سوالی که لیلا  اوتادی برای اثبات هوشمندی اش باید پاسخگوی آن باشد
راه های مختلفی برای مبارزه با یک اتفاق نادرست و یا جریان آلوده وجود دارد, اما برخی اوقات برای ابراز مخالفت متوسل به روش هایی میشویم که نتیجه اش تقویت شدن جریان منفی ست.

 روشی که برای مخالفت با رفتار نادرست انتخاب میکنیم تا چه اندازه درست است؟

یکی از مسائل آزار دهنده ی روز جامعه ایران, عدم محدوده شخصی در زندگی است. مسائل بسیاری وجود دارند, که مردم خواهان آن هستند که خودشان در موردش تصمیم گیرنده باشند, اما سوی جامعه و برخی از قوانین تحت فشار هستند. قوانینی که شاید دلایل موجهی برای شان وجود داشته باشد, اما تاثیر نهایی شان برای مردم, آن چنان قابل پذیرش نیست. برخورد با مردم در حالیکه مارک کفش شان را زیر سوال ببریم را, شاید بتوان به نوعی تجاوز به حریم شخصی آنان دانست. که قطعا, این ماجرا, یک رفتار فرهنگی شایسته نیست. چرا که اختیار و عمل و حق انتخاب و داشتن دیدگاه های مختلف در جامعه را از مردم میگرد . به هر حال مردم به عنوان یک شهروند, از حداقل حقوق شهروندی باید برخوردار باشند. یک از این حداقل ها, حق داشتن دیدگاه متفاوت نسبت به یک موضوع است.

تبدیل ارزش به ضد ارزش نشانه هوشمندی ست؟!

می شود رفتار یک کمپانی مانند نایک را زیر سوال برد؛ می شود, موضوع چنین رفتار غیرانسانی را به چالش کشید؛ می شود آخرین تلاش ها را برای دور شدن سایه سیاست های کثیف از فوتبال, به ثمر رساند. اما اینکه ما از طرف خودمان تصمیم بگیرم علاوه بر پا در کفش مردم کردن, با مارک کفش و لباس شان هم برخورد کنیم. تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن اینکه, فرهنگ زورگویی و حق داشتن دیدگاه آزاد را از دیگران سلب نماییم! از سویی دیگر سابقه تاریخی چنین مبارزاتی نتیجه معکوس آن ها را اثبات نموده است.

لیلا اوتادی در اینستاگرام خود نوشته است:

  • بیاین یه بار مثل یه ایرانی باغیرت و باشعور نایک رو ما تحریم کنیم،وقتی به تیم ملی ما نایک تعلق نمیگیره ما با نخریدن ونپوشیدن محصولات نایک این بی احترامی رو جواب خواهیم داد تا هرکی هرکاری خواست نتونه با ایران و ایرانی انجام بده.بیاین هرکی توی خیابون و باشگاهها نایک استفاده کرد باهاش برخورد کنیم.

هر چند لیلا اوتادی با جمله اول خود شبهاتی دیگر را نیز ایجاد می نماید:

بیایید "یک بار" مثل یک ایرانی با غیرت و با شعور....

استفاده از عبارت "یک بار " در قبل از اصطلاحاتی مفهومی چون" باغیرت" و "با شعور" , غیر مستقیم و تلویحا چنین مفهومی را القا می نماید که تا پیش از این غیرت و شعور را به عنوان یک ایرانی به کار نمیگرفته ایم!! و حالا خانم بازیگر وظیفه خود دانسته تا غیرت و شعور را به ایرانیان یادآوری نماید. هر چند از این هم که بگذریم, باید ببینیم جملات دیگر و راه حل پیشنهادی وی تا چه اندازه می تواند موثر باشد.

بارها شده به افرادی که عقیده های, خلاف دیدگاه های ما را دارند, فشار بیاوریم, تا اصلاح شوند, اما در نهایت, با رفتار اشتباه مان سبب تقویت, دیدگاه مخالف خود شده ایم. شاید هوشمندی یک بازیگر را با روش هایی که برای تاثیر گذاشتن روی مردم به کار میگیرد, بتوان سنجید. خصوصا بازیگری که در برنامه دورهمی موفقیتش را بیشتر منوط به هوش خود دانست نه زیبایی و چشمان رنگی اش.

پس شاید لیلا اوتادی با گفتن چنین حرفی خودش به دیگران مجوز سنجیدن هوشش را صادر نموده است.


نویسنده: پگاه ماسوری

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ