آثار دیوانه کننده هنرمندی که حتی الفبا را نیز بلد نیست + تصاویر
در یادداشت پیش رو مروری داشته ایم بر آثار نقاشی حسن مرادی که با استفاده از تکنیک خودکار، انجام شده اند، و هم چنین ایشان درباره نحوه ورودشان به دنیای هنر نیز توضیحاتی  ارائه داده اند.

قصه ی پرندگانی که برای بیرون راندن جغدی توطئه می کنند!

انبوهی از رنگ ها به سمت مخاطب هجوم می آورند...پرندگانی نشسته بر شاخه های درختان، گویی درون شما را جستجو می کنند...درختانی که در رنگ های گوناگون تداعی گر چهارفصل هستند...رودخانه هایی که زلالی آب را به رخ می کشد و فضایی آکنده از شوق و طراوت زندگی، همه ی این احساسات چشم نواز هنگام نظاره کردن تابلوهای نقاشی حسن مرادی، بر شما مستولی می شود.

در وهله نخست تابلوها، شما را به یاد تصویرسازی های کتاب کودکان می اندازد، رنگ های بدیع و درخشان که به تمامی توسط خودکار و دستان توانمند نقاش برجان کاغذ نقش بسته. وقتی وارد گالری شدیم، سرمست از جریان داشتن موجی از رنگ و فضاسازی های بی نظیر، مرد سالخورده ای را دیدیم که با اشتیاق به سمت ما آمد و پرسید .

دوست دارید قصه این تابلو را برایتان تعریف کنم؟

هنوز به درستی نتوانسته بودم با این واقعیت کنار بیایم که خالق این تابلوهای شگفت انگیز، همین پیرمردی است که با شوق می خواهد داستان پرندگانی که به دور یک رودخانه جمع شده بودند را بازگو کند، تنها با تکان دادن سر نشان دادم که مایل به شنیدن قصه اش هستم.

تابلوی نقاشی حسن مرادی

تابلوی نقاشی حسن مرادی

با نگاه نافذش پرسید: اگر دوست دارید، قصه این تابلو را هم بگویم؟

و من فارغ از این زمان و مکان، رها در دنیای اساطیری شدم که حسن مرادی در 83 سالگی خلق کرده بود.
از خانه ی درختی گفت که خانواده دکتر ارنست بر فراز درختی تنومند ساخته بودند و از پرندگانی سخن گفت که دور هم جمع شده اند تا برای بیرون راندن جغدی از قلمروشان نقشه بکشند.
تابلوهای نقاش چیره دست، سرشار از ریزه کاریهایی حیرت انگیز است، خطوطی که با ظرافت، تمام سطح تابلو را پوشانده و رنگ هایی که در جای جای فضای مسحور کننده تابلو جلوه گری می کند. پرندگان و درختان و ماهی هایی که در جنگلی رویایی کنار یکدیگر زندگی می کنند، رودخانه ای که از ناکجا آباد سرچشمه می گیرد و در پیچ و تاب درختان محو می شود و انسان هایی که گویی تنها برای نگهداری و حفاظت از طبیعت آن جا رها شده اند.
 سبک حسن مرادی کاملا انتزاعی و برگرفته از درونیات ذهنی نقاش است.

 دوستم طاقت نیاورد و پرسید:

تمام این تابلوها را خودتان کشیده اید؟

چشمانش لبریز از غرور شد و گفت: بله، بله که خودم کشیده ام، تمامش کار خودمه، برای هر کدومش هم یه قصه دارم.

تابلوی نقاشی حسن مرادی 1

تابلوی نقاشی حسن مرادی 1

داستان ورودش به هنر را این گونه شرح داد:

78 ساله بودم که همسرم را از دست دادم، پس از آن بسیار احساس تنهایی می کردم، مدتی از فوت همسرم نگذشته بود که در فصل پاییز بر اثر یک حادثه چند قسمت از بدنم شکست و خانه نشین و زمین گیر شدم. دیگر نمی توانستم کارها و فعالیتهای سابقم را انجام دهم(قبل از حادثه نانوا بودم).
روزی به صورت کاملا اتفاقی خودکاری در دست گرفتم و شروع به نقاشی کردم، حاصل کار می شود، تابلویی مملو از گل و برگ و درخت.
با شادمانی تابلوی مورد بحث را در تلفن همراهش نشانم می دهد.

او ادامه داد:
هرکسی آن تابلو را دید، شگفت زده شد و من را تشویق کرد که به این کار ادامه دهم. من هم شروع کردم به نقاشی کردن و پس از مدتی حدود 40 تابلو کشیدم.

تابلوی نقاشی حسن مرادی 2

تابلوی نقاشی حسن مرادی 2

در چه سالی میان طبیعت زندگی کرده اید؟

(با طمانینه نگاه می کند) در ملایر به دنیا آمدم و از 5 سالگی به همراه خانواده راهی تهران شدیم و از آن پس همیشه در تهران زندگی کرده ام و هیچوقت در طبیعت و جایی غیر از تهران نبوده ام.
ضربه ای دیگر برمن وارد شد. شک نداشتم که خالق مجموعه ای این چنین بدیع از طرح و رنگ لاجرم باید چندسالی را میان طبیعت زیست کرده باشد. اما خب حسن مرادی، شما را بیش از توانتان غافلگیر می کند و قطعا این وسوسه را در ذهنتان بیدار می کند که هنوز دیر نشده است.

او داستان ورود شگفت انگیزش را به عالم هنر و دنیای گالری ها این طور ادامه می دهد:
بر اثر آن حادثه هنوز بهبود کامل پیدا نکرده بودم، داشتم با عصا در خیابان قدم می زدم که چشمم به یک نگارخانه افتاد، وارد شدم و به آن ها گفتم که من تعداد زیادی تابلو دارم، آن ها گفتند که تابلوهایت را بیاور تا ما ببینیم و من گفتم، تابلوهای من بسیار زیاد است، حدود 30 تابلو دارم، چندتایش را بیاورم؟ شگفت زده از این سخن گفتند که خودمان به منزل شما می آییم و بررسی می کنیم. مسئولین نگارخانه آبی پس از دیدن تابلوهای مبهوت کننده حسن مرادی از او درخواست می کنند که با برپایی نمایشگاهی در گالری آبی موافقت کند. و این گونه حسن مرادی در آستانه 80 سالگی نقاش می شود و در گالری های زیادی نمایشگاه ترتیب می دهد.

در مورد تحصیلاتتان بگویید، تا چه مقطعی تحصیل کرده اید؟ در زمینه هنر آموزشی داشته اید؟

هرگز آموزشی ندیده ام و حتی الفبا را نیز بلد نیستم.

با خوشرویی تمام کنار تابلوهایش  ایستاد تا از او عکس بگیرم. به او گفتم تابلوهایش بسیار زیباست و منحصر به فرد. 

این نقاش 83 ساله در بیان و توضیح چگونگی سبک نقاشی هایش تاکید کرد:
 اساتید دانشگاه پس از دیدن تابلوهایم گفته اند که سبک تو شبیه کس دیگری نیست و به عبارتی صاحب سبک و سیاقی شخصی و منحصر به فرد هستی.

نمایشگاه آثار حسن مرادی تا 19 تیر ماه در نگارخانه نامی، واقع در خانه هنرمندان پذیرای نگاه هایی است که قنج می رود برای چرخ زدن در عالم بی خبری و شیفتگی.

گزارش و عکاس: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ