جزئیات دقیق از شانزدهمین جشن حافظ + پوستر
علی معلم دبیر و برگزارکننده جشن حافظ در یک کنفرانس خبری به بیان جزئیات کاملی از شانزدهمین جشن حافظ پرداخت.

علی معلم از جشن حافظ گفت

 نشست خبری شانزدهمین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر (اهدای تندیس حافظ به برگزیدگان سینما و تلویزیون ایران) در دفتر دنیای تصویر برگزار شد.

*اضافه شدن نشان کیارستمی

علی معلم دبیر و برگزارکننده این جشن در این نشست خبری گفت: نشان عباس کیارستمی که متفاوت از تندیس حافظ است، امسال قرار است اضافه می‌شود و امیدوارم در سال‌های آینده نیز اهدا این نشان ادامه داشته باشد.
وی افزود: نشان عباس کیارستمی به سینماگران جوانی که در حوزه فیلم کوتاه و فیلم بلند موفق بودند و از لحاظ زبان سینمایی و نوع اجرا نوآوری داشتند، بدون محدودیت زمانی از لحاظ فعالیت اهدا می‌شود.

معلم ادامه داد: اهدای این نشان به این دلیل است که کیارستمی یکی از تجربه‌گرا‌ترین و نوجوترین فیلمسازان ایرانی بود و در نوع فیلمسازی واهمه‌ای نداشت و وارد فضاهایی می‌شد که برای اولین بار تجربه شده بود. شاید این امکان وجود داشته باشد که این نشان در سال‌های آینده به فیلمسازان بین‌المللی نیز اهدا شود.


پوستر جشن حافظ

پوستر جشن حافظ

 

*اجرای موسیقی توسط زند وکیلی و یزدانی

وی افزود: در برگزاری جشن امسال چند نمونه اجرای موسیقی داریم که از آن جمله می‌توان به اجرای علی زند وکیلی، حافظ خوانی (برای اولین بار)، اجرای رضا یزدانی به صورت مشترک اشاره کرد. همچنین در سال‌های قبل شاهد اجرای استندآپ کمدی بودیم که امسال به دوبله زنده تغییر می‌کند.

*حذف فیلم «محمد رسول‌الله» از داوری فیلم‌ها

معلم ادامه داد: امسال در شانزدهمین جشن حافظ،  فیلم‌ها و سریال‌هایی که از ابتدای فروردین تا اواخر اسفند ماه به نمایش درآمده داوری می‌شود. در این راستا 90 فیلم در سال گذشته اکران شد که تعدادی از آنها مربوط به بخش هنر و تجربه است. از بین این فیلم‌ها، فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی کنار گذاشته شد چرا که اولا برای این فیلم با موضوع پیامبر اسلام باید احترام بگذاریم و از سویی به لحاظ ابعاد تولیدی در مقایسه با تولیدات دیگر از استانداردهای بین المللی برخوردار است و فکر کردیم مقایسه در این زمینه نیز مناسب نباشد.

وی افزود: در مورد مجموعه تلویزیونی و نمایش خانگی حدود 25 اثر مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد چهار اثر مربوط به شبکه نمایش خانگی و بقیه آثار، تولیدات تلویزیونی هستند.

معلم افزود: در مورد فیلم‌های مستند بلند نیز طبیعتا به اکران رجوع کردیم. در مجموع 12 فیلم تا پایان اسفند ماه سال گذشته به نمایش درآمد که از آنها سه فیلم به عنوان کاندید ارائه شده است.
دبیر جشن حافظ گفت: یکی از تأثیراتی که این جشن می‌تواند داشته باشد تأثیرگذاری در خصوص جدی شدن بخش تولید است به خصوص که امیدوارم با آمدن سیستم VOD  امکان ساخت بیشتر شود تا با تولیدات تلویزیونی در جهت بالا بردن کیفیت به رقابتی سالم بپردازند.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: امسال در بخش تیتراژ شش کاندیدا داریم که متأسفانه هیچ کدام از اینها به سینما تعلق نمی‌گیرد؛ چون در تیتراژ‌های فیلم‌های سینمایی مورد با کیفیت و خوبی را نیافتیم.
 

* تقدیر ویژه از جمشید هاشم پور

تهیه‌کننده «شوکران» ادامه داد: جایزه ویژه هیأت داوران به یک عمر فعالیت هنری جمشید هاشم‌پور داده می‌شود؛ چرا که وی یکی از چهره‌های مطرح و بازیگران حرفه‌ای بود و متأسفانه طی این سال‌ها تقدیر مناسبی نشده بود. به این جهت ترجیح دادیم این جایزه را به هاشم‌پور بدهیم. اما بزرگترین غم برای ما این است که در زمان حیات مرحوم حاتمی جشن حافظ نبود که بخواهیم از او تقدیر کنیم.
 

*انتقاد معلم از مشکلات سخت افزاری برپایی جشنواره ها

علی معلم با بیان این مطلب که بعد از گذشت سال‌ها سالن‌های مناسب برای برگزاری همایش‌ها نداریم،‌ خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر سالنی 6 هزار نفره داشتیم، به طور کامل پر می‌شد. امسال به دلیل پایین بودن ظرفیت برج میلاد (هزار و 600 نفر) به طور محدود از مهمانان دعوت خواهیم کرد که این جای تأسف دارد؛ چرا که برگزاری جشن حافظ پتانسیل پذیرایی مردم و مهمانان بیش از اینها را دارد.
 
معلم اضافه کرد: این قدر گره برای برگزاری مراسم‌هایی که در بخش خصوصی برگزار می‌شود، وجود دارد که هر سال فکر می کنم آخرین سال برگزاری جشن حافظ است. مکان‌ها و ارگان‌های مختلفی هستند که برای برگزاری جشن‌های مستقل باید به آنها جواب داد. خوشبختانه وزیر ارشاد گفت که این بخش سر و سامان خواهد گرفت و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
 
معلم در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ‌نباید جشن و جشنواره‌های ما به طور مستقیم زیر نظر دولت باشند؛ یعنی دولت سهم‌‌خواهی داشته باشند. البته می‌تواند مانند جشنواره‌هایی مثل کن حمایت‌هایی از نوع دیگر را ارائه دهد. جشن حافظ به صورت ملی و برآمده از نیروهای مستقل و  کارشناسان این حرفه است که در نهایت برای مردم خواهد بود. امیدوارم دیگر جشنواره‌ها نیز به این شکل باشند و این نمونه‌ جشن‌ها یا جشنواره‌ها افزایش پیدا کند.
 

* احتمال بلیت‌فروشی محدود جشن حافظ

وی در مورد بلیت فروشی در سطح گسترده برای برگزاری «جشن حافظ» امسال اظهار داشت: فکر نمی‌کنم بلیت‌فروشی داشته باشیم و یا اگر باشد، به صورت بسیار محدود خواهد بود. همچنین برای پخش زنده صحبت‌هایی انجام دادیم اما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌ایم.
معلم در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: متأسفانه هزینه‌های برگزاری جشن امسال نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده که از مشکلات اساسی ما در برگزاری «جشن حافظ» بود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir