10 فیلم مهمی که شانس اول دریافت جایزه جشنواره فیلم کن 2016 هستند
قصد داریم به معرفی 10 فیلم مهمی بپردازیم که در جشنواره فیلم کن 2016 جزء شانس های دریافت نخل طلا می باشند.

فیلم های برتر جشنواره فیلم کن

معتبرترین جشنواره سینمایی اروپا از امروز (چهارشنبه) با نمایش «کافه سوسایتی» جدیدترین ساخته وودی آلن آغاز به کار می‌کند و مطرح‌ترین چهره‌های سینمای اروپا و دنیا در کراوزت کن گرد هم می‌آیند.

امسال در بخش مسابقه جشنواره شصت و نهم، فیلمسازان مطرحی از سراسر دنیا با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ از اصغر فرهادی که دقیقه نود با فیلم «فروشنده» به بخش رقابتی راه پیدا کرد گرفته تا جیم جارموش، پدرو آلمادووار، الیویه آسایاس و برادران داردن. در مجموع، 21 فیلم در بخش مسابقه امسال حضور دارند و سرنوشت نهایی برنده نخل طلا به دست جرج میلر رییس هیات داوران و دیگر اعضای تیم‌اش رقم خواهد خورد.

به همین بهانه، نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه شصت و نهمین جشنواره کن که از مدعیان احتمالی نخل طلا به شمار می‌روند.

تونی اردمان / Toni Erdman

چه کسی ساخته؟ مارن آده کارگردان و فیلمنامه‌نویس آلمانی که با دومین فیلم بلند خود با عنوان «هرکس دیگر» (Everyone Else) در سال 2009 برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین شد، سازنده این درام 162 دقیقه‌ای است. نگارش سناریوی «تونی اردمان» نیز به عهده خود آده بوده و سومین فیلم بلند او در مقام کارگردان به شمار می‌رود.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ آده نشان داده به لحاظ روایی بسیار مشتاق به تصویر کشیدن لحظات صمیمانه‌ای است که خارج از قصه اصلی شخصیت‌های اصلی‌اش رخ می‌دهد. ظاهرا «تونی اردمان» هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پیتر زیمونشک در نقش پدری ظاهر شده که سرانجام با دخترش (با بازی ساندرا هولر) که زمانی ترکش گفته بود، به صلح می‌رسد. به گفته یکی از عوامل پروژه «هر لحظه فیلم با خوشی تلخ و شیرینی همراه است.»
چطور به کن رسیده؟ آخرین فیلم آده چنان موفقیتی در سطح بین‌المللی کسب کرد که بلافاصله نام کارگردانش را سر زبان‌ها انداخت و شهرتی جهانی برای فیلمساز 39 ساله به همراه آورد. او یکی از دو کارگردان زنی است که در بخش مسابقه جشنواره امسال برای به دست آوردن جایزه نخل طلا با دیگر فیلمسازان مطرح سینمای جهان رقابت می‌کند.
 

خولیتا / Julieta

چه کسی ساخته؟ پدرو آلمادووار فیلمساز سرشناس اسپانیایی که هم جزو کارگردانان محبوب آکادمی اسکار و هم برگزارکنندگان جشنواره کن به شمار می‌رود، درام 96 دقیقه‌ای «خولیتا» را کارگردانی کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ «خولیتا» با تلفیق سه داستان کوتاه مختلف از آلیس مونرو نویسنده کانادایی برنده جایزه نوبل ساخته شده است: «فرصت»، «به زودی» و «سکوت». وقتی خولیتا شوهرش خوان را از دست می‌دهد زندگی‌اش از کنترل خارج  می‌شود. و فرار غیرمنتظره دختر 18 ساله‌اش از خانه هم قوز بالای قوز می‌شود و به بدبختی‌های اخیرش اضافه می‌کند. خولیتا جست‌وجوی گسترده‌ای را پیدا کردن دخترش آغاز می‌کند و در این بین، متوجه می شود که چه شناخت اندکی از فرزندش داشته است. جدیدترین ساخته آلمادووار فیلمساز برنده اسکار نمایانگر تصویری ناخوشایند و تکان‌دهنده از رابطه از هم گسیخته مادر و دختر است.
چطور به کن رسیده؟ آلمادووار از کارگردانان محبوب جشنواره کن است و سال‌ها سابقه حضور در معتبرترین جشنواره اروپا را دارد و تا به حال سه بار موفق به دریافت جایزه از کن شده است. به اضافه این واقعیت که «خولیتا» بیستمین فیلم بلند آلمادووار است که طبق سنت همیشگی باید برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآید و چه بسا اولین جایزه نخل طلا را برای فیلمساز 66 ساله به ارمغان آورد.
 

مسئول خرید / Personal Shopper

چه کسی ساخته؟ الیویه آسایاس فیلمساز مطرح فرانسوی که آخرین‌بار دو سال پیش، با درام تحسین‌شده «ابرهای سیل ماریا» برای به دست آوردن نخل طلای کن در بخش مسابقه شرکت داشت، تریلر 105 دقیقه‌ای «مسئول خرید» را کارگردانی کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ خط اصلی داستان فیلم بی‌شک جذاب است؛ تنها چیزی که تا این لحظه می‌دانیم این است که داستان «مسئول خرید» در دنیای زیرزمینی صحنه مد پاریس رخ می‌دهد. این دومین همکاری کریستن استوارت و فیلمساز 61 ساله به شمار می‌رود و استوارت در نقش ستاره اصلی جدیدترین ساخته آسایاس ظاهر شده است. اولین همکاری مشترک بازیگر 26 ساله و فیلمساز فرانسوی به درام «ابرها...» برمی‌گردد که سال گذشته جایزه سزار را برای استوارت (به عنوان تنها بازیگر امریکایی برنده جایزه سزار) به همراه داشت. آیا می‌توان بعد از ژولیت بینوش، استوارت را جدیدترین الهه الهام آسایاس دانست؟ هنوز برای قضاوت در این‌باره بسیار زود است، با این حال، خیلی‌ها چشم‌انتظار پروژه جدید بازیگر امریکایی و فیلمساز فرانسوی هستند و پیشاپیش، توقع سینمادوستان از جدیدترین ساخته آسایاس بسیار بالاست.
چطور به کن رسیده؟ فرانسوی‌ها عاشق شناساندن فیلمسازان خودشان به همه دنیا هستند (نمونه‌اش هم ژاک اودیار که سال گذشته با فیلم «دیپان» برنده نخل طلا شد) و آسایاس هم یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان این کشور به شمار می‌رود. به علاوه همکاری با کریستن استوارت به عنوان یکی از جذاب‌ترین بازیگران زن حال حاضر دنیا، «مسئول خرید» از اعتبار کافی برای حضور در کن برخوردار است.
 

عزیز امریکایی / American Honey

چه کسی ساخته؟ آندریا آرنولد کارگردان انگلیسی پیش از این نیز با دو فیلم «جاده سرخ» و «تنگ ماهی» روی فرش قرمز کن قدم گذاشته و برای اولی جایزه هیات داوران را از آن خود کرده است.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ آخرین فیلم بلند آرنولد «بلندی‌های بادگیر» بود که در سال 2011 روی پرده رفت و به طرزی بی‌رحمانه نادیده گرفته شد. آرنولد بعد از سال‌ها، این پروژه دلی را براساس رمان معروف امیلی برونته جلوی دوربین برد. اما جدیدترین ساخته او با بازی شیا لوبوف و ساشا لین، روایتگر ماجراهای گروهی از فروشندگان مجلات است که به سراسر ایالات متحده سفر می‌کنند و تعدادی قطعه موسیقی خاطره‌انگیز دارد که احتمالا مخاطبانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درام 162 دقیقه‌ای به کلی در منطقه «میدوست» امریکا فیلمبرداری شده است.
چطور به کن رسیده؟ آرنولد از فیلمسازان محبوب کن است و «عزیز امریکایی» سومین ساخته کارگردان انگلیسی است که در کراوزت به نمایش درمی‌آید. در نتیجه، طبیعی است که برگزارکنندگان جشنواره طبق روال همیشه از اولین نمایش بین‌المللی تولیدات جدید او در کن استقبال کنند.


دختر ناشناس / The Unknown Girl

چه کسی ساخته؟ برادران داردن (ژان پیر و لوک)، دو اسطوره فیلمسازی که اصلیت‌شان بلژیکی است و یکی از نمادین‌ترین چهره‌های جشنواره فیلم کن به شمار می‌روند، به ویژه بعد از دو مرتبه کسب نخل طلای جشنواره – یک‌بار برای «رزتا» و بار دوم برای «بچه». اما مجموعه افتخارات دو برادر تنها به کسب معتبرترین جایزه جشنواره محدود نمی‌شود؛ ژان پیر و لوک در سال 2008 برای فیلم «سکوت لورنا» جایزه بهترین فیلمنامه و در سال 2011 برای «پسری با دوچرخه» جایزه بزرگ کن را از آن خود کردند.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ درام 113 دقیقه‌ای «دختر ناشناس» جدیدترین ساخته برادران داردن بعد از فیلم تحسین‌شده «دو روز، یک‌ شب» است که در جشنواره دو سال پیش روی پرده رفت. ادل انل بازیگر 27 ساله فرانسوی که تا به حال دو بار برنده جایزه سزار شده، در نقش قهرمان اصلی فیلم جدید داردن‌ها ظاهر شده است. فیلم روایتگر ماجرای پزشکی است که از دیدن یکی از بیمارانش خودداری می‌کند و بعد از مرگ آن بیمار، احساس عذاب وجدان زندگی‌اش را مختل می‌کند. مثل همیشه، داستان فیلم داردن‌ها با مضامین قدرتمندی مانند اُمانیسم و واقعیت‌گرایی (رئالیسم) در پیوند است. 
چطور به کن رسیده؟ وقتی فهرست افتخارات‌تان با حضور پیروزمندانه داردن‌ها بلندبالاتر از قبل می‌شود، چرا نباید دو برادر فیلمساز مهمان همیشگی معتبرترین جشنواره سینمایی اروپا باشند؟!


اینجا ته دنیاست / It’s Only the End of the World

چه کسی ساخته؟ زاویه دولان، نویسنده-کارگردان-بازیگری که در چند سال اخیر تبدیل به یکی از جوان‌های محبوب کن شده است. اولین فیلم بلند سینمایی او با عنوان «من مادرم را کشتم» جایزه سینمای هنری را در سال 2009 برایش به ارمغان آورد. از طرف دیگر، فیلم عاشقانه حدودا سه ساعته‌اش «در هر صورت لورنس» جایزه بهترین بازیگر زن کن را برای سوزان کلمان ستاره اصلی فیلم به همراه داشت. دو سال پیش، دولان با فیلم استادانه «مامان» جایزه هیات داوران کن را به دست آورد و حالا امسال با جدیدترین ساخته خود به کراوزت برمی‌گردد تا با «اینجا ته دنیاست» برای کسب معتبرترین جایزه جشنواره رقابت کند.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ جمعی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای حال حاضر فرانسه شامل ماریون کوتیار، ونسان کسل، لیا سیدو و گاسپار اولی‌یل در ساخته جدید دولان حضور دارند. فیلم روایتگر ماجرای نویسنده‌ای بیمار است که بعد از 12 سال نزد خانواده‌اش برمی‌گردد تا از احتمال مرگش در آینده‌ای نزدیک خبر بدهد. جزییات بیش‌تری درباره داستان فیلم منتشر نشده، با این حال مشخص است که مثل همیشه، فیلم دولان لبریز از پیچ‌وخم‌های دراماتیک است که در جمعی خانوادگی جریان دارد و احتمالا حضور چهره‌های سرشناس دنیای بازیگری در این فیلم، چنین لحظاتی را به اوج خود می‌رساند.
چطور به کن رسیده؟ تا امروز، تمام فیلم‌های دولان در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده‌اند و همین یک دلیل کافی است تا جدیدترین ساخته فیلمساز کانادایی‌تبار در جشنواره امسال هم به نمایش درآید.


خلیج اسلک / Slack Bay

چه کسی ساخته؟ برونو دومون کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی که آخرین‌بار دو سال پیش در جشنواره فیلم کن حضور داشت.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ به گفته پخش‌کنندگان فیلم، جدیدترین ساخته دومون - سازنده فیلم‌های مطرحی همچون «انسانیت» و «فلاندر» - از قصه‌ای بسیار قوی برخوردار است و سوژه‌ای کمدی را به تصویر می‌کشد.
چطور به کن رسیده؟ این پنجمین بار است که شاهد حضور فیلمساز فرانسوی در جشنواره کن خواهیم بود؛ علاوه‌بر این که در گذشته دو بار برنده جایزه بزرگ هیات داوران شده و هیچ بعید نیست این‌بار بتواند با نخل طلای کن به خانه برود.


پترسن / Paterson

چه کسی ساخته؟ جیم جارموش فیلمساز پیشرو امریکایی که علاوه‌بر حضور در بخش مسابقه کن، با مستند «به من خطر بده» (Gimme Danger) در بخش «نمایش‌های نیمه‌شب» نیز شرکت دارد.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ آدام درایور بازیگر نوظهور امریکایی نقش راننده اتوبوس و شاعری را بازی می‌کند که ساکن پیترسن در نیوجرزی امریکاست؛ شهری که محور اصلی شعری حماسی از ویلیام کارلوس ویلیامز به همین نام است. گلشیفته فراهانی نیز در نقش شخصیتی به نام لارا در جدیدترین ساخته جارموش ظاهر شده است. این فیلم بعد از درام جنایی «شی‌-راک» ساخته اسپایک لی در سال 2015، دومین تولید «آمازون استودیوز» به شمار می‌رود.
چطور به کن رسیده؟ جارموش از جمله فیلمسازان محبوب کن است که موفق به کسب جوایز متعددی از این جشنواره شده، از جمله جایزه بزرگ سال 2006 برای فیلم «گل‌های پرپر». به علاوه، تعدادی از فیلم‌های او مانند «تنها عاشقان زنده ماندند» (2014)، نامزد دریافت جایزه نخل طلا شده‌اند.


ایستاده ماندن / Staying Vertical

چه کسی ساخته؟ آلن گیرودی کارگردان فرانسوی که دو سال پیش با تریلر «غریبه کنار دریاچه» حاضران در کن را مات و مبهوت ساخته خود کرد. پانزده سال پیش بود که گیرودی، اولین فیلم بلند خود را با عنوان «نورآفتاب برای فقرا» کارگردانی کرد.

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ رویکرد تشویش‌آمیز فیلمساز 51 ساله در مواجهه با مضامین چالش‌برانگیزی همچون وحشت و اشتیاق همچنان در جدیدترین ساخته او نیز ادامه یافته است. «ایستاده ماندن» روایتگر داستان فیلمسازی است که ناچار به پذیرفتن مسئولیت سنگین بچه‌داری مي‌شود، آن‌هم در حالی که در جست و جوی منبع الهامی برای فیلم جدیدش است. منتظر درامی لطیف با چرخش‌های مسحورکننده باشید.
چطور به کن رسیده؟ گیرودی دنبال‌کننده سرراست‌ترین مسیر برای پیوستن به باشگاه مولفان نخبه و روشنفکر کن است: «غریبه کنار دریاچه» زمانی در بخش جنبی «نوعی نگاه» به نمایش درآمد و حالا پای فیلمساز فرانسوی به بخش مسابقه اصلی باز شده است.


آکواریوس / Aquarius

چه کسی ساخته؟ کلبر مندونسا فیو فیلمساز برزیلی و خالق فیلم‌‌های تجربی از دهه 1990 به بعد، شامل فیلم تحسین‌شده «صداهای پیرامون».

چرا ممکن است اثر مهمی باشد؟ «آکواریوس» جزو فیلم‌های چندان مطرح جشنواره امسال نیست اما گروه بازیگرانش بسیار معروف هستند، به ویژه سونیا براگا سوپراستار تلویزیون برزیل که تا به حال سه بار برنده جایزه گلدن گلوب و امی شده است. به هر حال که فیلم قبلی فیو - «صداهای پیرامون» - در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا از جمله لندن، رتردام و تورنتو به نمایش درآمد و با تحسین منتقدان روبه‌رو شد. این فیلم حتی به عنوان نماینده برزیل برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبانِ اسکار 2013 معرفی شد و بیش از همه به شهرت کارگردانش افزود.
چطور به کن رسیده؟ هرچند در مقایسه با دیگر گزینه‌های راه‌یافته به بخش مسابقه کن، دلیل قرار گرفتن چنین فیلمی در میان مدعیان نخل طلا چندان مشخص نیست. با این حال، ممکن است با تماشای بازی سونیا براگا بازیگر اصلی «آکواریوس» و جایگاه ارتقا یافته فیلمساز برزیلی بتوانیم به پاسخ این سوال برسیم که چرا این فیلم به بخش مسابقه کن راه یافته است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir