علت موفقیت مسی در زدن ضربات ایستگاهی از نظر علمی
چند دانشمند و پزشک درباره رمز موفقیت لیونل مسی در ضربات ایستگاهی تحقیقاتی جالب انجام داده‌اند

گزارش روز: رمز موفقیت مسی در زدن ضربات ایستگاهی چیست؟

یکی از مهمترین توانایی‌های لیونل مسی در زمین چمن، زدن ضربات ایستگاهی و به گل رساندن آن‌هاست.  او تا امروز بیش از ۵۰ بار از روی ضربه ایستگاهی گل زده است و برای بسیاری جای سوال است که سوپراستار آرژانتینی بارسلونا چگونه این ضربات را می‌زند.

دکتر راجپال برار درباره رمز موفقیت مسی در ضربات ایستگاهی به Squawka می‌گوید: وقتی مسی به توپ ضربه می‌زند، روی سمت راست باسنش تکیه می‌کند و این مسئله باعث می‌شود تا پای چپش شعاع حرکتی بیشتری داشته باشد. کاری که با پای تکیه‌گاهش انجام می‌دهد این است که تمام وزنش را روی قسمت بیرونی پایش قرار می‌دهد. بنابراین زمانی که به سمت توپ می‌رود همه چیز در قسمت خارج از مچ پا اتفاق می‌افتد. چیزی شبیه زمانی که شما مچ پایتان را بچرخانید و بپیچید. ما به این عمل وارونگی پیچش می‌گوییم. یعنی قدرت را از قسمت بیرون مچ می‌گیرید اما از قسمت داخل استفاده می‌کنید. در مورد مسی باید بگویم او خودش را تمرین داده تا بر تمام حرکات بدنش تسلط داشته باشد.


رسانه مارکا هم در این زمینه در گزارشی اعلام کرده بود مسی همیشه بین خود و دروازه یک مانع قرار می‌دهد تا ضربه ایستگاهی تمرین کند. او همیشه پاهای خود را با زاویه ۵۰ درجه نسبت به توپ قرار می‌دهد و زمانی که می‌خواهد ضربه ایستگاهی بزند پاهایش با زمین برخورد دارد تا بتواند تسلط بیشتری روی توپ داشته باشد. مسی برای افزایش دقت خود هم شانه‌ها و سینه‌هایش را منقبض می‌کند.


رسانه اسپورت درباره ضربات ایستگاهی مسی با دپارتمان فیزیک دانشگاه بارسلونا صحبت کرده بود و آن‌ها راز موفقیت مسی را استفاده از مگنوس افکت نامیده بودند. منظور از مگنوس افکت چرخش بدن است که نیروی عمود بر خط حرکت ایجاد می‌کند. یعنی فشار روی قسمت تحتانی بدن بیشتر از قسمت فوقانی است و در نتیجه یک منحنی نبرو و بدن ایجاد می‌شود که به مسی کمک می‌کند تا دقت و قدرت  داشته باشد.

خود مسی در این رابطه گفته: صادقانه بگویم دوست دارم توپ را از روی دیوار دفاعی به سمت دروازه بفرستم اما هر از گاهی هم دوست دارم کمی توانایی‌هایم را ترکیب کنم تا دروازه‌بان گیج شود.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net