کوتاهی در معرفی و تصویرسازی شخصیت‌های عاشورا
حسام‌الدین طباطبایی هنرمند تصویرگر معتقد است در زمینه معرفی و تصویرسازی شخصیت‌های دینی،‌مذهبی به خصوص عاشورا کوتاهی شده است و بهتر است از تصویرگران حرفه‌ای برای آثار مذهبی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نمایشگاهی از آثار تصویرسازی حسام‌الدین طباطبایی با موضوع عاشورا روز چهارشنبه یکم آذرماه در نگارخانه لاله گشایش خواهد یافت.

در این نمایشگاه 35 اثر تصویرسازی از سید حسام‌الدین طباطبایی که در سال‌های مختلف برای کتاب‌ها و ناشران متعددی خلق کرده است به نمایش درمی‌آید.

سیدحسام الدین طباطبایی متولد 1352 و دانش آموخته رشته ارتباط تصویری دانشگاه آزاد اسلامی و عضو انجمن تصویرگران است و تصویرگری بیش از 80 عنوان کتاب کودک و نوجوان و مدیریت هنری چندین نشریه را در کارنامه خود دارد.

این هنرمند تصویرساز، برنده بیش از 10 جایزه داخلی و بین المللی از جمله پادوآ (ایتالیا)، برگزیده نمایشگاه تصویرسازی بلگراد، جشنواره خیال و رویا، جشنواره جهان اسلام، جشنواره کتاب‌های درسی، جشنواره مولانا، دومین دوسالانه تصویرگری نیایش و ... است و در بیش از 20 نمایشگاه گروهی تصویرسازی داخلی و بین‌المللی و دو نمایشگاه انفرادی شرکت داشته است.

 به همین منظور گفت‌وگویی را با این هنرمند درباره تصویرسازی مذهبی و عاشورایی انجام داده‌ایم.

طباطبایی درباره آثار تصویرسازی عاشورایی خود چنین توضیح داد: این آثار مربوط به مجموعه داستان‌هایی با موضوع عاشوراست که در قالب قصه‌های جداگانه با عناوینی چون «امام‌ حسین (ع) و حر، امام حسین (ع)‌ و حبیب‌ ابن مظاهر،‌ امام حسین (ع)‌ و مسلم و ... منتشر شده است، این قصه‌ها نوشته خانم فریبا کلهر است که به شخصیت‌های حضرت ابوالفضل (ع)،  علی‌اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، امام سجاد (ع) در قالب قصه‌های جداگانه پرداخته شده و من آن‌ها را تصویرسازی کردم.

 

* تصویرسازی داستان‌های مذهبی سخت‌تر از دیگر موضوعات است

وی با بیان این که این آثار را برای مخاطب کودک و نوجوان تصویرسازی کرده است درباره این تصاویر توضیح داد: داستان‌های دینی و مذهبی خیلی صریح و بدون هیچ تخیلی نوشته می‌شوند و کار برای تصویرگری که در داستان‌های غیر دینی، با تخیل و رؤیا آثارش را خلاقانه‌تر کار می‌کند کمی سخت می‌شود چون به هر حال در قصه‌های دینی و مذهبی داستان‌نویس چندان امکان خیال‌پردازی ندارد بنابراین من هم با خواندن داستان‌ها سعی کردم که  طراحی شخصی خودم را به لحاظ فرم و رنگ تصویر کنم.

 

* تصویرسازی خیر و شر در داستان‌های مذهبی

طباطبایی درباره طراحی شخصیت‌های این داستان‌های عاشورایی به صورت سیاه و سفید و نمادهای خیر و شر توضیح داد: در شخصیت‌های مثبت عاشورا و اهل بیت امام حسین(ع) از رنگ‌های شاد استفاده کردم و در برابر آن‌ها دشمنان را به نشانه سیاهی و پلیدی به شکل غول و اشباح سیاه‌رنگ تصویر کردم که نوعی رویارویی خیر و شر را نشان می‌دهد و به لحاظ زیبایی نیز کنتراست شدیدی دارد که پاکی و پلیدی را از هم جدا می کند.

 

* تصویرسازی لکه‌ای

این هنرمند تصویرگر که تصاویر این کتاب‌ها را به گفته خود به صورت لکه‌ای کار کرده است دراین باره توضیح داد: پس زمینه این آثار اغلب سفید و تک رنگ است و در یک لکه رنگی در وسط آن بخشی از داستان عاشورا روایت می‌شود که این شیوه کار کمتر دیده شده است.

 

* تصاویری ملهم از نقاشی قهوه‌خانه‌ای

او درباره تشابه این آثار عاشورایی با نقاشی قهوه‌خانه‌ای هم توضیح داد: من نقاشی قهوه‌خانه‌ای هم کار می‌کنم و در این آثار ملهم از نقاشی قهوه‌خانه‌ای داستان‌ها را تصویرسازی کرده‌ام، رنگ‌های آن نیز برگرفته از رنگ‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای است.

او با بیان این که در طول سال‌ها کار نقاشی قهوه‌خانه‌ای به آثار قوللرآغاسی توجه داشته است گفت: در تصویرسازی نمی‌توان دقیقاً مثل نقاشی قهوه‌خانه‌ای عمل کرد و در این آثار سعی کردم با الهام از این نوع نقاشی، به طراحی دفرماسیون خودم برسم که برای مخاطب کودک و نوجوان نیز مناسب‌تر است.

او درباره تصویر نشدن چهره‌ امام حسین‌(ع)‌و اهل بیتش در این تصاویر برخلاف نقاشی قهوه‌خانه‌ای که این شخصیت‌ها چهره‌هایشان تصویر می‌شود توضیح داد: در هنر تصویرسازی این امکان فراهم نمی‌شود که چهره امامان را به تصویر بکشیم چون بدن انسان در تصویرسازی تناسب واقعی را ندارد، بهتر است چهره آن‌ها هم تصویر نشود و اگر بخواهیم چهره‌ها را تصویر کنیم باید حتما تناسب بدن آن‌ها نیز به طور واقعی رعایت شود که این کار تصویرسازی را به سمت نقاشی می‌کشاند و از تصویرگری فاصله می‌گیرد.
 

 
او درباره تصویرسازی حضرت عباس (ع) هم توضیح داد: در این تصویر حضرت عباس (ع) از علقمه آب آورده است و دشمنان دستش را قطع می‌کنند،‌ این جا دشمنان را به نشانه پلیدی و سمبل تیرگی و دشمنی به شکل اشباح و غول تصویر کرده‌ام.

او درباره رنگ‌هایی که در تصویر حضرت عباس (ع) به کار برده است گفت: این تصاویر برای مخاطب کودک و نوجوان است و باید جذابیت لازم را برای او داشته باشد بنابراین رنگ‌ها را در پوشش حضرت عباس (ع)‌ و پوشش اسب ایشان تغییر داده‌ام و از رنگ‌های جذاب و روشن استفاده کرده‌ام.

وی افزود: برای رسیدن به این ترکیب نهایی، اتودهای بسیاری زدم که منجر به این تصویر و این رنگ‌ها شد.



این هنرمند تصویرگر درباره تصویر بالا نیز توضیح داد: این جا قصر ابن زیاد است که خودش در بالای قصر ایستاده است و مردم را تهدید به کشتن کرده است در پایین قصر هم مردمی دیده می‌شوند که ترسیده‌اند از تهدیدات ابن زیاد و حضرت مسلم را تنها می‌گذارند و در تصاویر بعدی نیز عصر عاشورا و گودال قتلگاه را تصویر کرده‌ام که سر امام حسین(ع) روی نیزه است، حضرت زینب به همراه کودکان و اطرافیانشان به اسیری گرفته شده‌اند و در آن سوی تصویر نیز شهدای روز عاشورا را تصویر کرده‌ام.



او در بخش دیگری از سخنانش درباره تصویرگری داستان‌های دینی و مذهبی گفت: تاکنون چند کارگاه‌های آموزشی تصویرگری با مضمون عاشورا داشته‌ام که همراه با هنرمندان حرفه‌ای تصویرگری کار کرده‌ایم و مجموعه خوبی هم پدید آمد و دو اثر عاشورایی دیگر هم دارم که یکی از آ‌ن‌ها در موزه امام علی(ع)‌ است و کتاب دیگری هم برای انتشارات مدرسه با موضوع عاشورا تصویرگری کرده‌ام که شامل ده تصویر از وقایع محرم و عاشوراست.

 

* در زمینه معرفی و تصویرسازی شخصیت‌های عاشورا کوتاهی کرده‌ایم

او درباره وضعیت تصویرگری کتاب‌های دینی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان در کشور گفت: در همه کشورها کتاب‌هایی با عنوان سوپرمن و بت‌من تصویرگری می‌شود که کسی با قدرت فوق بشری به کودکان نشان می‌دهد در ایران هم گاهی دیده می‌شود که حضرت عباس (ع)‌ را همچون سوپرمن تصویر می‌کنند در حالی که در واقعیت ایشان از نظر جسمی خیلی تنومند و قدرتمند نبوده است بلکه بر اساس احساس وظیفه و دینی که داشته و با تکیه بر اعتقاد راسخ خود با شجاعت دست به کارهایی زده است که همه را حیران می‌کند و من فکر می‌کنم در زمینه معرفی درست این شخصیت‌ها برای کودکان و تصویرسازی‌های مناسب آن، ما کوتاهی کرده‌ایم.

 

* لزوم به کارگیری تصویرگران حرفه‌ای برای آثار مذهبی

او با اشاره به لزوم استفاده از تصویرگران مطرح در خلق تصاویر مذهبی برای کودکان گفت: می‌توان از این هنرمندان خلاق و حرفه‌ای برای تصویرسازی مذهبی استفاده کرد تا مجموعه خوبی از این آثار گردآوری شود.

 

* داستان‌نویسی خوب منجر به تصویرسازی خوب می‌شود

طباطبایی همچنین به لزوم داشتن داستان‌نویسان خوب برای رسیدن به تصاویر خوب اشاره کرد و گفت: تصویرگران می‌توانند با داستان‌های قوی و خوب به تصاویر خلاقه بهتری برسند چرا که تصاویر بر اساس داستانی که روایت شده است ترسیم می‌شود.
 

او همچنین درباره رسیدن به نقطه مطلوب در تصویرسازی‌های دینی و مذهبی در ایران هم گفت: مثل رویش یک دانه است که نیاز به نور، آب، کود و مراقبت دارد، تصویرگری خوب هم نیازمند فراهم شدن شرایط مناسب برای رشد است تا به ثمر برسد، ایده‌های هنری باید در بستر مناسب پرورش یابد تا به خلق اثر برسد و بعد از آن هم نیازمند مراقبت است تا به ثمر برسد.

 

* نویسندگان و شعرایی که متن آثارشان حاوی تصویرسازی است

این هنرمند تصویرگر درباره نویسندگان و شاعرانی که با نوشته‌هایشان تصویرگری دارند گفت: کسانی چون پروین اعتصامی در متن اشعارش تصویرگری دارد، اشعار محتشم کاشانی هم تصویرگری دارد و در میان نویسندگان معاصرتر کسی چون شهید آوینی در نوشته‌هایش تصویر هست.

 

* ناشران آثار مذهبی ضعیف، سلیقه مخاطبان را خراب می‌کنند

او همچنین به صاحبان قدرت و پول اشاره کرد و گفت:‌ناشران بزرگ و موفق به تصویرگران حرفه‌ای اعتماد می‌کنند و کارشان هم پاسخ خوبی به دنبال دارد اما متأسفانه در شهرهای کوچک‌تر مذهبی مثل قم،‌ناشران ضعیف‌ترند بنابراین به کارهای زودبازده و ارزان‌قیمت روی می‌آورند و نتیجه کار خوب از آب درنمی‌آید.

وی تأکید کرد: این ناشران با ارائه کارهای ضعیف و کج سلیقگی، سلیقه بچه‌ها و مخاطبان را هم خراب می‌کنند.


 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com


مطالب پیشنهادی:
چرا سریال " یک تکه زمین " پخش نمی شود؟
حمید طالب زاده برای همیشه از ایران رفت!!
گاف‌های پزشکی یک سریال
«مت دیمون» در سال 2159 + عکس
لیلا حاتمی، شیک و با پوشش کامل در اختتامیه جشنواره رم