پرتره «دختر چینی» از هر نقاشی دیگری بیشتر کپی شده است!
پرتره «دختر چینی» اثر ویلادیمیر ترچیکوف که گفته می‌شود بیش از هر اثر هنری دیگری در دنیا از آن کپی شده، حراج می‌شود.

 نسخه اصلی این نقاشی در حراجی بونهامس در تاریخ 20 مارس به عنوان بخشی از حراجی آثار هنری آفریقای جنوبی به فروش گذاشته می‌شود.
 
ترچیکوف روسی سال 2006 درگذشت و پیش از مرگ خود ادعا کرد در طول عمرش بیش از 500 هزار نسخه از این نقاشی را در اندازه اصلی دوباره کشیده و فروخته است.
 

این پرتره که «دختر چینی» نام دارد تصویر یک زن جوان چینی را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود به قیمت 500 هزار پوند به فروش برود.
 
ترچیکوف در روسیه و شانگهای بزرگ شده بود و بالاخره در سال 1946 ساکن آفریقای جنوبی شد و تابلو «دختر چینی» را سال 1952 در کیپ تاون کشید.
 
مدل او برای این نقاشی مونیکا سینگ-لی دختر 17 ساله چینی بود که ترچیکوف با او در یک رختشویخانه در سی‌پوینت واقع در کیپ تاون ملاقات کرد. دختر در این رختشویخانه برای دایی‌اش کار می‌کرد.
 
به گفته بوریس گورلیک، زندگینامه‌نویس ترچیکوف این تابلو که با نام «بانوی سبز» نیز شهرت دارد یکی از «مهم‌ترین نشانه‌های فرهنگ توده در بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع در دهه 1950 بدل شد.»
 
شهرت این تابلو تا آنجا پیش رفت که تریچکوف را «سلطان هنر عوام» نام دادند، لقبی که تریچکوف اصلا دوست نداشت و اصرار داشت یک هنرمند جدی است.
 
تابلو را همان زمان زنی ساکن شیکاگو از تریچکوف در جریان سفر این هنرمند به آمریکا در دهه 1950 خرید. بیش از 60 سال است که این تابلو در همین خانواده دست به دست شده است.
 
ترکیب رنگ طلایی ابریشم لباس دختر به همراه رنگ سبزآبی چهره دختر موجب شد نقاشی بسیار درخشنده باشد: این درخشندگی نقش‌مایه اصلی کارهای مهم تریچکوف است.
 
این تابلو پیش از فروش در نیویورک و ژوهانسبورگ به نمایش درمی‌آید.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
«گلیشفته فراهانی» و «بهروز وثوقی» هم بازی در تئاتر، هم بند در امریکا!
حسن فتحی چطور از «مدار صفر درجه» به «زمانه» رسید؟
جی. جی. آبرامز کارگردان «جنگ‌های ستاره‌ای ۷» شد
«پایتخت» پیشتاز در رقابت طنزهای تلویزیون + لیست نامزدهای بهترین طنز
بلندمرتبه‌سازی در کنار پارک بانوان ممنوع، اما آثار تاریخی؟! + کاریکاتور