دوندگان کنیایی
دوندگان و ورزشکاران کنیایی به دلایل مختلف زیست محیطی و ژنتیکی کارایی بیشتری در فعالیت‌های شدید ورزشی دارند.
مطالعات جدید نشان داده است که دوندگان و ورزشکاران حرفه‌ای کنیایی به دلیل اکسیژن رسانی بیشتر به مغزشان در فعالیت‌های فیزیکی شدید، موفق‌تر هستند.

این مطالعات در دانشگاه باسک انجام شده است و نتایج آن در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، نتایج این بررسی‌ها نشان داده است که اکسیژن رسانی به مغز ورزشکاران کنیایی در طول انجام فعالیت فیزیکی شدید ثابت باقی می‌ماند.

این تحقیقات بر روی 15 دونده کنیایی انجام شد، میزان اکسیژن رسانی به مغز این افراد به هنگام ورزش اندازه‌گیری شد. هنگامی که اکسیژن رسانی به قسمت جلوی مغز کم می‌شود، فعالیت عصبی نیز در این قسمت کمتر می‌شود. این قسمت مستقیما با کنترل حرکات در ارتباط است. کاهش فعالیت عصبی در این قسمت با کاهش کارایی ورزشکار همراه می‌شود. در ورزشکاران کنیایی این اتفاق نمی‌افتد.

محققان در صدد هستند تا دلیل این مساله را دریابند. آنها احتمال می‌دهند که قرار گرفتن در ارتفاع بالا در زمان جنینی یا انجام فعالیت فیزیکی زیاد در زمان کودکی می‌تواند موثر باشد. قرار گرفتن در ارتفاع بالا در زمان جنینی بر جریان خون تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که در دوران بلوغ توانایی قلبی – تنفسی فرد افزایش یابد.

همچنین انجام ورزش مداوم در زمان کودکی باعث افزایش کارایی حرکتی، افزایش رشد عصبی و غیره می‌شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
برنامه ورزشی برای بیماران ام اس
10 فایده شطرنج
ورزش‌های مناسب‌ در فصل سرما
قهرمان کشتی جهان در حال واکس زدن کفش زائران + عکس
فابرگاس و همسرش آماده جشن کریسمس + عکس