نمایش‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌روند، در شب افتتاحیه میزبان یکی از چهره‌های فرهنگی،
مسعود کیمیایی کارگردان سینما که برای افتتاح نمایش «دو دلقک و نصفی» به تماشا خانه ایرانشهر آمده بود، از شیوع بیماری سرطان در جامعه انتقاد کرد.
 نمایش‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌روند، در شب افتتاحیه میزبان یکی از چهره‌های فرهنگی، هنری ایران هستند تا او زنگ آغاز نمایش را به صدا دربیاورد.

نمایش «دو دلقک و نصفی» به کارگردانی جلال تهرانی هم در شب افتتاحیه میزبان مسعود کیمیایی کارگردان سینما و نویسنده رمان‌هایی چون «جسدهای شیشه‌ای» و «حسد» بود.

اعلام خبر حضور کیمیایی باعث شده بود تا این تماشاخانه چهارشنبه‌شب 12 آذر بیش‌ازاندازه شلوغ شود. مشتاقان دیدار کیمیایی از حدود سه ساعت قبل به این تماشاخانه آمده بودند تا شاهد حرف‌های کوتاه او و نواختن زنگ افتتاح نمایش باشند.

کیمیایی که در حین صحبت‌های جلال تهرانی وارد تماشاخانه ایرانشهر شد، خیلی کوتاه حرف زد و ترجیح داد به‌جای صحبت کردن درباره موضوعات دیگر از سرطان بگوید که مثل لحاف روی این شهر(تهران) افتاده است؛ «من خیلی حالم خوب نیست؛ متأسفانه سایه سرطان بر سر تمام مردم شهر تهران، افتاده و به جان همه ما صدمه زده است. دلم می‌خواهد مسئولین به فکر بیفتند و لحاف مرگی(سرطان) که روی شهر افتاده را جمع کنند.»

مسعود کیمیایی پس از حرف‌هایش به‌رسم یادگار پوستر نمایش «دو دلقک و نصفی» را امضا کرد و زنگ گشایش نمایش را به صدا درآورد.

پیش از کیمیایی هم جلال تهران سخن گفت و ضمن تشکر از کیمیایی که باوجود بیماری، حاضر به شرکت در جلسه شده، یادآور شد: «مسعود کیمیایی به خاطر بیماری، هر ساعت باید یک آمپول بزند و در فاصله دو تزریق، لطف کرده و برای افتتاح نمایش ما به اینجا آمده است.»

تهرانی با ذکر این نکته که تا چند ساعت قبل هم درگیر نصب دکور بوده،‌اظهار داشت: «من تابه‌حال با مراسم گشایش نمایش در این مجموعه مواجه نبوده‌ام و خیلی با شرایط آن آشنایی ندارم اما یک نکته را باید در خصوص کارکنان ایرانشهر بگویم که شریک دانستن خود در تبعات مثبت یا منفی یک نمایش از خصوصیاتی است که خوشبختانه در اینجا دیدم؛ همه اعضای این مجموعه، نمایش را متعلق به خودشان می‌دانند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخاب بازیگرانش تصریح کرد:« من در همه نمایش‌هایم، بازیگر معروف نداشته‌ام اما همه، بازیگران خوبی بوده و هستند. من بازیگر خوب دارم، اما معروف نه!»

جلال تهرانی در خصوص اینکه تئاتر خود را غیرحرفه‌ای می‌نامد، توضیح داد: «تئاتر ما آماتوری است نه به این معنی که حرفه‌ای نیست؛ اینکه تئا‌تر آماتوری چه مختصاتی دارد؛ بحثی مفصل است که از حوصله این جمع خارج است. می‌توانم بگویم تئا‌تر آماتوری درحالی‌که به جزییات اهمیت می‌دهد، به حضور تماشاگر وابسته است. حضور تماشاگر تمرکز و آمبیانس خودش را می‌آورد و بازیگران شروع به یافتن مختصات خود در جهان نمایش می‌کنند. تک‌تک تماشاگران، در شکل‌گیری یک نمایش مؤثرند.»

احسان کرمی، مجری تلویزیون و بازیگر تئاتر در ادامه سخنان جلال تهرانی و همزمان با ورود مسعود کیمیایی گفت: «حدود سه سال است مراسم افتتاح نمایش‌ها در این مجموع برگزار می‌شود؛ آدم‌های بزرگی همیشه برای افتتاح آمده‌اند؛ اما حضور کیمیایی از جنس دیگری است؛ چه به لحاظ محبوبیت و چه به لحاظ واکنشی که نسبت به جامعه هنری نشان داده‌اند. ایشان سال گذشته با نمایشنامه خوانی به نفع مجید بهرامی، نشان دادند حضور و شأن هنرمند برایش مهم است؛ گرچه ما مجید بهرامی را از دست دادیم اما حضور چهره‌های سینمایی به این قضیه را به فال نیک می‌گیریم.»

نمایش «دو دلقک و نصفی» هر شب - به‌جز شنبه - ساعت 20 در سالن ناظر زاده مجموعه ایرانشهر به مدت ن 70 دقیقه روی صحنه است.


گرآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
هومن برق نورد: از این که مردم من را در نقش آن روحانی به خاطر نیاورند خیلی خوشحال هستم!!
اس ام اس پنج هزار تومانی بینندگان ساده تلویزیون را شوکه کرد!!!
عنوانی که فقط "هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن" و " خسرو شکیبایی و بیتا فرهی" موفق به کسب آن شدند!
برای سالگرد هنرمندی که از فرش و شاهنامه‌خوانی، تعزیه و آیین پهلوانی،اسطوره بیرون می‌آورد
تمرین مهناز افشار با زانیار خسروی در "عشق تعطیل نیست"