سالم‌ترین راه برای کاهش وزن!
برخلاف باور عمومی، کاهش وزن موضعی (کم کردن چربی در یک منطقه از بدن) با ورزش کردن امکان پذیر است زیرا که چربی از بافت هایی که چربی بیشتری دارد می سوزد.

سالم ترین روش برای سوزاندن چربی ها

به گزارش سیمرغ، ویدا بیطرفان کارشناس ارشد علوم تغذیه و عضو انجمن تغذیه ایران درباره سالم‌ترین راه برای کاهش وزن گفت: فقدان ورزش و شیوه زندگی کم تحرک، همراه با پرخوری مزمن، از مهم ترین علل رایج افزایش وزن می باشند. در این راستا، پیشرفت تکنولوژی و افزایش سبک زندگی ماشینی منجر به کم تحرکی در جوامع شده است. از این رو افراد کمتری ورزش می کنند و اوقات زیادی را برای انجام فعالیت هایی با انرژی کم نظیر تماشای تلویزیون یا فیلم، استفاده از رایانه، بازی های رایانه ای و نشستن در ماشین برای کار یا تفریح و اشتغال به مشاغل کم تحرک سپری می کنند.

افزایش انرژی مصرفی طی تمرینات ورزشی و اشکال دیگر فعالیت بدنی عوامل مهم در کاهش وزن هستند. فعالیت بدنی متعادل به از دست دادن وزن و کاهش متابولیسم پایه بدن که بطور اجتناب ناپذیر با کاهش وزن آگاهانه ارتباط دارد، کمک می کند. از دیگر تاثیرات مثبت افزایش فعالیت بدنی می توان به تقویت سلامت قلب، بهبود سطح قند خون و سوختن انرژی مازاد بدن اشاره کرد.

به نظر می رسد مقدار فعالیت بدنی کافی 30 – 60 دقیقه در روز است. بزرگسالان چاق و دچار اضافه وزن باید فعالیت بدنی خود را تا این مقدار افزایش دهند. شواهدی وجود دارد که حتی اگر افراد بزرگسال مبتلا به چاقی یا اضافه وزن نتوانند فعالیت بدنی خود را به این میزان برسانند، لازم است روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند.

بنابراین دستیابی به این میزان فعالیت بدنی، برای بهبود سلامت و تسهیل کنترل وزن در طولانی مدت بسیار ضروری است. آنچه برای این افراد توصیه می شود ترکیبی از ورزش های مقاومتی و هوازی است. ورزش های مقاومتی توده عضلانی بدن و در نتیجه متابولیسم پایه، توانایی مصرف انرژی دریافتی و دانسیته مواد معدنی استخوانی (به خصوص در زنان) را افزایش می دهند.

ورزش های هوازی از طریق بالا بردن متابولیسم پایه بدن، مصرف انرژی و از دست دادن چربی برای سلامت قلبی و عروقی مهم هستند. انواع تمرینات قلبی عروقی شامل آهسته دویدن، دو سرعت، پیاده روی قدرت، دوچرخه سواری، پیاده روی معمولی، شنا و ایروبیک در کاهش وزن موثر هستند.

پیاده روی یک تمرین ایده آل برای کاهش وزن است که بسته به توان فرد و میزان اضافه وزن وی با شدت های مختلف توصیه می شود. لازم به تذکر است که در صورت وجود هر نوع مشکل فیزیکی قبل از انتخاب نوع ورزش مشورت با پزشک متخصص ورزش ضروری می باشد. علاوه بر فواید فیزیولوژیکی ورزش، انجام فعالیت ورزشی بی حوصلگی را از بین می برد، قدرت کنترل را افزایش داده و باعث احساس سلامتی در فرد می شود.

پیاده رویپیاده روی

ثبات در انجام فعالیت ورزشی کلید تحقق سلامت و کنترل وزن است. طبق توصیه های ورزشی پیشین، 20 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید، 3 روز یا بیشتر روزهای هفته توصیه می شود. این مسئله نشان می دهد که اکثر فواید حاصل از ورزش و فعالیت بدنی با شدت متوسط حاصل می شود ( آنقدر که باعث مصرف 200 kcal انرژی در روز شود) و انجام فعالیت زیاد لازم نیست.

در تلاش برای به حداکثر رساندن توان ورزشی، بیشتر ورزشکاران انرژی دریافتی خود را به منظور کاهش یا افزایش وزن تغییر می دهند. اگرچه چنین تلاش هایی در برخی موارد مناسب است، اما برنامه های کاهش وزن مخاطرات زیادی هم دارد به عنوان مثال در ورزشکاران جوان تر باعث وقفه در رشد و در زنان و دختران منجر به اختلالات خوردن، به تاخیر افتادن یا قطع قاعدگی و اختلالات استخوانی می گردد. از این رو ورزش هدف برای ورزشکاران بایستی نسبت به چاقی و چربی وی تایید گردد.

زمان کافی برای کاهش تدریجی و آهسته در حدود 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته به مدت چندین هفته مجاز است. ورزش انجام شده طی مدت کاهش وزن بایستی با شدت متوسط باشد زیرا بیشتر مقدار انرژی مورد نیاز این نوع ورزش ها از چربی تامین می شود که علاوه بر اینکه منجر به سوختن چربی بدنی می شود می تواند انرژی کافی برای مدت طولانی ورزش را فراهم کند.

یکی از چالش برانگیز ترین مسائل در افراد چاق یا دارای اضافه وزن کاهش سایز موضعی می باشد. برخلاف باور عمومی، کاهش وزن موضعی (کم کردن چربی در یک منطقه از بدن) با ورزش کردن امکان پذیر است زیرا که چربی از بافت هایی که چربی بیشتری دارد می سوزد. در این افراد، علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی صحیح، انجام فعالیت ورزشی متناسب موضع مورد نظر بسیار حائز اهمیت می باشد.


تهیه و تدوین: گروه ورزشی سیمرغ
اختصاصی سیمرغ