یادداشت روزنامه شرق درباره ی توقیف فیلم کاناپه
فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری به دلیل ممیزی کنار گذاشته شد؛ بلایی که پیش از این هم سر «خانه پدری» آمد و همچنان در محاق توقیف است. نکته مهم این رویداد، اظهار نظرات غیر کارشناسی و گاهی ضد و نقیض درباره موارد ممیزی فیلم است که تماشاگر کنجکاو و مطلع را دچار حیرت میکند. گفته شده است علت کنار گذاشته شدن فیلم «کلاهگیس» شش بازیگر فیلم است که برای واقع نمایی هر شش نفر موهای سر خود را از ته تراشیدهاند و در نتیجه تصمیمگیری درباره نمایش این فیلم به علما و مراجع واگذار شده است.
واقعیت این است که استفاده از کلاه گیس در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی برای نخستین بار به وسیله کیانوش عیاری کشف نشده است و طبعا از این نظر ایشان « قاعده ٤٠ ساله » سینمای ایران را به هم نریختهاند! اگر کمی اهل مطالعه و تدقیق باشیم و نگاهی به تاریخ دست کم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیندازیم، به وضوح میبینیم که از چنین سنتی در برخی از آثار نمایشی استفاده شده. مثلا بد نیست مجموعه تلویزیونی «امیرکبیر» به کارگردانی سعید نیکپور در دهه ٦٠ را به یاد بیاوریم: شمسی فضلاللهی در نقش «مادام فرانسوی» در دربار ناصرالدین شاه کلاه گیس به سر داشت. نگاهی هم به فیلم «سرب» مسعود کیمیایی در دهه ٦٠ داشته باشیم. در آن فیلم فریماه فرجامی موهای خود را از ته تراشیده بود و تازه کلاه گیسی هم به سر نداشت!
کمی جلوتر قدم برداریم. فیلم آدمبرفی «داوود میرباقری» زمانی در حوزه هنری به مدیریت محمد علیزم ساخته شد که خود ایشان لباس روحانیت به تن داشتند که مدتی توقیف شد. در آن زمان بعد از اعتراض به کلاه گیس گذاشتن اکبر عبدی ( تشبه مرد به زن ) فیلم مورد ممیزی واقع شد. برای حل مشکل در آن زمان یکی از روحانیون به برخی از علما و مراجع دینی مراجعه کرد و با تهیه فیلمی استفتای هر یک از ایشان را به اطلاع عموم رساند و در نتیجه مشکل فیلم حل شد. یا مگر در فیلم – سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرجالله سلحشور در آرایش و گریم بانو کتایون ریاحی در نقش زلیخا از کلاه گیس استفاده نشد!
بنابراین مشکل چندان پیچیده نیست که آقایان مسئولیت این گره را از سر خود باز میکنند. چون در غیر این صورت حتما بازیگری را که در تعزیه عاشورا به قصد قربت نقش شمر ملعون را بازی میکند، باید کشت، چون از ظاهر اشقیا تبعیت کرده است؟!
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه شرق