هشدار جدی به ورزشکاران؛ DNP مرگ بار است
شیوع ماده ای کشنده به نام DNP به عنوان مکمل یا داروی رژیم غذایی و بدنسازی در برخی از کشورها، باعث شد تا اینترپل هشداری جهانی در رابطه با مصرف این ماده صادر کند.

DNP ماده ای است که به عنوان یک ماده خام در مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرد و اخیرا گزارش بیماری شدید یک زن در بریتانیا و یک مرد در فرانسه به دلیل مصرف این ماده مخابره شده است. علاوه بر این اینترپل خود نیز گزارشی از یکی از آزمایشگاه های مورد تایید وادا در استرالیا درباره وجود این ماده در این کشور دریافت کرده است، به همین دلیل امروز هشداری جهانی در این رابطه صادر کرد؛ هشداری که به درخواست وزارت بهداشت همگانی و محیط فرانسه صادر و برای 190 کشور دنیا ارسال شد.

وادا درباره این ماده تصریح دارد که گرچه این ماده اغلب به شکل یک پودر زرد رنگ و گاهی به شکل کپسول فروخته می شود، اما دیده شده که آن را به شکل کرم هم مورد استفاده قرار می دهند. این در شرایطی است که این ماده از نظر ماهیتی به شدت سلامت انسان را تهدید می‌کند و متاسفانه تولید غیر قانونی آن در شرایط غیربهداشتی نیز مزید بر علت شده است تا درصد آسیب رسانی‌اش به انسان بیشتر هم شود.

وادا درباره این ماده سمی اضافه می‌کند: در دهه 1930 این ماده برای افزایش سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما به دلیل اعلام چندین مورد مرگ ناشی از مصرف DNP از چرخه مصرف خارج شد.

"دیوید هومن" دبیرکل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) در این باره گفت: وادا از ورزشکاران می خواهد که به هیچ نحوی و تحت هیچ شرایطی از این ماده مرگ بار استفاده نکنند. این ماده نه تنها از سوی وادا و در لیست جهانی مکمل های اعلام شده وادا تایید نشده و جزو مکمل های مممنوعه است، بلکه خطرناک بودن این ماده هم کاملا به روشنی اعلام شده است. هیچ ورزشکاری نباید از این مکمل مرگ بار به دلیل خطراتی که در پی دارد استفاده کند.

وی افزود: ما از اینترپل تشکر می‌کنیم که خطرات این ماده را به شکل هشدار عمومی و جهانی اعلام کرده است. این نمونه‌ای از ویژگی های همکاری نزدیک و خوب سازمانهای مبارزه با دوپینگ و اجرای قانون با هم است تا بتوانند با هم اقدامات اساسی را در پیشگیری از بروز این دست مشکلات انجام دهند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir