کی روش معروف ترین عمو سیبیلوی فوتبال دنیا
به بهانه روز جهانی مرد معروف‌ترین سبیل‌های فوتبال دنیا منتشر شد که کارلوس کی روش به عنوان یکی از معروف ترین سیبیلوها در این فهرست قرار گرفت.

وقتی کی روش سیبیلو بود

 «مووِمبر» نام کمپینی است که هر ساله در ماه نوامبر به منظور آگاهی بخشی و پیشگیری از بیماری های مردانه از جمله سرطان پروستات در سرتاسر دنیا برپا می شود. پایه گذاران این طرح  از ترکیب دو نام موستاش Mustache به معنی سبیل و ماه نوامبرNovember  نام مووِمبرMovember  را برای مجموعه فعالیت های آگاهی بخش خود انتخاب کردند. 

 هدف از تشکیل این کمپین آگاهی رسانی مردان جامعه در باب پیشگیری و درمان به موقع بیماری های مردان و نیز جمع آوری کمک های مالی برای انجام تحقیقات بیشتر در مراکز پژوهش سرطان کشورهاست. کلیه افرادی که علاقه مند به حمایت از اهداف این جنبش هستند با گذاشتن سبیل و نیز مراجعه و ثبت نام در وب سایت مووِمبر مشوق و مروج افراد جامعه برای توجه بیشتر به سلامتی مردان خواهند بود. 

 

از آنجایی که روز ۱۹ نوامبر روز بین المللی مرد است ماه نوامبر به عنوان ماه مرد و سلامتی مردان در دوره زمانی فعالیت های مووِمبر انتخاب شده است. به همین بهانه سایت observador گزارشی از معروف ترین سبیل های فوتبال را منتشر کرده که بخشی از آن با عنوان "آقایان سبیل" به کارلوس کی روش و دوست نزدیکش  نلو وینگادا اختصاص دارد.در این گزارش عکس جالبی از زمان مربیگری کی روش و وینگادا در تیم ملی جوانان پرتغال (این همکاری منجر به قهرمانی پرتغال در جام جهانی جوانان شد) منتشر شده و نویسنده گزارش با کنایه به سبیل های پرپشت کی روش، او را با مکزیکی های کارتون لوک خوش شانس یا همان برادران دالتون مقایسه کرده است! 

 

البته این احتمال وجود دارد گزارش منتشر شده اختصاری به کارلوس کی روش پرداخته باشد چون در گفته می شود سرمربی پرتغالی تیم ملی عضو این کمپین است به همین دلیل هفته هاست صورتش را اصلاح نکرده و با ظاهری متفاوت نسبت به تمام سال های گذشته در محافل عمومی و نیمکت ایران در بازی های رسمی حاضر می شود. یکی از شروط این کمپین (نوامبر بدون اصلاح) این است شما پول و وقتی که صرف اصلاح روزانه سر و صورت خود می کنید را صرف اهداف این کمپین نمایید. 

 

نقطه آغازین کمپین موومبر به سال ۱۹۹۹ بر می گردد. زمانی که گروه کوچکی از مردان کشور استرالیا در نشستی ایده حرکت موومبر را در ذهن پرورانده و با تشکیل اجتماعی ۸۰ نفره اهداف جنبش خود را منتشر کردند. پس از آن دولت کانادا این جنبش را به شکل گسترده تری پیگیری و به دنیا معرفی کرد به طوری که تا کنون بالغ بر ۵۸۰ میلیون دلار از ۲۳ کشور جهان برای اهداف این جنبش کمک جمع شده است.قاعده همکاری یا حمایت از این جنبش مراجعه به وب سایت موومبر دات کام ، ثبت نام و انتخاب نوع مشارکت در راستای اعتلای اهداف این حرکت خیرخواهانه است. غیر از جنبه مادی، از نظر ظاهری نیز مردان باید از ابتدای ماه نوامبر تا آخر این ماه از تراشیدن محاسن به ویژه سبیل خود خودداری کنند تا بدین شکل یادآور انجام معاینات سالیانه برای پیشگیری از بیماری های رایج آقایان باشند. 

 

در وب سایت موومبر حجم وسیعی از اطلاعات اعم از: فعالیت های جهانی، اطلاعات پزشکی، تبلیغات هدفمند و همچنین اظهار نظرهای حامیان این کمپین گنجانده شده است. در بخش اطلاعات بهداشتی این سایت مطالبی راجع به بهینه سازی سبک و شیوه زندگی به منظور پیشگیری ازابتلا به سرطان پروستات قرار داده شده که عناوین آن عبارتند از:انتخاب رژیم غذایی کم چربی، کم لبنی، پر سبزی(مثل کلم بروکلی) و مصرف ویتامین دی، کاهش مصرف مشروبات الکی و دخانیات، افزایش تحرک بدنی و انجام نرمش های ویژه، انجام چک آپ های سالیانه ویژه مردان وکاهش سطح استرس های روزانه. 

 

 

منبع: 11 نیوز