فریدون آسرایی: به جشنواره فجر که می‌رسیم از موسیقی پاپ حمایت نمی‌شود
فریدون آسرایی یکی از هنرمندان معاصر در عرصه موسیقی پاپ است. آسرایی اولین آلبوم خود را پس از بازگشت به ایران در سال 1383 با عنوان "غریبه" منتشر کرد. "از تو دورم" و "خاطرات گمشده" از دیگر آلبوم‌های این هنرمند درسال‌های اخیر به شمار می‌روند. این هنرمند قراراست در روز بیست و سوم بهمن‌ماه در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در برج میلاد به روی صحنه برود، آنچه درپی می‌آید حاصل گفت‌وگوی ما با این هنرمند به بهانه تازه‌ترین کنسرتش است.

اگر ممکن است درباره جزئیات کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر توضیح دهید.
من در این کنسرت به ارائه دو نوع از کارهایی که تا امروز انجام داده‌ام خواهم پرداخت، درواقع این کنسرت مشتمل بر دو بخش است، بخش نخست به کارهای اجتماعی که من در سال‌های اخیر خوانده‌ام مانند "کبوتر"،"بوی سیب" و... اختصاص دارد و بخش دیگر این کنسرت را عاشقانه‌هایم تشکیل داده‌اند. از آنجایی که به هرحال هرسال، طیف وسیعی از مخاطبان مختلف برای دیدن کنسرت‌ها به جشنواره موسیقی فجر می‌آیند سعی کرده‌ام هر دو نوع کار را ارائه دهم تا مضامین این کارها به فراخور سلیقه مخاطب بتواند نزد آنها راضی کننده باشد‌.

چشم‌انداز سی‌امین جشنواره موسیقی فجر را چطور می‌بینید؟
واقعیت این است که نسبت به برگزاری جشنواره انتقاد هم دارم، در سال‌های اخیر نسبت به موسیقی پاپ توجه زیادی از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی نشان داده شده است که این توجه و حمایت صرف‌نظر ازاین که به پررنگ شدن این نوع موسیقی منجر شده توانسته به واسطه هنرمندان خوب به جایگاه تثبیت شده‌ای دست یابد، اما مسئله این‌جاست که به وقت برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی فجر، حمایت و توجهی که باید صورت نمی‌گیرد‌.

حتما نسبت به این مسئله که چرا موسیقی پاپ در بخش رقابتی گنجانده نشده است انتقاد دارید؟
همین‌طوراست، زیرا به این مسئله فکرمی‌کنم که چرا دیگر ژانرهای موسیقی مانند سنتی و نواحی و محلی باید در معرض رقابت در جشنواره قراربگیرند ولی درباره موسیقی پاپ دراین زمینه اندکی کم لطفی شده است، البته شاید دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره هم برای برپایی چنین رویدادی با مشکلات خاص خودشان مواجه هستند، اما جای آن بود که این رقابت برای موسیقی پاپ و هنرمندان این عرصه نیز درنظر گرفته می‌شد تا آنها می‌توانستند با انگیزه بیشتری در جشنواره حضور یابند. متاسفانه همان‌طور که اشاره کردم استقبال مردمی از موسیقی پاپ چه در قالب جشنواره‌ای و چه در قالب کنسرت‌هایی که هنرمندان به شکل مستقل در طول یک سال برگزار می‌کنند چشمگیر است اما این موسیقی در مقایسه با موسیقی سنتی همواره مظلوم و درمعرض بی‌توجهی قرار گرفته است. درحالی که حمایت از این حوزه می‌تواند به تشویق هنرمندانی که دراین عرصه فعالیت می‌کنند منجر شود، به عنوان مثال همان‌طور که اشاره کردم اگر من نیز به عنوان یک خواننده پاپ می‌توانستم در بخش رقابتی به اجرای برنامه بپردازم طبعا با انرژی و انگیزه مضاعفی به روی صحنه می‌رفتم، چون می‌دانستم کاری که ارائه خواهم داد مورد داوری وگزینش قرار می‌گیرد، منظورم این است که رقابت این حسن را دارد که می‌تواند به تشویق و دلگرمی و انگیزه‌بخشی یک هنرمند بیانجامد.

فکرمی‌کنید درحال حاضر مهم ترین مشکلی که درحوزه موسیقی پاپ وجود دارد چیست؟
شاید بهتر باشد بی‌آن که موسیقی را طبقه‌بندی کنیم از یک مشکل یکسان نام ببریم و آن این که هنوز موسیقی ما به‌رغم پتانسیل گسترده هنرمندان آن طور که باید در جامعه به رسمیت شناخته نمی‌شود و نتوانسته به طور کامل مورد قبول واقع شود. درواقع در حوزه موسیقی با یک جور تناقض رفتاری مواجه هستیم، به این معنی که درعین این که موسیقی به رسمیت شناخته نمی‌شود و به آن شکلی که باید به آن در جامعه بهایی داده نمی‌شود اما در تیتراژ فیلم ها و سریال‌ها، به مناسبت رویدادهای ورزشی و حماسی و....همواره شاهد اجرای موسیقی هستیم. به ویژه موسیقی پاپ که توانسته در تمام این رویدادها جریان داشته باشد و به آن اثر روح و جان تازه ای بخشد. اصلا رسالت موسیقی بار تاثیرگذاری است که بر مخاطب خود می‌گذارد، اما چندان که گفتم موسیقی به طور کلی در جامعه هنوز قابل قبول نیست و به رسمیت شناخته نمی‌شود. در عین حال اگر بخواهم به برخی از مشکلات حوزه موسیقی پاپ اشاره کنم باید بگویم ما به عنوان هنرمندان موسیقی پاپ به هنگام برگزاری کنسرت، اجازه نصب بیلبورد و بنر و اصولا تبلیغات را نداریم. یا سالن‌هایی که در اختیار گروه‌ها و خوانندگان موسیقی سنتی قرار می‌گیرد به ما اختصاص نمی‌یابد. این‌ها امکاناتی است که به موسیقی پاپ داده نمی‌شود. نکته بعدی، سلیقه متفاوت مسئولین فرهنگی استان‌های کشور نسبت به برگزاری یک کنسرت است، کما این که برای خود من اتفاق افتاده که در یک شهر به برگزاری کنسرت پرداخته‌ام ولی به عنوان مثال شهر همجوار آن استان مجوزی برای اجرای کنسرت ما صادرنکرده است.سلیقه‌ای رفتار کردن استان‌های دیگر برای اجرای کنسرت نیز از مسائلی است که به آزردگی خاطر هنرمند می‌انجامد.

ظاهرا قرار است به زودی در یکی از شهرهای ایران کنسرتی برگزار کنید.
درست است، روز بیست و ششم بهمن ماه در شیراز به روی صحنه خواهم رفت و همین قطعاتی که در جشنواره موسیقی فجر را اجرا می‌کنم دراین کنسرت نیز می‌خوانم.ازاین‌ها گذشته طی ماه اخیر تازه‌ترین آلبومم با عنوان "عشق یعنی" منتشر شده است، این آلبوم مشتمل بردوازده قطعه با مضامین عاشقانه و اجتماعی است.


 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : ana.ir

مطالب پیشنهادی :
گزارش تصویری از حضور حامد بهداد،بهرام رادان،رامبدجوان در افتتاحیه فجر
تصاویر نیکی کریمی،طناز طباطبایی،آنا نعمتی و بازیگران زن در افتتاحیه فجر
حضور آزاده صمدی و هومن سیدی در برج میلاد!
خاطره ماه چهره خلیلی از ازدواجش!
بازیگر پیشکسوت پس از سالها از زندان آزاد شد!