مصاحبه "شهرام شکوهی" ، خواننده پرطرفدار پاپ این روزهای کشورمان.

به بهانه برگزاری کنسرت پاپ در جشنواره موسیقی فجر سی ام ، با شهرام شکوهی به گفتگو نشستیم.

آلبوم جدید در چه مرحله ای قرار دارد؟

_ بعد از آلبوم «کولی عشق» و پشت سر گذاشتن کنسرتها آلبوم جدید در حال تولید است، ملودی ها انتخاب شده است و در حال تکمیل شعر ها هستیم، تلاشمان بر این است که اوایل سال آینده این آلبوم منتشر شود.

عوامل آلبوم چه کسانی هستند؟
_ تمامی عوامل این آلبوم نیز همانند آلبوم گذشته هستند، فقط در بخش تنظیم در حال بررسی چند تنظیم کننده هستیم که در صورت قطعی شدن نام آن ها را خواهم گفت.

فضای آلبوم به چه صورت است؟
_ فضای کلی آلبوم همانند دو آلبوم قبلی است، سبکِ مشخصی دارد که من همواره در این حوزه فعالیت کردم و سبک و سیاق خاص خود را دارد.

برای انتخاب فضای آلبوم بیشتر از جامعه الهام می گیرید یا احساسات شخصی؟
_ببینید زمانی که شما در یک جامعه و فضایی زندگی میکنید ناخود آگاه شرایط موجود در جامعه بر احساسات شما تاثیر خواهد گذاشت و احساسات شخصی چیزی جز دیدن اتفاقات و مشکلات و رخدادهای جامعه نیست.

به سراغ جشنواره موسیقی فجر برویم، برای چندمین سال است که در جشنواره موسیقی حضور دارید؟
_ امسال دومین سالی است که من در جشنواره موسیقی فجر حضور دارم و بنا به درخواستی که از ما شد پذیرفتیم که در این رخداد فرهنگی حضور داشته باشیم.

انتخاب شدن خوانندگان در این جشنواره را چه گونه ارزیابی می کنید؟
حضور خوانندگان پاپ در این جشنواره را می توان نوعی تعامل با دفتر موسیقی و وزارت ارشاد دانست. ما در طول سال زحمات زیادی را به این دوستان می دهیم و سعی می کنیم در جشنواره فجر گوشه ای از محبت دوستان را جبران کنیم، فکر میکنم تعامل و همکاری بهترین نامی است که بر این رابطه بتوان نهاد.

به نظر شما وقت آن نرسیده است که موسیقی پاپ ، جشنواره ای در خور توجه و جذاب داشته باشد؟
_ قطعا همینطور است، مطمئنا مردم هم استقبال بیشتری از این رخداد خواهند کرد.

دستاورد های موسیقی پاپ برای جشنواره موسیقی چیست ؟ آیا به غیر از بحث مالی چیز دیگری وجود دارد؟
_اگر از دید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم خیر، وقتی رقابتی در میان نباشد پس عملا دستاورد دیگری باقی نمی ماند.

دلیل رقابتی نبودن جشنواره از نظر شما چیست؟
_البته رقابتی بودن آن هم باید ساز و کار خودش را داشته باشد، به طور مثال کسانی که در طول سال کنسرت دارند دیگر نباید در جشنواره حضور داشته باشند، مگر اینکه بحث رقابت و انتخاب ها حساب شده و حرفه ای باشد.

من منظورتان را متوجه نشدم، چرا کسانی که در طول سال اجراهای مختلفی داشته اند نباید در جشنواره رقابتی شرکت داشته باشند؟
__ خیر، فکر نمیکنم زیاد درست باشد، نمی دانم شما چند سال پیش را یادتان هست یا خیر، در آن سال ها گروه های جدید و آن هایی که کمتر به اجرای برنامه زنده پرداخته بودند می آمدند و به اجرای برنامه می پرداختند و گروه داورانی هم وجود داشت که بهترین اجرا و سایر آیتم های مرتبط را انتخاب می کرد و به برگزیدگان جایزه های مادی و معنوی می دادند، به طور مثال برای 1 سال مجوز اجرا به آنها می دادند که البته در زمان کنونی دیگر بحث مجوز مطرح نیست و فقط بحث مادی مهم است چون برای اخذ مجوز اجرای زنده دیگر به سختی گدشته نیست. کار جالبی بود آن جشنواره ها ولی اقبال عمومی را به همراه نداشت.

حرف شما درست است، ولی این موضوع برای سالیان گذشته است و بحث کنونی من برای موسیقی پاپ زمان حال است نه ساز و کار جشنواره سالیان گذشته و من جواب سوال قبلی خود را نگرفتم، به نظر شما چرا جشنواره موسیقی ما در بخش پاپ رقابتی نیست؟
_شما می فرمایید در چه بخش هایی باید رقابتی باشد؟

نظر من به عنوان یک خبرنگار عرصه موسیقی این است که می توان این جشنواره را برای موسیقی پاپ در بخش های مختلفی مثل بهترین اجرای زنده از نگاه مردم و کارشناسان ، بهترین آلبوم موسیقی، بهترین قطعه سال و سایر موارد مرتبط برگزار کرد، قطعا این کار شور و هیجان بسیاری را در رگ های موسیقی کشور جاری می سازد.
_نظرتان درست است و این گونه چیزی شبیه گِرمی را اجرا خواهیم کرد، اما ما در این گونه زمینه ها علاوه بر اینکه تجربه کافی را نداریم، متاسفانه جنبه لازم را هم نداریم، چه در بحث انتخاب کردن و چه در بحث انتخاب شدن، زمانی که شما انتخاب بشوی همه چیز خوب است ولی زمانی که انتخاب نشوی داستان ها شروع می شود که چرا فلانی انتخاب شد ولی من نشدم، حتما رابطه ای در کار بوده و ....، این همان جنبه لازمی است که میگویم.

ببینید همه ی این ها شامل بخش های مردمی و کارشناسی می شود، بگذارید رُک بگویم محافظت و صیانت از آرای منتخب مردمی هم مهم است، این حرف را برای این می زنم که جشنواره موسیقی فجر اگر بخواهد چنین رویه رقابتی را در پیش بگیرد تازه در ابتدای راه است، جشنواره فیلم فجر 33 دوره را با انتخاب کردن بهترین ها پشت سر گذاشته است ولی جشنواره موسیقی فجر که امسال 30 امین دوره آن بوده است تا کنون چنین رقابت داغی را تجربه نکرده است، بر میگردیم به همان حرف من که در باره «جنبه» بود، بعد از گذشت 33 دوره در بین اهالی سینما چنین رقابت و برنده شدنی جا افتاده و کسی اعتراض نمی کند، اگر از حق نگذریم ساز و کار و اصناف در سینما خیلی جلوتر و قوی تر از موسیقی است، اهالی سینما بسیار همدل تر از اهالی موسیقی هستند.

به طور مثال در یکی از مسابقات موسیقی خارج از کشور دادستانی آن کشور بر روی رای های مردمی نظارت دارد که صحت و سلامت رای ها تضمین شده باشد. اما در ایران به طور مثال اگر بخواهیم چنین انتخاب هایی را در فضای مجازی انجام دهیم امکان پذیر نیست زیرا در اینگونه زمینه ها اعتبار زیادی به فضای مجازی نیست. یا اگر قرار است مردم در این رای گیری شرکت داشته باشند باید از تلوزیون پخش شود تا مردم ببینند و در نظرسنجی شرکت کنند و این کار عملا در کشور ما غیر ممکن است، پس میبینید که شما با هفت خوان رستم طرف نیستید بلکه با هفتاد خوان رستم طرف هستید.

پس شما به جشنواره رقابتی موسیقی پاپ اعتقاد زیادی ندارید؟
_ نه اینکه اعتقاد نداشته باشم، اتفاقا من از این حرکت استقبال می کنم ولی می گویم که این کار در مقطع فعلی به دلیل جو حاکم و نداشتن تجربه در این زمینه نشدنی است. من شخصا به این حرکت علاقه دارم، زیرا معتقدم اگر بستر آن آماده باشد و ساز و کار درستی پیش بینی شده باشد و همه به نحوه برگزاری و داوری آن تا حدودی اعتماد داشته باشند چرا من نیایم و خودم را در معرض قضاوت قرار ندهم؟ من که به خودم و توانایی هایم شکی ندارم، معتقدم اگر شخص واقعا هنرمند باشد نباید از رقابت بترسد.


تهبه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / نیما باقری