او به این علت به ایران آمده تا بگوید كه اگر در سریال یانگوم او مرده است؛ اما واقعی نبوده و او...
 

‌تاریخ و فرهنگ كره‌ای‌ها گرچه نمی‌تواند به سابقه بلندبالای پرشیا یا همان ایران خودمان تنه بزند؛ اما آنقدر مشتركات بین این دو كشور وجود دارد كه هیچ تفاوتی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.شب فرهنگ كره جنوبی كه با نام شب درخشان كره و البته با حضور جمعی از مسوولان دو كشور در تهران برگزار شد، شاید بیانیه‌ای بلندبالا از سوی مسوولان و هنرمندان برای اثبات اشتراكات دو ملت به هر طریق ممكن بود.

جمعی از هنرمندان كره‌ای آمده بودند تا در میان انبوه حاضران در این شب هنرنمایی كنند و البته  در این میان نیز هنرمندان كشورمان كم نگذاشتند تا همه و همه در سخنرانی‌ها یا اجرای برنامه به دنبال وجه اشتراكی  بگردند كه قرار بوده این شب به آن دلیل برگزار شود.

در این مراسم، سفیر كره جنوبی كه از برگزاری این شب به هیجان آمده بود، گرچه به اشتباه یا هر چیز دیگری، سابقه تمدنی این كشور را 5 هزار سال برشمرد تا عرض‌اندامی داشته باشد در مقابل تاریخ سرافراز ایرانیان؛ اما باز هم نمایش نماهنگی از ابنیه تاریخی ایران بخوبی نشان داد كه نه! كره هم در مقابل فرهنگ ایرانی باید زانوی ادب به زمین بگذارد.

شین جانی از خیابان تهران در كره جنوبی گفت و البته از علاقه شدید مردم ایران به یانگوم و جومونگ و سریال‌های كره‌ای؛ اما هیچ‌كس ندانست كه چرا او در سخنانش از این امر هیچ به زبان نیاورد كه چرا هیچ سریالی از هنرمندان ایرانی تاكنون در سابقه تلویزیون كره به نمایش درنیامده است.

كره‌ای‌ها كه سفیر هنری خویش را برای معرفی در این شب از میان بازیگران نام‌آشنای كشورشان در اذهان مردم تلویزیون بین كشور ما انتخاب كرده بودند، بانو هن را به عنوان یك سورپرایز به ایران آورده بودند تا او نیز مانند همه جلسات اینچنین از رابطه‌های حسی‌اش با علاقه‌مندان ایرانی فیلم‌هایش بگوید و البته باز هم به دنبال نقطه اشتراك فرهنگی.

ناگفته نماند «می‌كیونگ یانگ» یا همان بانو هن در این مراسم از علاقه شدیدش به سابقه تاریخی ایران گفت و این‌كه با دیدن یك نمایشگاه از آثار هنری ایران، با خودش عهد كرده كه از ایران بازدید كند. او البته مزاحی به سبك كره‌ای نیز با حضار داشت كه او به این علت به ایران آمده تا بگوید كه اگر در سریال یانگوم او مرده است؛ اما واقعی نبوده و او اكنون زنده و سرحال است.

گرچه این شوخی كمتر حاضران را به خنده واداشت؛ اما سال گذشته نمایشگاهی از 7000 سال هنر و تمدن ایرانی در كره برگزار شد كه با استقبال زیادی در این كشور روبه‌رو شد و البته به احتمال فراوان در مراسم افتتاحیه آن همه از اشتراكات فرهنگی دو ملت سخن گفتند تا آثار تاریخی ایران در این كشور به نمایش درآید.

حمید بقایی، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشورمان هم كه مهمان ویژه دیگر این شب فرهنگی بود، از فرهنگ سخن گفت و آن را پایه‌گذار تمامی روابط انسان دانست. بقایی هم مانند مقام مسوول كره‌ای در حرف‌‌هایش به دنبال نقطه اشتراك فرهنگ دو كشور گشت؛ اما باز هم گریزی به مقوله فرهنگ داشت تا در یك اظهارنظر جالب بگوید كه باید بیشترین تحولات قرن حاضر را در فرهنگ و هنر جستجو كرد.وقتی اظهارنظرها به پایان رسید، شب كره‌ای درخشان در تهران هم به انتهای خود نزدیك شد.

برخی معتقدند تبادلات فرهنگی یك اتوبان دوسویه است كه اگر یك‌سویه شود، باید به دنبال تهاجمات فرهنگی گشت؛ درست مثل همین اتفاقات كه در طول یك سال اخیر افتاده است. ما در كره نفیس‌ترین آثار تاریخ‌مان را به امانت می‌گذاریم و آنها برایمان یانگوم و جومونگ می‌آورند و در انتها هم برای اثبات اشتراكات فرهنگی سركار خانم هن.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
بانو هن به ایران آمد!