انتشار کتابی درباره صادق هدایت پس از 20 سال
کتاب 'طنز و طنزینه هدایت' اثر محمد علی همایون کاتوزیان که درباره صادق هدایت می باشد, پس از 20 سال منتشر شد.

انتشار کتاب طنز و طنزینه هدایت

کتاب 'طنز و طنزینه هدایت' اثر دکتر همایون کاتوزیان در انتشارات پردیس دانش منتشر شد.

این کتاب از ۹ فصل تشکیل شده: 'درباره‌ی طنز'، 'طنز دوره‌ی هدایت'، 'مقوله‌ی ادبی طنزینه'، 'طنز و طنزینه در آثار هدایت'، 'طنزنامه‌های هدایت'، 'علویه خانم و ولنگاری‌های دیگر'، 'حاجی آقا و توپ مرواری'، 'نامه‌های هدایت' و 'نامه‌های هدایت به شهید نورائی'.

کتاب 'طنز و طنزینه هدایت' که به بررسی طنازی‌های هدایت در کتاب‌های 'علویه خانم'، 'حاجی آقا'، 'توپ مرواری' و "نامه‌های هدایت به شهید نورائی" پرداخته، در سال ۱۹۹۵ در تهران حروف‌چینی و در انگلستان غلط‌گیری شد، ولی در تهران مجوز انتشار نیافت. در سال ۲۰۰۳، که سده هدایت بود، این کتاب در نشر آرش سوئد چاپ شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: 'هدایت یکی از استادان طنز در ادبیات فارسی قرن بیستم میلادی است و طنز او، در انواع و اقسامی که دارد، آکنده از انگیزه‌های درونی و از جمله خشم نویسنده است. این خشمی است انگیخته از خشونت‌های خارجی، از اُملی‌ها و عقب‌ماندگی‌های اجتماعی، از تحجرهای ادبی، از زورگویی‌های سیاسی، از تحقیر و استخفافی که در اجتماعی و ادبیات نسبت به خود می‌بیند و دست آخر، از خود و نفرتی که نسبت به کمبودهای خود حس می‌کند.'

محمد علی همایون کاتوزیان در تهران به دنیا آمد و پس از فراغت از تحصیل در دبیرستان البرز و گذراندن یک سال در دانشگاه تهران، برای خواندن رشته اقتصاد به انگلستان رفت. او در سال ۱۹۶۷ لیسانس خود را از دانشگاه بیرمنگام دریافت کرد. در سال ۱۹۶۸ فوق لیسانس را از دانشگاه لندن و در سال ۱۹۸۴ دکترایش را از دانشگاه کنت در کانتربری گرفت. در سال‌های بین ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶ در انگلستان، ایران، کانادا و ایالات متحده اقتصاد درس داد. او در حال حاضر Research Fellow (پژوهشگر پسا دکترا/دستیار آموزشی) در کالج سنت آنتونی، و عضو هیئت علمی مؤسسه شرقشناسی دانشگاه آکسفورد است.

'صادق هدایت و مرگ نویسنده'، 'صادق هدایت، زندگی و افسانه یک نویسنده ایرانی' و 'نقدی بر بوف کور هدایت' از آثار منتشر شده کاتوزیان است.
کتاب 'طنز و طنزینه هدایت' در ۳۱۱ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان در انتشارات پردیس دانش منتشر شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : honaronline.ir