درپی افزایش آمار مبتلایان به بیماری سل در كشور و ضرورت آگاهی افراد نسبت به مسائل مربوط به این بیماری، این كمیته تصمیم گرفته است تا یكی از هنرمندان كشور را...

 كمیته مبارزه با سل در ایران گلشیفته فراهانی، بازیگر ایران را سفیر مبارزه با سل در كشور معرفی كرد. 
 درپی افزایش آمار مبتلایان به بیماری سل در كشور و ضرورت آگاهی افراد نسبت به مسائل مربوط به این بیماری، این كمیته تصمیم گرفته است تا یكی از هنرمندان كشور را به عنوان سفیر مبارزه با سل و به منظور تلاش برای افزایش آگاهی‌های عمومی در این زمینه انتخاب كند و در نهایت خانم گلشیفته فراهانی، بازیگر سینمای ایران به این مقام انتخاب شده است.
گلشیفته فراهانی در این باره گفت: برای درمان سل از چهار داروی مختلف استفاده می‌شود كه حدود 343 هزار نفر از افراد مبتلا به این بیماری در مقابل برخی از این داروها مقاوم هستند. این افراد در حقیقت مبتلا به سل مقاوم در برابر درمان هستند كه نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند كه بیماری سل در ایران ریشه‌كن شده است اما باید گفت كه متاسفانه در سال‌های اخیر به علت شیوع بیماری‌هایی نظیر ایدز، تعداد افراد مبتلا به بیماری سل در كشور ما در حال افزایش است.
وی سرفه و خلط مزمن بیش از سه هفته، تب و لرز بی‌علت، تعرق شبانه، كاهش وزن و اشتها و همچنین تنگی نفس و درد قفسه سینه را از شایع‌ترین علائم ابتلا به سل برشمرد و یادآور شد كه ممكن است فردی همه این علائم را داشته باشد اما به سل مبتلا نباشد و این علائم نشان‌دهنده ابتلا به آسم یا آلرژی باشد.
فراهانی در پایان خاطرنشان ساخت، از آنجایی كه ممكن است از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم اولیه 3 ماه تا 3 سال تاخیر وجود داشته باشد اقدام بموقع برای درمان بیماری می‌تواند نقش مهمی در بهبود فرد بیمار داشته باشد.
به عبارت دیگر ممكن است فردی ناقل بیماری باشد اما به سل مبتلا نباشد در چنین افرادی در صورتی كه با ضعف سیستم ایمنی بدن مواجه شوند مراحل ابتلا به بیماری سل و پیشرفت آن نیز به سرعت سپری خواهد شد و به همین علت اغلب افراد مبتلا به ایدز پس از مدتی به سل نیز مبتلا می‌شوند.
به مردم توصیه می‌شود كه تا حد امكان مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای سالم را در برنامه غذایی خود مورد توجه قرار دهند تا با افزایش توان خود بتوانند از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سل در امان باشند.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.jamejamonline.ir