نقش حیرت انگیز صدا و جلوه های صوتی در تاثیرگذاری فیلم ها
 تدوین صدا و صداسازی در فیلم‌ها اهمیت زیادی دارد و احتمالا اولین چیزی است که از یک فیلم در ذهن مخاطب باقی می‌ماند

اهمیت صداگذاری و صدا در فیلم ها

 وقتی که به فیلم سینمایی «آرواره ها» ساخته استیون اسپیلبرگ فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می‌آید چیست؟ یکی از محبوبترین جواب‌های مخاطبان به این سوال صدای آرواره کوسه‌ ها بوده است. در حالی که فقط برخی فیلم‌ها مثل «آرواره ها» به آثار محبوب کلاسیک تبدیل می‌شوند، می‌توان گفت که در تمامی فیلم‌ها، آهنگ و موسیقی به منظور ایجاد محیط و اتمسفری که مخاطب را به داستان نزدیک‌تر می‌کند، خلق می‌شوند.

بیشتر بدانید : نقش ترسناکی که بدون گریم و دیالوگ، وحشت به جانتان می اندازد + عکس

صدا در فیلم‌ها چگونه روی ما تاثیر می‌گذارند

اصوات و صدا‌ها زندگی روزمره ما را پر کرده اند. از صدای پرندگان و ترافیک ماشین‌ها گرفته تا صدای موجودات مختلف. سر و صدا نه تنها شما را در زندگی روزمره غرق می‌کند، بلکه به شما هشدار می‌دهد. به عنوان مثال رانندگی را در نظر بگیرید. با بوق زدن ممکن است به راننده دیگری بگویید که به مسیر خود برگردد یا اینکه به او بفهمانید چراغ سبز شده است.

فیلم‌ها به همین ترتیب از صدا استفاده می‌کنند. فیلم «آرواره ها» به موسیقی خود متکی بود تا حضور یک کوسه بزرگ و خطرناک را نشان دهد. فیلم «ترمیناتور» هم با صدای خاصی در موسیقی متن مخاطبان خود را از خطری مشابه آگاه می‌کند. حالا، فیلم‌های ذکر شده را بدون این صدا‌ها تصور کنید.

طبیعتا ساکت است و تاثیر اولیه را ندارد. این فیلم‌ها بدون موسیقی و صدا‌های مشهورشان، حتی بخشی از شخصیت و شهرت خود را از دست می‌دهند. حتی وقتی جلوه‌های صوتی ساده، مانند صدای فعال شدن شمشیر نوری در مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان»، یا حرکت مافوق نور در «پیشتازان فضا»، به فیلم اضافه می‌شود شما را در داستان فیلم غرق می‌کند. خصوصا وقتی از فناوری استفاده می‌شود که در دنیای واقعی موجود نیست.

در فیلم «نجات سرباز رایان» هدف استیون اسپیلبرگ، درگیر کردن و جذب مخاطب بود. سکانس ابتدایی و تحسین شده این فیلم به این دلیل فیلمبرداری شد که اسپیلبرگ می‌خواست تماشاگران حس حضور در فیلم را تجربه کنند. اسپیلبرگ با برنده شدن جایزه اسکار و بفتا برای شاخه ترکیب صدا، به هدف خود رسید.

فیلم‌های موفق، چیزی فراتر از داستانی هستند که به خوبی نوشته شده. یک فیلم خوب ترکیبی از موسیقی متن خوب در کنار نقش آفرینی‌های فوق العاده، طراحی صحنه‌ها، لباس‌ها، فیلمبرداری و موارد دیگر است.

جلوه‌ های صوتی در فیلم‌ های معروف

برخی از جلوه‌های صوتی معروف در مجموعه فیلم‌هایی مانند «جنگ ستارگان» و «پیشتازان فضا» و «ترمیناتور» را تا اینجا معرفی کردیم، اما شاید بخواهید با فیلم‌های دیگری از این دست آشنا شوید.

فیلم «روانی»:
حتی کسانی که این فیلم دلهره آور و کلاسیک به کارگردانی آلفرد هیچکاک را ندیده اند، با صدای ویولن که منجر به خلق جیغ معروف این فیلم شد، آشنا هستند. این صدا، مخاطبان زیادی را در وحشت فرو برده بود.

فیلم «پارک ژوراسیک»:
وقتی مردم به این فکر می‌کنند صدای دایناسور t-rex چگونه به نظر می‌رسد، صدای معروف دایناسور‌ها در این فیلم سینمایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به ذهن آن‌ها می‌آید. این صدا با ترکیبی از صدای حیوانات مختلف، از یک بچه بچه فیل گرفته تا یک ببر ایجاد شده بود.

«شکارچیان روح»:
سازندگان فیلم «شکارچیان روح» هم مثل فیلم «پیشتازان فضا» باید صدا‌هایی جدید را برای ابزار و وسایل عجیب و غریب خود مثل کوله پروتون ایجاد می‌کردند.

«بازگشت به آینده»:
تیم سازنده فیلم سینمایی «بازگشت به آینده» برای ماشین زمانی که در فیلم بود مجبور بودند تعداد زیادی از اصوات را ایجاد کنند تا در حالت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند.

«تارزان»:
در حالی که فیلم‌های «آرواره ها» و «ترمینانور» از صدا‌ها برای این استفاده کردند که مخاطب را از حضور شخصیت منفی فیلم آگاه کنند، فیلم «تارزان» به سر و صدایی احتیاج داشت تا نشان دهد قهرمان در آن نزدیکی است. دقیقا همان صدای فریاد او قبل از اینکه او را در صحنه ببینیم.

یکی از معروف‌ترین افکت های صوتی در دنیای فیلم‌ها و همینطور بازی های ویدیویی، جیغ ویلهلم است. صدایی آشنا که شاید خیلی‌ها نام آن را ندانند، ولی کمتر علاقمندی به فیلم های سینمایی  وجود دارد که بار‌ها آن را نشنیده باشد. این صدا در دهه ۱۹۵۰ ایجاد شد و برای اولین بار در فیلم «Distant Drums» مورد استفاده قرار گرفت. اما محبوبیت پیدا نکرد تا اینکه در فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «مهاجمان صندوق گمشده» از آن‌ها به خوبی استفاده شد. 

 

بیشتر بدانید : سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس

بیشتر بدانید : سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت2)

بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک چرا واقعا ما را می ترساند؟

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir