 31 شهریور و یک روز قبل از شروع پاییز، می‌تواند روز شلوغی برای دانش آموزان و خانواده هایشان باشد و آنها می‌خواهند فرزندانشان را آماده رفتن به مدرسه بکنند که حالا برگزاری دربی در آن تاریخ می تواند برنامه هایشان را بر هم زند و از تعداد تماشاگران بکاهد. همچنین فردای دربی در مدرسه ها هم ممکن است در صورت باخت هر کدام از تیم ها شاهد یک اول مهر استثنایی باشیم و دانش آموزان برای کری خواندن برای یکدیگر نظم روز اول مهر را فراموش کنند.

چهار- با توجه به آنکه بازیهای تیم ملی در این مرحله از انتخابی جام جهانی چندان سخت نیست، شاید سازمان لیگ می‌توانست با تعامل با سرمربی تیم ملی، زمان   اردوی تیم ملی قبل از بازی با هنگ کنگ را کاهش دهد تا هفته سوم قبل از بازی تیم ملی مقابل هنک کنگ برگزار شود اما ظاهرا کم تماشاگر بودن دربی و بی سلیقگی در اولویت قرار گرفته است. باید دید توجیه سازمان لیگ برای برگزاری دربی در روز تعطیل اکثر کشورهای جهان چه خواهد بود. البته این برگزاری فایده هم دارد. آنهایی که خارج از کشور هستند و تفاوت ساعتی زیادی با تهران ندارند می توانند با خیال راحت از دیدن دربی لذت ببرند! ظاهرا زمان دربی به کام ایرانیان خارج از کشور است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net