طبیعی است كه در گام اول بازیگرانی كه تا قبل از این به واسطه شهرت نام خود دستمزدهای نجومی می‌گرفتند، زیربار چنین خواسته‌ای نروند، اما اهل فن می‌گویند...

انتقام‌ تهیه‌كننده‌ها از ستاره‌های جهان سینما
 صنعت سینما در ارتباط با میزان دستمزدهایی كه به بازیگران درجه یك خود می‌دهد، دست به یك بازنگری اساسی می‌زند. شركت‌های مستقل فیلمسازی شاید مشكلی درخصوص میزان دستمزد بازیگران غیرسرشناس نداشته باشند زیرا هیچ وقت دستمزدهای كلان به آنها نمی‌دهند اما كمپانی‌های بزرگ فیلمسازی مدتی است كه به فكر میزان دستمزدی كه به ستاره‌های سینما می‌دهند، افتاده‌اند و این پرسش را مطرح می‌كنند كه چرا باید به بازیگران درجه یك سینما دستمزدهای نجومی و سرسام‌آور بدهند.
 
گمنام ها هم پول سازند
شاید تا چند سال قبل چنین بحثی مطرح نبود و كسی به ذهنش نمی‌رسید كه این سوالات را مطرح كند، ولی در شرایط فعلی كه هزینه‌های تولید فیلم به دلیل گرانی بالا رفته و اقتصاد جهانی در وضعیت بدی قرار گرفته، طبیعی است كه موضوع دستمزدهای بالای 20 میلیون دلاری بازیگران مشهور، تبدیل به بحث و موضوع روز شود.
طبیعی‌ترین واكنش در قبال وضعیت بداقتصادی، گرانی و بالا‌بودن هزینه‌های تولید در رشته‌های مختلف، این است كه تهیه‌كنندگان به فكر كاهش رقم دستمزد بالای بازیگران درجه یك بیفتند. اما فقط به این دلایل نیست كه تهیه‌كنندگان سینما ‌می‌خواهند دستمزد كلان بازیگران را كاهش دهند. موفقیت پیش‌بینی نشده تعدادی از فیلم‌های سینمایی كه در آنها بازیگران گمنام یا كمتر معروف و شناخته شده نقش‌های اصلی را بازی كرده‌اند، یكی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم جدید است.
پرسشی كه هم‌اكنون برای بسیاری از كمپانی‌های بزرگ فیلمسازی مطرح شده، این است كه وقتی این فیلم‌ها با موفقیت كلان مالی روبه‌رو می‌شوند و در همان زمان فیلم‌های بازیگران مشهور فروش‌هایی معمولی (و حتی شاید كم)‌ دارند،‌ چرا باید میلیون‌ها دلار پول بی‌زبان را به آنها داد. پرسش تهیه‌كنندگان این است كه این گروه از بازیگران مگر چه دارند كه مستحق دریافت چنین دستمزدهایی باشند؟

«خماری صبحگاهی»، آغاز ماجرا

تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند،‌ زمزمه بحث كاهش دستمزد بازیگران سرشناس از اواسط فصل تابستان و به دنبال موفقیت غیرقابل انتظار «خماری صبحگاهی» شروع شد. فیلم با حضور چند بازیگر غیرمطرح در سطح جهانی 460 میلیون دلار فروش كرد. نیمی از این فروش متعلق به آمریكای شمالی و بقیه‌ آن مربوط به بقیه كشورهای جهان است.
این فیلم و تعداد دیگری از محصولات موفق و كم سروصدای صنعت سینما، بیانگر این نكته بود كه یك متن یا قصه قوی و جذاب است كه می‌تواند باعث به نمایش درآمدن بهتر ستارگان این فیلم‌ها شود و بازی آنها به چشم تماشاچی بیاید. این جور فیلم‌ها نه‌فقط باعث جذب دوستداران و طرفداران این ستارگان به داخل سالن‌های نمایش می شود، بلكه صدها هزار تماشاچی معمولی دیگر را نیز به سمت خود می‌كشاند و همین مساله موجب موفقیت خوب مالی آن فیلم‌ها می‌شود.
«منطقه 9» یك فیلم علمی تخیلی و اكشن كم‌خرج كه حدود 2ماه قبل روی پرده سینماها رفت، از سوی منتقدان سینمایی به عنوان فیلمی شناخته شد كه بزرگ‌ترین ستارگان آن موجودات بیگانه فضایی بودند كه اهالی كره زمین را تهدید به نابودی می‌كردند. بازیگر اصلی فیلم شارلتو كاپولی، اهل آفریقای جنوبی بود. این فیلم 200 میلیون دلار فروش كرد. در گذشته فیلم دلهره‌آور و ترسناك «فعالیت غیرطبیعی» با حضور 2 بازیگر گمنام توانست در جدول گیشه سینماهای آمریكا 100‌‌میلیون دلار فروش كند.
فیلم كه با هزینه بسیار اندك 15 هزار دلاری ساخته شده، اكران عمومی خود را با حدود 500‌سالن سینما (در مقایسه با اكران فیلم‌های پرسرو صدای روز در حدود 3000 سالن)‌ شروع كرد. تبلیغات شفاهی تماشاگران فیلم خیلی سریع به كمك آن آمد و با گذشت زمان، تعداد بیشتری از مردم متوجه نمایش عمومی آن شدند. استقبال خوب بینندگان از فیلم باعث شد تا تعداد سالن‌های نمایش دهنده آن طی 4 هفته گذشته به 1500 سالن افزایش پیدا كند. خود فیلم كه در زمان شروع نمایش عمومی در ردیف بیستم جدول هفتگی گیشه نمایش بود، بسرعت وارد فهرست 10 فیلم اول جدول شد و حتی 2 هفته قبل توانست صدرنشین این جدول هم بشود.
صنعت سینما همین روزها توسط شركت مستقل فیلمسازی سومیت اینترتینمنت قسمت دوم مجموعه فیلم نوجوانانه و خون‌آشامانه خود «گرگ و میش» را با نام «ماه تازه» روانه پرده سینماها می‌كند. این فیلم كه با هزینه‌ای 50 میلیون دلاری تهیه شده، دنباله‌ای بر قسمت اول آن است كه در سال 2008 (اواسط فصل پاییز)‌ با فروش 180 میلیونی خود در آمریكای مركزی، تحلیلگران سینمایی را شگفت‌زده كرد.
فروش بین‌المللی فیلم، بالای 200 میلیون دلار شد و 2 بازیگر اصلی آن رابرت پاتینسن و كریستین استوارت تبدیل به چهره‌های مطرح بین‌المللی شدند. مسوولان خطوط اینترنتی كه بلیت فیلم‌های سینمایی را پیش‌فروش می كنند، می‌گویند استقبال تماشاگران سینما از فروش زودهنگام اینترنتی بلیت‌های قسمت دوم «گرگ و میش» بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب، این فیلم لقب اولین محصول تاریخ سینما را تا این لحظه كسب كرده كه بالاترین رقم پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های یك فیلم سینمایی را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، اهل‌ فن می‌گویند «ماه تازه» یك افتتاحیه عالی در تاریخ 20 نوامبر خواهد داشت و این در حالی است كه دستمزد هیچ یك از 2بازیگر اصلی آن، كلان و نجومی نبوده است.
جیمز ای اسكوآر، پروفسور سینما در دانشگاه كارولینای جنوبی می‌گوید: «هیچ‌كسی بر این عقیده نیست كه یك فیلم فوق‌العاده بزرگ، نیازمند آن است كه گرانقیمت و پرهزینه باشد. چنین چیزی می‌تواند ما را در یك مسیر غلط بیندازد.»
گفته‌های این پروفسور سینما چندان هم بیراه نیست و فاكت‌های زیادی برای تایید اظهارات وی وجود دارد. همین یكی دو هفته قبل فیلم جدید جیم‌كری، كمدین بنام «یك سرود كریسمسی» تبدیل به تازه‌ترین فیلمی شد كه در دسته كارهایی قرار می‌گیرد كه پرخرج است و از یك نام بزرگ بهره‌ گرفته، ولی موفقیتی در جدول گیشه نمایش كسب نمی‌كند. منتقدان سینمایی از چنین فیلم‌هایی به عنوان كارهایی یاد می‌كنند كه نام ستارگان حاضر در آنها فیلم را به جلو می‌برد و همه، این فیلم‌ها را به واسطه نام ستارگان آنها می‌شناسند.
مردم در چنین شرایطی و در برخورد با این گونه محصولات، مثلا می‌گویند «برویم فیلم جیم‌كری را ببینیم.» شاید سال‌ها قبل این نوع فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش بروبیایی داشتند، ولی امروز نمی‌توان همان نسخه قدیمی را برایشان پیچید.
موتور بسیاری از فیلم‌های پر سر و صدا كه بازیگران موفقی را در نقش اصلی داشت، در فصل تابستان كار نكرد. اگر شما به فیلم‌ها و نام بازیگران آنها نگاه كنید، ‌متوجه می‌شوید بسیاری از فیلم‌هایی كه نام‌های بزرگ داشتند، با عدم استقبال عموم تماشاگران روبه‌رو شدند و شكست تجاری خوردند. در مقابل، فیلم‌هایی شاهد موفقیت خوب مالی شدند كه بازیگران‌شان حرف اول را در گیشه نمایش نمی‌زدند و به اصطلاح فیلم‌های ستارگان نبودند.

ستاره‌ها عقب نشستند

منابع نزدیك به كمپانی‌های فیلمسازی می‌گویند، بازیگران درجه‌‌یك سینما این روزها با مشكل تازه‌ای روبه‌رو هستند. آنها دیگر نمی‌توانند پیشنهاد دریافت دستمزدهای بالای 15 میلیون دلاری خود را در كنار دریافت 20 درصد از كل فروش فیلم‌هایشان را مطرح كنند. این قضیه دریافت این چنینی دستمزدها مربوط به زمانی نه‌چندان دور است كه آنها به بهانه استعداد غریزی خود و موفقیت مالی فیلم‌هایشان درخواست می‌كردند.
درحال حاضر حرف تمام تهیه‌كنندگان سینما به این گروه از بازیگران این است كه با قبول دریافت دستمزدهای كمتر جلوی دوربین فیلمبرداری ظاهر شوند و تا جای ممكن از مطرح كردن دریافت درصدی از سود حاصل از فروش فیلم‌هایشان خودداری كنند. طبیعی است كه در گام اول بازیگرانی كه تا قبل از این به واسطه شهرت نام خود دستمزدهای نجومی می‌گرفتند، زیربار چنین خواسته‌ای نروند، اما اهل فن می‌گویند وقتی تهیه‌كنندگان برای تولیدات جدید خود سراغ آنها نروند، این گروه مجبور خواهند شد رقم دستمزد خود را شكسته و آن را كاهش دهند. همین یك سال پیش بود كه اتحادیه بازیگران سینمای آمریكا تهدید به اعتصاب نامحدود می‌كرد و حاضر به نشستن پای میز مذاكره با نمایندگان اتحادیه تهیه‌كنندگان سینما نبود. آیا تهیه‌كنندگان بزرگ و كمپانی‌های فیلمسازی با اقدام جدید خود، دارند از بازیگران انتقام می‌گیرند؟
تهیه‌كنندگان «گرگ و میش» از همان روز اول تولید آن، قصد داشتند این اكشن خون‌آشامانه را به صورت یك مجموعه فیلم موفق در‌آورند. از همان ابتدای كار تلاش تهیه‌كنندگان فیلم برای تولید آن با یك هزینه كم با تحسین اهل فن و منتقدان سینما روبه‌رو شد. گرگ و میش با سرمایه‌ای 36 میلیون دلاری تولید شد و در سطح جهانی 300 میلیون دلار فروش كرد.
قسمت دوم هزینه‌ای 50 میلیون دلاری دارد و پیش‌بینی می‌شود حداقل 400 میلیون دلار در سطح جهانی فروش كند. بخش كمی از هزینه فیلم به عنوان دستمزد به 2 بازیگر اصلی آن داده شده است. لورت شولر دانر، تهیه‌كننده «مردان ایكس» می‌گوید: «خوش به‌حال تهیه‌كنندگان این فیلم، آنها توانسته‌‌اند هزینه‌های خود را پایین نگه دارند. چنین كاری غیرمعمول است و كمتر كسی توانایی انجام آن را دارد.»
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چه کسانی بازیگران را ستاره کردند؟!!
همه چیزهایی که دوست داشتید در مورد دستمزد بازیگران بدانید!!
درباره متفاوت‌ترین ساخته استیون سودربرگ؛ «خبرچین»
وقتی هالیوود از اکران نشدن فیلم هم سود می‌برد!
 نیمه پنهان دستمزد بازیگران!!