انتقاد آهی از طرز لباس پوشیدن برخی مداحان اهل بیت (ع)
علی آهی، شاعر و مداح اهل بیت (ع) با انتقاد از لباس مداحان گفت: در گذشته مداحان لباس مخصوص داشتند نمی‌گویم که الان نیز لباس مخصوص بپوشند اما بعضی از مداحان وقتی شروع به مداحی می‌کنند، لباسشان را...
 مراسم افتتاحیه یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی امروز - هشتم آبان ماه - در تالار فخر‌الدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه تجلیل از پیرغلامان حسینی که اجرای آن را محمد رحمان نظام‌اسلامی برعهده داشت، با حضور معاون صدا، استان‌دار گلستان‌، عده‌ای از مدیران رادیو،‌ پیرغلامان حسینی‌ و دیگر مدحان و مسؤولان همراه بود.

صادق‌لو، استاندار گلستان‌ با اشاره به جمله عربی «ان الحسین مصباح الهدی و سفبنه النجاه» عنوان کرد: این جمله یک راهبرد است؛ این راهبرد از پیشگویی‌های منحصر رسول‌الله است. پیش‌بینی یک نکته است و پیشگویی نکته دیگر است،‌ همیشه پیشگویی علائمی از خداست و انسان عادی هیچ گاه نمی‌تواند پیشگویی کند. یکی از پیشگویی‌های راهبردی که با اراده الهی رسول‌الله به صحنه بشریت و هدایت بشریت ارائه فرمودند، همین جمله است.

وی افزود: حقیقت این است که این جمله یک مدل راهبردی است و فرهنگ عاشورایی و مکتب حسینی در پرتوی این راهبرد است. امروز باید فرهنگ عاشورایی را مدل کنیم. و این از آن پیشگویی‌هایی است که باید باورش کنیم.

صادق‌لو ادامه داد: نمی‌توان برای آینده بشریت بدون مدل «ان الحسین مصباح الهدی و سیفنه النجاه» فکر کرد. جز از مسیر مکتب حسین (ع) این جهان را نمی‌توان نجات داد. ان الحسین مصباح الهدی و سیفنه النجاه یک مقوله تاریخی نیست بلکه تاریخ ساز است.


استاندار گلستان فرهنگ عاشورایی را در بنیان‌های پافشاری در دفاع از حق و مبارزه با باطن‌، اصل شهادت و اسارت،‌ اصل آزادگی و ذلت‌ناپذیری،‌ پایداری در راه هدف،‌ مبارزه تبلیغاتی با دشمن با طراحی اصل شهادت‌، برشمرد.

همچنین حجت الاسلام دکتر طاهری نیز که در این مراسم حضور داشت‌ و به نمایندگی از نمایندگان مجلس استان گلستان سخنانی را ایراد کرد و ضمن تشکر از صدا و سیما و کسانی که برای این مراسم تلاش کردند، گفت: هر روزی عاشورا و هر زمینی کربلاست به این معنی که آنچه در روز عاشورا در کربلا رخ داد تمام نشد و تا امروز نیز ادامه دارد و هر جا باشیم کربلا و هر لحظه از عمرمان عاشوراست. هرگز نباید لحظه‌ای از این فضا غفلت کنیم و باطل را دست کم نگیریم.

هر سال که محرم می‌رسد کل الیوم عاشورا کل الارض کربلا زنده می‌شود.

در ادامه این مراسم عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق‌قلا خاطرنشان کرد: خداوند از بین همه ایام سه دهه را مبارک شمرده است. دهه آخر رمضان، دهه اول ذلحجه و دهه اول محرم؛‌ همه‌ی ایام را باید گرامی بداریم مخصوصا روزهای خاص خدا از جمله روز عاشورا،‌ همه مسلمانان ارادت خاصی به پیامبر اسلام و ائمه اطهار دارند و ترکمن‌ها نیز چنین هستند و در مراسم عزاداری‌، عزاداری خاص خود را دارند.

او ادامه داد: درست است که ترکمن‌ها سینه‌زنی‌، زنجیر‌زنی و ... ندارند، اما دلیل بر نداشتن محبت و ارادت به پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) نیست. ترکمن‌ها اعتقاد راسخ دارند که قیام امام حسین ‌(ع)، قیامی علیه ظلم و ستمگری بوده است و در واقع برای برپایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌اند. همه ما موظف هستیم نسبت به اهل بیت (ع) ارادت و محبت داشته باشیم.

میرزاعلی ادامه داد: پیرغلامان روشن‌ نگهدارنده‌ی راهی هستند که ائمه ترسیم کردند و همه موظف هستیم قدر این عزیزان را بدانیم.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اتحاد همه مسلمانان بیان کرد: رمز موفقیت اسلام و مسلمانان اتحاد، همکاری و تعامل نزدیک و صمیمانه است و پیامبر اسلام (ص) و ائمه، اتحاد را رمز موفقیت می‌دانستند. با جرأت می‌گویم استان گلستان برای سایر کشورهای اسلامی نماد است؛ چرا که با وجود قومیت‌های مختلف در استان اتحاد داریم.

***

در ادامه این اجلاس علی آهی، شاعر و مداح اهل بیت (ع) ضمن تشکر از ریاست سازمان صدا و سیما و معاون صدا و همچنین شورای شهر گرگان و ... با اشاره به جمله «ان الحسین مصباح الهدی و سیفنه النجاه» گفت: جوان‌ها به گونه‌ای عمل کنند که در رفتار و گفتار خود صداقت و اخلاص داشته باشند.

وی در ادامه با انتقاد از لباس مداحان بیان کرد: در گذشته مداحان لباس مخصوص داشتند نمی‌گویم که الان نیز لباس مخصوص بپوشند اما بعضی از مداحان وقتی شروع به مداحی می‌کنند، لباسشان را از تن خارج کرده و با تی‌شرت در آن مراسم حاضر می‌شوند‌؛ باید اخلاق و آداب مداحی را رعایت کنیم. این همایش که برای تجلیل نوکران امام حسین(ع) برگزار شده به خاطر این است که ما یک عمر نوکری امام حسین (ع) را با اخلاص انجام دادیم. ما باید از پیرغلامان الگو بگیریم.

*** در حاشیه

مراسم افتتاحیه‌ی یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل پیرغلامان حسینی به صورت زنده از شبکه استانی گلستان و شما پخش شد.

در میانه‌های مراسم، آیین عزاداری دسته چوبی گرگان،‌ سینه زنی سیستان، رخصت خوانی ترکمن‌، زنجیر زنی ترکان‌ آذربایجان و سینه‌زنی ترکان غزل باش و ... اجرا شد.

در این مراسم نزار قطری و صالحی خوانساری مداحی کردند و حاضران نیز به سینه زنی پرداختند.

نعمان نظری، شاعر ترکمن نیز شعری در وصف امام حسین(ع) خواند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: inn.ir



مطالب پیشنهادی:
روزگار سخت مجری مشهور تلویزیون با بیماری سرطان + تصاویر
ممنوع الکاری و عذاب وجدان یکساله باران کوثری
محمدرضا گلزار و احسان علیخانی در کنسرت فرزاد فرزین + تصاویر
چرا نیوشا ضیغمی با جراحی زببایی مخالف است؟! + تصاویر
حضور وزیر ارشاد در مراسمی با تک‌خوانی خواننده زن! تابو شکست؟ + تصاویر