عوارض جبران نشدنی قرص‌های بدنسازی
‌مدرس دانشگاه ارومیه گفت: در مواردی استفاده کردن از قرص‌های بدنسازی موجب مرگ و فلج شدن فرد می‌شود.

ژاله پاشایی افزود: وقتی مکمل ها با دوز مصرفی زیاد به بدن تزریق می‌شود مخصوصا در فردی که بدن وی ضعیف بوده و آمادگی لازم را برای پذیرش این مکمل ندارد استفاده از مکمل باعث مرگ و یا فلج شدن فرد می شود.

وی خاطرنشان کرد: مکمل ها و قرص های بدنسازی در واقع یکسری مواد هستند که بدن در حالت عادی به آنها نیاز کمتری داشته و برای حجم دهندگی عضلات دوز مصرفی این مواد را افزایش می دهند.

مدرس دانشگاه ارومیه افزود: در ماهواره قرص هایی را برای کاهش وزن تبلیغ می کنند که این مواد دارای کافئین و اسدرین می‌باشند و خاصیت چربی سوزی دارند ولی اگر در دراز مدت از آن ها استفاده شود اعتیاد آور بوده و دچار عوارضی چون تپش قلب، سرگیجه و تهوع می شوند.

پاشایی با بیان اینکه استفاده کنندگان این مکمل ها هیچ گونه اطلاعی درباره دوز مصرفی آن ها ندارند، افزود: افرادی که به مصرف این مکمل ها تمایل دارند در مرحله اول باید با متخصصین در این زمینه مشورت کرده و بعد استفاده کنند.

دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی گفت: استفاده از این قرص ها عوارضی از قبیل آسیب های کبدی، افزایش سرطان، افزایش بیماری های قلبی عروقی، قاعدگی نامنظم خانم ها به همراه دارد.

مدرس دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: وقتی شخص بوسیله مکمل ها عضله های خود را حجیم می کند بعد از مدتی اگر از مکمل ها استفاده نکند حجیم شدگی عضلات وی از بین می رود.

وی با بیان اینکه جوانان به ویژه آقایان گرایش بیشتری برای مصرف این قرص ها پیدا می کنند، ادامه داد: به جوانان توصیه می کنم به جای مصرف اینگونه مکمل ها جهت حجم دهندگی مفاصل خود از طریق برنامه وزنه، تمرین های طولانی مدت و تغذیه ورزشی زیر نظر متخصص ورزشی به این مهم دست یابند.

پاشایی تصریح کرد: در مصرف اینگونه مکمل ها در مرحله اول قطعا خود فرد مقصر است زیرا بدون اطلاع دنبال این قرص ها می رود و نباید به هر کسی در این زمینه اعتماد کند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم اداره کنندگان باشگاه ها، مربیان و افراد سودجو مقصر هستند چون بدنسازی از این طریق زود جواب داده و از نظر مالی سودآور است، جوانان را به استفاده از این مکمل ها تشویق می کنند.

پاشایی با بیان اینکه باید به باشگاه های بدنسازی نظارت بشود، افزود: فرهنگ سازی از طریق رسانه برای مقابله با این موضوع و تبلیغ قوی شدن از راه درست امر بسیار مهمی است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir