10 فناوری هیجان انگیزی که 10 سال پیش وجود نداشتند!
قصد داریم به معرفی 10 فناوری موجود در جهان بپردازیم که 10 سال پیش خبری از آنها نبود!

10 معجزه فناوری در 10 سال اخیر

دنیای فناوری در ده سال گذشته شاهد اتفاقات زیادی بوده است. سرعت ایجاد فناوری‌های جدید در طول این سال‌ها آنقدر زیاد بوده که حالا دیگر هر قابلیت‌ فناوری منحصر به ‌فرد و عجیبی را که درموردش بشنویم به‌آسانی باور می‌کنیم.

ده سال پیش خاموش کردن چراغ اتاق خواب‌ بدون بلند‌شدن از رختخواب، برقراری تماس تصویری با دوستانمان در قاره‌ای دیگر با تلفن همراه و داشتن یک اپلیکیشن دیجیتال که هنگام بیرون‌رفتن از خانه وضع آب و هوا را به ما بگوید شبیه تخیلاتی بود که آنها را در خواب یا در فیلم‌ها می‌دیدیم.

نکته جالب این است که این فناوری‌های نو چنان جای خود را در زندگی ما باز کرده‌اند و آن‌قدر به آنها وابسته شده‌ایم که تصور این‌که روزی بدون آنها زندگی کنیم، دشوار است.

در ادامه به برخی فناوری‌هایی می‌پردازیم که ده سال پیش در زندگی ما وجود نداشت و حالا چنان حضورشان برایمان عادی و طبیعی شده که گویی از ابتدای تولد کنارمان بوده‌اند.

تاکسی‌یاب‌های اینترنتی

مطمئنا ده سال پیش، گرفتن تاکسی برای رفتن به فرودگاه کار سخت و پیچیده‌ای نبود. با این حال در آن سال‌ها شما نمی‌توانستید فقط با زدن چند ضربه روی گوشی همراهتا‌ن از نزدیک‌ترین تاکسی‌ای که در اطراف‌تان بوده برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. اما از سال 1387/ 2008 به بعد با ورود نرم‌افزار اوبر و نمونه‌های مشابه آن در کشورهای دیگر (مانند اسنپ و تَپسی در ایران) به عرصه سرویس‌های خدمات‌رسان، این امکان ایجاد شده است که با نصب یک اپلیکیشن، تمام تاکسی‌های اطرافتان را به صورت زنده در نقشه ببینید و فقط با مشخص کردن مبدا و مقصد، با نزدیک‌ترین خودرو و پرداخت هزینه‌ای به نسبت پایین به مقصد برسید. دسترسی ساده و سریع، به صرفه و اقتصادی، پرداخت آنلاین، برآورد هزینه سفر و نمایش زنده خودروها در نقشه از ویژگی‌های استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب است که باعث شده شیوه‌های قدیمی استفاده از تاکسی‌ و آژانس‌های تاکسیرانی کم‌کم رونق خود را از دست بدهند.

اینستاگرام

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی کمتر از ده سال که نه، کمتر از پنج سال است که به اجزای جدا نشدنی زندگی ما تبدیل شده‌اند. اما آنچه بیشتر از هر چیز نشانگر پیشرفت‌های فناورانه دهه گذشته است، اپلیکیشن اینستاگرام یا همان برنامه اشتراک‌گذاری عکس است. نخستین نسخه اینستاگرام در مهر 1389/ اکتبر 2010 راه‌اندازی شد و در نخستین روز راه‌اندازی، 25 هزار نفر وارد آن شدند. دو سال بعد این برنامه در سیستم‌های اندروید نیز مورد استفاده قرار گرفت. محبوبیت سریع این سرویس، کاربران آن را بعد از دو سال به بیش از صد میلیون نفر رساند و تا آذر 1393/ دسامبر 2014 این تعداد به 300 میلیون کاربر رسید. در حال حاضر اپلیکیشن اینستاگرام نزدیک به نیم میلیارد نفر را در دنیا جذب خود کرده است به‌طوری‌که صدها میلیون کاربرِ ماهانه این برنامه، روزانه 95میلیون عکس و ویدئو را از طریق آن به نمایش می‌گذارند. از سال 1389/ 2010 تاکنون کاربران اینستاگرام 40میلیارد عکس آپلود کرده‌اند!

ایر ‌بی‌‌ان بی

ایر‌ بی‌ان‌بی (Airbnb) یا همان وبگاه اشتراک محل اقامت که مردم در آن مکان‌های اقامتی‎ ‎را کرایه می‌دهند‏ برای میلیون‌ها کاربری که از این وبگاه استفاده می‌کنند، ایده‌ای نه‌تنها خوب بلکه فوق‌العاده به ‌نظر می‌رسد. این شرکت که در مرداد 1387/ آگوست 2008 ‏به مرکزیت سان فرانسیسکو در کالیفرنیا‎ ‎بنا نهاده ‌شد از زمان آغاز به کار خود سالانه به میلیون‌ها مسافر و مهمان کمک کرده است تا جایی را برای اقامت پیدا کنند. این مجموعه در حال حاضر دارای دو میلیون مکان اقامتی در 65 هزار شهر در 191 کشور مختلف است. مانند نرم‌افزار اوبر که در شیوه قدیمی خدمات تاکسیرانی اختلال ایجاد کرد و به آن ضربه زد. ایر‌ بی‌ان‌بی نیز از زمان آغاز به کار خود در سال 1387 برای صنعت هتلداری دردسر ساز شده است. این وبگاه تاکنون 200 میلیون مسافر هتل‌گریز را اسکان داده است.

آیپد

آیفون را می‌توان نخستین ابزار فناورانه واقعی دانست که حالا دیگر به ابزاری قدیمی تبدیل شده است. هرچند معرفی این ابزار به سال 1386/ 2007 برمی‌گردد، اما در سال 1389/ 2010 و در یک دهه گذشته بود که اپل با ارائه آیپد دنیای گجت‌ها را تکان اساسی داد.

این لوح رایانه ساخت شرکت اپل نخستین تبلت یا آخرین تبلتی نبود که به بازار عرضه شد اما توانست بزرگ‌ترین تاثیر را در دنیای گجت‌ها از خود به‌جا بگذارد. میزان فروش آیپد هرچند تحت تاثیر ورود گوشی‌های هوشمندتر تا حدودی کاهش یافت، اما آیپد همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. شرکت اپل فقط در سه ماهه آخر سال 2017، ده میلیون و 300 هزار آیپد فروخته است.

کتابخوان‌های الکترونیک

در جهان، دو دسته از افراد وجود دارند: کسانی که از نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار کتابخوان کیندل بخوبی استقبال می‌کنند و دسته دیگر که احساس واقعی ورق زدن کتاب را با احساس‌شان هنگام استفاده از کتاب‌های الکترونیک قابل مقایسه نمی‌دانند. اما جدا از این مقایسه‌ها، کتابخوان‌های الکترونیک و کتاب‌های الکترونیک که می‌توانند طی چند دقیقه منتشر شوند، تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر شیوه کتابخوانی و لذت بردن ما از محتوای نوشتاری به‌جا گذاشته‌اند. نرم‌افزار کیندل نخستین‌بار در سال 1386/ 2007 با قیمت 400 دلار عرضه شد و در پنج ساعت و نیم به‌طور کامل فروش رفت!

پول‌های رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال

ده سال پیش در سال 2008 چیزی به‌عنوان پول رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال وجود خارجی نداشت. ارز دیجیتال که در کمتر از یک دهه پیش کار خود را آغاز کرد، آهسته آهسته به کیف پول مجازی بسیاری از مردم راه یافت و به یک ارز محبوب تبدیل شد. به‌گونه‌ای که فقط در سال 2017 پول الکترونیکی به ارزش بیش از 243 میلیارد دلار رد و بدل شد. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده‌اند. در حال حاضر حدود 900 ارز دیجیتال در بازارهای جهانی مبادله می‌شود. اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، بیت‌کوین، بیت‌شرز، دیجی‌بایت و... نمونه‌ای از این ارزها هستند. اولین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که در سال 1388/ 2009 با ارزش یک هزارم دلار ایجاد شد و اکنون ارزشش به‌صورت غیرقابل باوری بالا رفته و پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید.

منوپاد

منوپادها را شاید بتوان یک گام بزرگ انسان به عقب در نظر گرفت. مسلما ابزارهایی که دوربین‌های عکاسی روی آنها سوار می‌شدند، عمری بسیار بیشتر از ده سال دارند. اما از زمان ظهور گوشی‌های هوشمند با قابلیت عکاسی با دوربین جلو و با توجه کوتاه بودن طول بازوی انسان و نیاز اساسی به گرفتن و آپلود عکس سلفی (نیازی که ده سال پیش تقریبا وجود نداشت!) منوپادها پاسخگوی مشکلی شدند که در گذشته اصلا نمی‌دانستیم چیست و وجود نداشتند. در سال 1393/ 2014 و پس از آن‌که یکی از شماره‌های مجله تایم، منوپاد را جزو 25 نوآوری برتر سال 2014 معرفی کرد، این ابزار به اوج شهرت و محبوبیت خود رسید.

تسلا

ایلان ماسک احتمالا 40 سال پیش زمانی که در آفریقای جنوبی پسر بچه‌ای بیش نبود، رویای ساخت خودروهایی با سرعت باورنکردنی را در سر می‌پروراند. اما این رویای او تا سال 1387/ 2008 که خودروی تسلا رودستر را به بازار خودرو ارائه کرد محقق نشد. تسلا رودستر خودروی تمام الکترونیکی که سایر مدل‌های آینده نگرانه خودرو به‌دنبال آن به بازار ارائه شد، صنعت خودروسازی را برای همیشه متحول کرد. می‌توان گفت در حال حاضر هر سازنده خودرویی درحال رقابت برای داشتن یک آینده تمام الکترونیک است. شرکت تسلا همچنین شرکتی پیشرو در ساخت فناوری خودروهای بدون راننده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در دهه آینده کافی است فقط به صندلی خودرویتان تکیه بزنید.

گجت‌های پوشیدنی

ساعت هوشمندی که «پنی» خواهرزاده کارآگاه گجت در دست داشت یکی از نمونه‌های گجت‌های پوشیدنی است که مانند بسیاری دیگر از فناوری‌ها تا همین چندی پیش فقط در فیلم‌های علمی‌ ـ تخیلی و کارتون‌ها وجود داشت. این ساعت که حالا در دست بیشتر ماست، پر استفاده‌ترین نوع گجت‌های پوشیدنی به‌شمار می‌آید و برای بسیاری از افراد که بیشتر کارهای روزانه‌شان را با آن انجام می‌دهند به جزئی جدانشدنی از زندگی تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد درصد زیادی از کاربران گجت‌های پوشیدنی هرگز آنها را کنار نمی‌گذارند.

نرم‌افزارهای نقشه دیجیتال

اپلیکیشن‌های نقشه گوگل، شیوه مسافرت‌ها را در دنیای امروزی کاملا تغییر داده‌اند. بخش عمده نسل جوان امروزی نمی‌توانند از نسخه‌های کاغذی سنتی سر در بیاورند و شاید حتی چنین نسخه‌هایی را اصلا ندیده باشند. گوگل با کمک محصولات و خدمات جدید به تغییر سبک زندگی ما و نحوه پردازش اطلاعات کمک کرده است. نرم‌افزارهای نقشه گوگل به‌عنوان یکی از این خدمات در بهمن 1386/ فوریه 2008 راه‌اندازی شد. این نرم‌افزارها نه تنها در مسیریابی سفرها به ما کمک می‌کند، بلکه قابلیت استریت‌ویو (Street View) در این نقشه‌ها به ما امکان می‌دهد نمای 360 درجه‌ای از بسیاری از اماکن معروف نظیر موزه‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها را در اختیار داشته باشیم و حضور در آن فضا و مکان را به صورت مجازی تجربه کنیم.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: صفحه شخصی آوا جوهرچی