درسهای بازیگری از بازیگر برنده اسکار
مایکل کین، بازیگر شهیر جهانی و برنده جایزه اسکار با تجربه نقش‌آفرینی در بیش از صد فیلم، فنون و رموز حضور موثر در مقابل دوربین را در کتاب بازیگری سینما برای علاقمندان به بازیگری در مقابل دوربین نوشته است.
«بازیگری سینما» با عنوان فرعی درسهای یک بازیگر نام کتابی است از مایکل کین(برنده جایزه اسکار) که با ترجمه محمدباقر قهرمانی و با همکاری سعید کشن‌فلاح تدوین و به زودی برای سومین بار روانه بازار نشر می شود.

مایکل کین، بازیگر شهیر جهانی و برنده جایزه اسکار با تجربه نقش‌آفرینی در بیش از صد فیلم، فنون و رموز حضور موثر در مقابل دوربین را در کتاب بازیگری سینما برای علاقمندان به بازیگری در مقابل دوربین نوشته است.

محتوای بیشتر درسها و فصل‌های کتاب «بازیگری سینما» تجربی بوده و در آن تلاش شده است تا با انتقال تجربه‌های کاری، خواننده را به همذات‌پنداری وا داشته و به فهم درسهای کتاب کمک ‌کند. این کتاب در هفت فصل تدوین شده و «فیلم‌برداری در استودیو یا محل، جلوی دوربین قبل از آغاز فیلم‌برداری، شخصیت، طرز رفتار در داخل و خارج صحنه و تبدیل شدن به یک ستاره» از جمله بخش های کتاب است.

کین در این کتاب با نگاهی روانشناسانه و کاربردی جنبه‌های گوناگون خلق شخصیت باورپذیر و ماندگاری در عرصه تولید فیلم را توضیح می‌دهد. نویسنده در فصل نخست کتابش به تعریف و شناختی بازیگری در سینما پرداخته و آن را از جنبه‌های گوناگون در سینماهای صامت، محرک، کمدی و حادثه‌ای بررسی می‌کند.

یکی از نکات اصلی کتاب اشاره به تفاوت های سینما و تئاتر برای یک بازیگر است. شاید در وهله اول بازیگری را به عنوان یک تخصص مشترک در سینما و تئاتر بدانیم اما وقتی کمی دقیق تر می شویم، می بینیم که بازیگری سینما و تئاتر از جهات مختلفی با هم متفاوت هستند. کتاب بازیگری سینما این تفاوت ها را به صورتی کاربردی و عملی بیان می دارد. نحوه بیان، زبان بدن، حالت های صورت و ... از نکاتی هستند که در این کتاب به عنوان نقاط تفاوت سینما و تئاتر بیان شده اند. برخی معتقدند بازیگری سینما به جهت منقطع بودن زمان برداشت ها و فرصت کافی بازیگر برای شناخت موقعیت ساده تر از بازیگری در تئاتر باشد اما در این کتاب می خوانیم «اگر بازیگری تئاتر را به عمل جراحی با چاقو تشبیه کنیم، بازیگری فیلم همانند عمل جراحی با اشعه لیزر است».

آمادگی در بازیگری یکی از سرفصل های کتاب است که نویسنده در آن از بازیگرانی می‌گوید که از رفتن جلوی دوربین وحشت دارند اما پس از آمادگی و آموزشهای لازم به بازیگران جدی و حرفه‌ای در حوزه سینما و رسانه‌های تصویری تبدیل می‌شوند.

از تجربه‌های دیگر نویسنده که در کتاب شرح داده شده می توان به تفاوتهای فیلمبرداری در استدیو و فضای باز اشاره کرد. بازیگری و رسیدن به کارگردانی یا رفتار درست با کارگردان تا تبدیل شدن به یک ستاره سینما پایانبخش کتاب «درسهای یک بازیگر» است که در آن نویسنده ضمن ذاتی بودن برخی موفقیتهای بازیگری، اصل را بر تجربه و مطالعه می‌گذارد که می‌تواند افقهای بهتر و بازتری را برای بازیگر رقم بزند.این کتاب را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



مطالب پیشنهادی:
این بازیگر سینما و تلویزیون شاخ درآورد!! + تصاویر
حرف‌هایی تازه درباره قتل فریدون فرخزاد + عکس
بازیگران جوان و برگزیده ایرانی در جشنواره رم 2013 + تصاویر
عکس: تست گریم محسن تنابنده، مرجانه گلچین و کیانیان در شاهگوش
گزارش تصویری: مراسم تشییع هنرمندی که از او خاطره‌ها داریم!