حمله جواد شمقدری به جشنواره کن و سینمای اصغر فرهادی!!
جواد شمقدری در گفتگویی عجیب به تحلیل خودش از جشنواره کن و سینمای اصغر فرهادی پرداخته است.

تحلیل جواد شمقدری از جشنواره کن

جواد شمقدری در گفت‌و‌گویی درباره جایزه اصغر فرهادی از جشنواره کن گفت: کاملاً مشخص است که جشنواره‌های جهانی با چه اهدافی جایزه می‌دهند. اگر کسی فکر کند این جایزه‌ها صرفاً بر اساس شاخص‌های هنری داده می‌شود، عقب‌مانده است. همه جشنواره‌ها برای خودشان خط و مشی دارند و در انتخاب‌هایشان آن را اجرا می‌کنند. در همین جشنواره کن از بین ۱۰۰ تا فیلم ایرانی فقط یکی، دو مورد را انتخاب می‌کند ولی از دید ما سالی هفت، هشت تا فیلم خوب داریم. کن در طول همه این سال‌ها حتی یک فیلم که رنگ و بوی دفاع مقدس و انقلاب داشته باشد، انتخاب نکرده.

او ادامه داد: من یک سال با رئیس جشنواره کن دیدار داشتم. گفتم شما خیلی از ارزش‌های هنری را قربانی می‌کنید. ما فیلم‌های ارزشمندی داریم که به دفاع مقدس می‌پردازد. شما هم زخم خورده جنگ جهانی دوم هستید و می‌فهمید جریان مقاومت یعنی چی. فیلم‌های دفاع مقدسی ما با سوابق تاریخی شما همخوانی دارد. شما این را اصلاً نمی‌بینید. نماینده‌های شما حاضر نیستند حتی یک لحظه آنها را ببینند. در حالی که این فیلم‌ها هم قابلیت‌های هنری بالایی دارد، هم مخاطبان زیادی. در حالی که فیلم‌های انتخابی شما مخاطب محدود و سینما تکی دارند و کمتر مورد اقبال مردم هستند.

شمقدری افزود: جشنواره مهمی مثل «کن» یا «برلین» و «ونیز» همه اهداف و رویکردهای سیاسی دارند و آن را به دقت اجرا می‌کنند. ممکن است ما در جشنوراه فجر خودمان به خاطر نگاه آزادمنشانه‌ای که داریم، گاهی کوتاه می‌آییم اما آنها اصلا کوتاه نمی‌آیند و دقیق عمل می‌کنند. برای همین بسیاری از فیلم‌ها را از داوری خارج می‌کنند. هیچکس نمی‌بیند اینها با چه مکانیسمی فیلم انتحاب می‌کنند.

رئیس سابق سازمان سینمایی تصریح کرد: البته فیلم‌هایی که در این جشنواره‌ها انتخاب می‌شوند، باید حداقل‌هایی از مسائل هنری را داشته باشند. ما هم کتمان نمی‌کنیم نوع فیلم‌سازی فرهادی واجد ارزش‌های هنری هم هست اما این معنیش این نیست که فقط به این دلیل انتخاب شده است.

شمقدری در خصوص تحلیل «ورایتی» که توجه «کن» به فیلم جدید فرهادی را از نشانه‌های پسابرجام در سینمای ایران خوانده است، گفت: خود بیان این حرف یعنی رویکرد سیاسی بر جشنواره «کن» حاکم است. این بهترین شاهد مثال است. با این تحلیل یعنی جایزه‌ای که به فرهادی داده‌اند، ربطی به سینما ندارد. در واقع غرب فکر می‌کند پس از برجام ایران به آمریکا نزدیک شده، پس این جایزه را به فرهادی بدهیم.

او ادامه داد: فیلم‌های فرهادی نسبتی با انقلاب و اسلام ندارد. باز خدا را شکر تعرضی هم به این حوزه‌ها نمی‌کند. باید این فاصله‌گذاری را بین ایشان و بعضی از فیلم‌سازان دیگر قائل شویم.

شمقدری در پایان گفت: زمانی فیلم «تخته سیاه» یا «دایره» جایزه می‌گرفت که پر از تعرض به فضای فرهنگی و اسلامی ما بودند. اینها واقعا ارزش هنری نداشت و صرفاً به خاطر جسارتی که به ارزش‌های اسلامی و بومی می‌کردند، بهشان توجه می‌شد. از این جهت فیلم‌های فرهادی از سلامت نسبی برخوردارند، هر چند از آرمان‌های اسلامی و انقلابی ما در آنها خبری نیست.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : akharinnews.com