زمانی که در ماه فوریه، باشگاه هافنهابم خبر استخدام جولین ناگلزمن را منتشر کرد، این خبر از سوی رسانه ها به یک شوخی و شیرین کاری از سوی روابط عمومی باشگاه تعبیر شد.

 

جولین ناگلزمن؛ مورینیوی کوچک بوندس لیگا

این خبر اگرچه کمی تند و عجب بود، اما شاید با توجه به شرایط هافنهایم، خیلی هم عجیب به نظر نمی رسید.ناگلزمن تنها 28 سال سن داشت و هرگز هدایت تیمی در سطح بزرگسالان را تجربه نکرده بود. شرایط هافنهایم که دهکده ای تنها با 3300 نفر در جنوب آلمان می باشد، بسیار وخیم بود و آنها در آستانه سقوط قرار داشتند.

اما این شرایط بسیار تغییر کرد و هافنهایم نه تنها از خطر سقوط رهایی یافت، بلکه حتی در فصل جاری در مقاطعی در رتبه سوم هم قرار گرفت و یکی از 5 تیم در بین 5 لیگ معتبر اروپا است که تا به حال شکستی را پذیرا نشده است.

ما قصد داریم تا کارنامه و روندی که این سرمربی متولد سال 1987 طی کرده است را بررسی کنیم؛

مورینیوی کوچک

از مدت ها قبل از انتصاب ناگلزمن به عنوان سرمربی هافنهایم، او لقب "مورینیوی کوچک" را از تیم ویزه، سنگربان سابق تیم ملی آلمان دریافت کرده بود. همانند آقای خاص، ناگلزمن نیز به عنوان بازکن توفیقی نیافت و در سن 20 سالگی و در حالیکه در آگزبورگ تحت هدایت توخل (سرمربی فعلی دورتموند) بازی می کرد، دست از فعالیت کشید اما مدتی را در کنار توخل در تیم زیر 17 ساله های مونیخ و مونیخ 1860 در عرصه مربیگری فعالت کرد.

بعد از کسب عنوان قهرمانی در رده های سنی پایین تر در سال 2014، بایرن مونیخ نیز او را زیرنظر گرفت اما ناگلزمن ترجیح داد در راین آره نا باقی مانده و بعد از 6 سال، به سمت سرمربیگری این تیم منصوب شود.

ناگلزمن در این رابطه گفت: "زمانی که برای این سمت انتخاب شدم، شک و تردید زیادی در مورد سن و سال من وجود داشت. اگر یک نفر در سن 28 سالگی به عوان ریاست یک بنگاه اقتصادی انتخاب شود، می تواند سرآغاز یک داستان بزرگ باشد.

از مبارزه برای رهایی از سقوط تا حضور در بالای جدول

زمانی که ناگلزمن به عنوان سرمربی انتخاب شد، آنها تنها 2 برد از 20 بازی داشتند و بسیاری از رسانه ها، انتخاب او را یک شوخی رسانه ای قلمداد کردند.

الکساندر رازن، مدیر ورزشی هافنهایم در مورد این انتخاب گفت: "قصد ندارم رسانه ها را به خاطر این رفتار سرزنش کنم. او 6 سال در اینجا حضور داشت و ما از توانایی های او باخبر بودیم. او انرژی و شور و شوق فراوانی داشت و از استعداد لازم برای این پست برخوردار بود".

با حضور ناگلزمن ، آنها نتایج بسیار خوبی گرفتند و 7 بازی از 14 مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشتند..

ناگلزمن که کرویف و گواردیولا را اسطوره های دوران فوتبال خود می داند، بعد از مشکلات قلبی هاب استیونس، که منجر به استغفای او شد، به این سمت منصوب شد و توانایی های فنی و دانش مدیریتی او، تحسین منتقدان را به همراه داشت.

یواخیم کلان، روزنامه نگار اختصاصی باشگاه در مورد او گفت: "علیرغم اینکه جولین تجربه ای به عنوان سرمربی نداشت، در شرایط بسیار بدی هافنهایم را تحویل گرفت اما اوضاع با او متفاوت شد. ناگلزمن برای این باشگاه و در آن روستا یک قهرمانی محسوب می شد".

بعد از تثبیت جایگاه تیم در معرض سقوط، جولین در تابستان دست به انقلابی گسترده زد و ترکیب تیمش را بازسازی کرد. شکل بازی هافنهایم زیر نظر ناگل ناگلزمن سمان بهبود یافته بود و آنها حتی در مقابل بایرن تحت هدایت کارلو آنچلوتی پرافتخار نیز نمایشی بسیار خوب ارائه داند.

ناگلزمن در رابطه با رویارویی با برنده 3 دوره لیگ قهرمانان گفت: "من احترام زیادی برای سرمربی بزرگی همانند آنچلوتی قائل هستم و هر کسی آرزو دارد کسری از دستاوردهای او را کسب کند".

علیرغم کسب 43 امتیاز از 24 بازی، مدیر ورزشی هافنهایم هشدار داد که ممکن است در آینده همه چیز به این خوبی پیش نرود.

رازن گفت: "ناگلزمن یک استعداد بالفطره است اما در نظر داشته باشیم که ممکن است در آینده چند بازی متوالی نتیجه نگیریم و امیدوارم در آن مقطع اجازه نفس کشیدن و بازسازی شرایط به جولین داده شود. از خاطرمان نرود که او تنها 26 بازی تجربه هدایت در چنین سطحی را در کارنامه می بیند و هنوز در حال یادگیری اصول سرمربیگری است".

نگرانی در مورد سن و سال و ارتباط با بازیکنان ارشد تیم

در ابتدای حضور ناگلزمن به عنوان سرمربی، تقریبا هیچ بازیکنی که به عنوان ستاره شناخته شود در ان تیم حضور نداشت. شاید تنها بازیکن مشهور این تیم روبرتو فیرمینیو بود که در تابستان سال 2015 به لیورپول منتقل شد.

در عوض، هافنهایم مملو از بازیکن جوان و سختکوشی بود که در راستای سیاست جوانگرایی مسئولان باشگاه در این تیم مشغول به فعالیت بودند. در آن مقطع، تنها 3 بازیکن به نام های الکس استولز 33 ساله، ایگان پولانسکی هافبک 30 ساله و لهستانی و پرمین شوگلر، هافبک سوییسی این تیم که تنها 136 روز بیش از جولین سن داشت در این تیم بازی می کردند.

الکساندر رازن در این رابطه گفت: "8 بازیکن از آکادمی در تیم اصلی حضور داشتند و به همین دلیل، ما 3 فصل متوالی لقب جوانترین تیم بوندس لیگا را دریافت کردیم".

اما ناگلزمن رفتار خاصی در رابطه با بازیکنانش داشت. او در این رابطه می گوید: "سعی می کنم از دایره احساسات در مواجهه با بازیکنانم خارج شوم. خیلی در روابطم با احتیاط عمل نمی کنم و تا آنجایی که مربوط به ایجاد انگیزه مضاعی در بازیکنانم شود، رابطه کلامی زیادی با آنها ایجاد می کنم.

اگر بازیکنانم در رختکن مرتکب اشتباهی شوند، بر سر آنها فریاد نمی کشم و بازیکنی را سرزنش نمی کنم. البته طبیعتا در بعضی از موارد و در حالت عصبانیت، صدای انسان از حالت طبیعی بلندتر می شود اما همیشه سعی می کنم در رابطه با این رفتار، محدودیت ایجاد کنم".

هدایت تیمی روستایی در بالاترین سطح فوتبال آلمان

هافنهایم که تیمی از روستایی با حدود 3000 نفر جمعیت است، در دهه 90 توسط دیتمار هاپ، بازیکن سابق این تیم در مقطعی که ان تیم در سطح هشتم فوتبال آلمان بازی می کرد خریداری شد.

هاپ این تیم با سرمایه شخصی که از یک شرکت تولید نرم افزار به دست آورده بود خریداری کرد و رویای حضور در بالاترین سطح فوتبال ژرمن ها را در سر می پروراند و همه هدف او، توسعه این سرمایه گذاری از طریق آینده نگری و امید بستن به آکادمی جوانان شکل گرفت.

بعد از صعود به دسته دوم، دیتمار هاپ سرمایه گذاری خود را وسعت داد و موقعیت را برای تزریق بودجه مالی به سطح تیم و عرصه مدیریتی مناسب دید.

رالف رانگنیک، رئیس سابق باشگاه شالکه در سال 2006 به سمت ریاست این باشگاه منصوب شد و با کمک او بود که چشم انداز بلند مدت دیتمار هاپ برای تبدیل کردن هافنهایم به یک باشگاه حرفه ای تحقق پیدا کرد.

حالا آنها برای نهمین فصل متوالی، حضور در بوندس لیگا را تجربه می کنند و راین آره نا، ورزشگاه این تیم با 33 هزار نفر جمعیت، در فاصله بسیار کوتاهی از روستای هافنهایم، میزبان هواداران این تیم است.

نظر بزرگان فوتبال آلمان در مورد ناگلزمن

کارلو آنچلوتی، سرمربی ایتالیایی بایرن مونیخ: "مشاهده حضور یک مربی جوان در چنین سطحی بسیار نادر است و من امیدوارم او روزی در بزرگ ترین باشگاه ها جهان مشغول به کار شود".

توماس توخل، سرمربی دورتموند: " ناگلزمن بسیار کنجکاو و سختکوش است و کارنامه ای درخشان در سطح جوانان داشته است. من به او اعتقاد فراوانی دارم و برای جولین بسیار خوشحال هستم".

الکساندر رازن، مدیر ورزشی هافنهایم: "ناگلزمن 28 ساله است و من 37 سال سن دارم. مجموع سن ما نیز از آرسن ونگر کمتر است".

دیتمارهاپ، مالک 76 ساله هافنهایم: " ناگلزمن به قدری خوب است که اگر ما قادر به حفظ او باشیم، من شگفت زده خواهم شد. امیدوارم او برای مدتی طولانی در اینجا بماند. امیدوارم حداقل تا زمانی که من زنده هستم، که می خواهم زمان زیادی باشد، او در سمت هدایت هافنهایم باقی بماند".

تاریخ نگاری

اگر چه ناگلزمن جواترین سرمربی تاریخ بوندس لیگاست، اما برند اشتوبر در سن 24 سالگی و در سال 1976، مسئولیت هدایت ساربروکن را به طور موقت و برای یک بازی در برابر کلن به عهده داشته است که با 5 گل شکست را پذیرا شده است.

در دیگر نقاط اروپا، آتیلیو لومباردو در سال 1998 و در سن 32 سلگی هدایت کریستال پالاس را بر عهده گرفت و در سال 1930، لیپو هرتزکا در سن 26 سالگی سرمربی رئال مادید شد.

در فرلنسه، هنری کارماراتا در سن 29 سال و 11 روز و در سال 1945، هدایت تولوز را بر عهده گرفت و دیوید پلت، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس در سن 23 سال و 187 روز، در دسامبر 1998 سرمربی سمپدوریا شد.

تقویم روزشمار زندگی ناگلزمن

جولین در تاریخ 23 جولای سال 1987 متولد شد. در زمان تولد او ....

- سرالکس فرگوسن 45 ساله، 8 ماه بود که هدایت شیاطین سرخ را بر عهده داشت.

- آرسن ونگر در حالی که 37 سال سن داشت، اولین ماه هدایت موناکو را سپری می کرد.

- رود گولیت در آستانه شکستن رکورد گرانترین بازیکن جهان، با انتقال 6 میلیون یورویی از آیندهوون به میلان بود.

- گاس هیدینگ 40 ساله، هدایت آیندهوون را بر عهده داشت.

گردآورنده: نیل جانسون

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

 

منبع: ورزش سه