دو اسطوره و سیگاری که ما را کشت
عکس های کمی در دنیا شبیه هم هستند و عکس های خیلی کمتری در دنیا خیلی شبیه هم هستند. اما این دو تصویر  از همین معدود عکس هایی هستند که روح یکسانی دارند.

شباهت شگفت آور یوهان کرایف و پورحیدری

 

01155203.jpg

 

بالا، مرحوم منصور پورحیدری ملقب به "پدرِ استقلال" و پرافتخارترین مربی تاریخ این باشگاه کنار کادر فنی تیم روی نیمکت.... و پایین مرحوم یوهان کرایف، پدرِ سبک فوتبالی که بعدها به "تیکی تاکا" مشهور شد و همچنین دومین مربی پرافتخار تاریخ باشگاه بارسلونا. او هم کنار کادر فنی روی نیمکت... هردو عکس هم مربوط به دورانی هست که سیگارکشیدن کنار زمین هنوز برای فیفا و افکار عمومی حساسیت برانگیز نبود.

 

مرحوم کرایف در ۷۰ سالگی درگذشت و مرحوم پورحیدری جمعه  در ۷۱ سالگی. علت مرگ هر دو نفر هم مشترک بود؛ سرطان ریه؛ همان طور که می دانید منصور خان به شدت اهل سیگار بود و البته کرایف کبیر با وجود مشکلات قلبی الفتی دیرینه با سیگار داشت. در این اثتا اما  باید به خبری اشاره کرد که دیروز در روزنامه ایندیپدنت انگلیس منتشر شده است ؛ اینکه دانشمندان بالاخره متوجه شدند که کشیدن سیگار، می تواند چند جهش سرطان زا در DNA افراد سیگاری ایجاد کند.

 

براساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته، کشیدن هر 50 نخ سیگار، می تواند به یک جهش سرطان زا در سلول های ریه منجر شود. به این ترتیب، افرادی که روزی 20 نخ سیگار می کند، در طول سال 150 جهش در سلول های ریه، 97 جهش در سلول های حنجره 39 جهش در سلول های حلق و 18 جهش در سلول های مثانه خواهند داشت.

 پیش از این، مطالعات نشان داده بود که مصرف تنباکو با حداقل 17 نوع سرطان در ارتباط است اما این اولین بار است که میزان دقیق آسیب به DNA در اثر مصرف سیگار مشخص می شود. البته بعضی از افراد سیگاری، علی رغم جهش های زیادی که در DNA شان ایجاد می شود، هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند اما این تنها به خوش شانس بودن آنها مربوط می شود.

از سوی دیگر، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد، احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که سیگار را کنار گذاشته اند، به مراتب کاهش پیدا کرده است. برای مثال، مطالعه ای که در انگلیس انجام شده، نشان می دهد که امید به زندگی در افراد سیگاری تا 10 سال کاهش پیدا می کند اما ترک سیگار در 30 سالگی، ریسک مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی کم می کند.

پس ، اگر بخواهیم به یک نتیجه اخلاقی برسیم چاره ای جز تاکید بر ترک سیگار نیست. پدیده غریبی که همه از آسیبش باخبریم و اراده ترک اش را نداریم.

 

منبع: ورزش سه