یوگا
انجام حرکات ورزشی یوگا می‌تواند به بهبود درمان انحراف ستون فقرات کمک کند و به نوجوانان کمک کند که بدون استفاده از بریس این مشکل خود را برطرف کنند.
مطالعات جدید نشان داده است انجام یک حرکت یوگا به مدت 90 ثانیه و سه روز در هفته‌ می‌تواند خمیدگی و انحنای ستون فقرات را کاهش دهد. انجام این کار به مدت سه ماه می‌تواند بسیار مفید باشد.

نتایج این مطالعات در مجله "پیشرفت سلامت و پزشکی" منتشر شده است. حدو د شش میلیون نفر در آمریکا دچار انحراف در ستون فقرات هستند و حدود 600 هزار مراجعه به پزشک در سال به دلیل این مشکل انجام می‌شود. انحراف ستون فقرات در همه سنین ایجاد می‌شود و بین 10 تا 15 سالگی بسیار شایع است.

انحراف ستون فقرات مزمن به انحنای بیش از 45 درجه گفته می‌شود و معمولا با جراحی درمان می‌شود. انحنای کمتر از 45 درجه با تکنیک‌هایی بدون جراحی درمان می‌شوند که معمولا راه درمانی آن بستن "بریس" است. هر ساله حدود 30 هزار کودک و نوجوان به درمان با بریس روی می‌آورند و این وسیله باید چند ساعت در روز پوشیده شود. استفاده از این وسیله کمک می‌کند تا ستون فقرات این کودکان به صورت صاف رشد کند.

شایع‌ترین روش درمان با بریس نوجوانان به مدت سه تا چهار ماه، سه بار در هفته‌ جلسات ورزشی دو ساعته است. بعد از این سه تا چهار ماه نیز آنها باید در طول روز 30 دقیقه‌ ورزش کنند. یکی از محققان در این باره می‌گوید: از آنجایی که بیشتر بیماران نوجوانان هستند، انجام این برنامه‌ها برای آنها بسیار سخت است. درمان نشدن انحراف ستون فقرات نیز باعث می‌شود که انحراف هر ساله هفت درصد بیشتر شود و در نهایت ناتوانی ایجاد کند.

در مطالعات اخیر محققان سعی کردند تا تاثیر حرکات یوگا را که به پلانک از پهلو معروف هستند بر 25 فرد 14 تا 85 ساله که انحراف ستون فقرات داشتند بررسی کنند. این حرکت به این شکل است که فرد بر روی یک سمت بدن با پاهای صاف دراز می کشد و با کمک آرنج و بازو بدن را به سمت بالا می‌برد و بر می‌گرداند.

از افراد مورد بررسی خواسته شد که روزی 10 تا 20 ثانیه این حرکت را انجام دهند. سپس از آنها خواسته شد تا روزی یک بار هر چقدر که می‌توانند این حرکت را تکرار کنند.

یکی از محققان در این باره گفت: از آنجایی که انحراف ستون فقرات به معنای عدم تقارن در بدن است انجام حرکت پلانک در سمتی از بدن که ضعیف‌تر است می‌تواند موثر باشد. انجمن ملی انحراف ستون فقرات پیشنهاد کرده است که بیماران از 25 حرکت یوگا برای درمان استفاده کنند.

به طور متوسط نمونه های مورد بررسی 1.5 دقیقه‌ در روز، 6.1 روز در هفته‌ در طی 6.8 ماه این حرکت را انجام دادند و بررسی‌ها نشان داد که 32 درصد بهبود در شرایط آنها ایجاد شد. در بین افراد مورد بررسی نوجوانان 49.6 درصد و افراد بزرگسال 38.4 درصد بهبودی یافتند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
نکاتی برای افزایش آمادگی جسمانی
بهبود حافظه با وزنه زدن
افزایش کارایی تنیس بازان با داد زدن!
بهداد سلیمی در نقش جهان اصفهان + عکس
بیزنس بعدی علی دایی مشخص شد