عكسی از عكاس آمريكايی مجله تايم «آنتونی سوايو» با محوريت بحران اقتصادی در آمريكا به عنوان...
 
جایزه جهانی ورد پرس فوتو، برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را اعلام كرد. در میان عكس‌های برگزیده شده، عكسی از عكاس آمریكایی مجله تایم «آنتونی سوایو» با محوریت بحران اقتصادی در آمریكا به عنوان عكس سال 2008 از جانب هیئت داوران این جایزه به عنوان عكس سال انتخاب شده است.
این عكس كه به گفته عكاس آن با دوربین آنالوگ
Leica و فیلم سیاه و سفید كداك TRI-X گرفته شده است نشان دهنده افسر كلانتری ایالت اوهایو آمریكا است كه در حال بازرسی یكی از خانه‌های رهن شده توسط ساكنین آن ایالت است كه به دلیل بحران‌ اقتصادی و نپرداختن وام آن در حال تخلیه شدن كامل هستند.
آنتونی سوایو درباره ثبت این عكس می‌گوید كه سه روز به شهر كلیولند در ایالت اوهایو سفر كرده است اما پس از بازگشت، مجله تایم از او می‌خواهد كه وقت بیشتری را برای این پروژه صرف كند. در نتیجه وی دو روز دیگر را شبانه روز با یكی از افسران كلانتری كلیولند می‌گذراند تا موفق به ثبت این عكس می‌شود.
وی درباره حضور خود در كلیولند می گوید كه از صبح تا نیمه شب در آنجا كار می‌كرده است و هر لحظه با یك فاجعه انسانی مواجه می‌شده است. او این مجموعه عكس را «مرا تكان داد، تا اعماق وجودم» نام نهاده است.
این عكاس برگزیده در ادامه بارها با تاكید بر اینكه صحنه‌هایی كه او در آن روزها در كلیولند مشاهده كرده است همه او را به یاد واقعه طوفان كاترینا می‌انداخته است ادامه می‌دهد: من بسیار علاقه‌مند بودم تا مجموعه عكس‌ها در مجله چاپ شود تا همه آن را ببینند اما این عكس‌ها هیچ‌گاه در آمریكا چاپ نشدند و تنها در چند مجله اروپایی به چاپ رسیدند.


عكاس برگزیده سال در ادامه با اشاره اینكه عكاسان مستند اجتماعی بسیار علاقه‌مند به انجام پروژه با محوریت آسیب‌های انسانی بحران اقتصادی هستند می‌گوید: من و دیگر عكاسان مستند اجتماعی با مشكل انعطاف پذیری روزنامه‌ها و مجلات آمریكایی برای گرفتن پشتیبان مالی مواجه هستیم.
آنتونی سوایو متولد ایالت ایلینویز آمریكا و تحصیل كرده در دانشگاه صنعتی روچستر است و تا به حال موفق به دریافت جایزه پولیتزر و ورد پرس فوتو شده است.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com