انرژی بهاره رهنما نزدیک به ۱۲ اسب بخار است!
در نشست رسانه ای نمایش «انگار در چشمان تو اسب می دود» عنوان شد ارتباط کارگردان، نویسنده و بازیگر در این اثر نمایشی به شیوه ای است که گویی هر سه آنها این نمایش را کارگردانی کرده اند.

نشست رسانه ای نمایش «انگار در چشمان تو اسب می دود» صبح امروز شنبه دوم خرداد ماه با حضور سهراب حسینی نویسنده، طاها ذاکر کارگردان و بهاره رهنما بازیگر این نمایش در مکتب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای سهراب حسینی با اشاره به چگونگی شکل گیری این نمایش توضیح داد: حدود ۵ ماه قبل ایده ای از طرف خانم رهنما درباره زنی که در انتظار مرد مورد علاقه اش است، مطرح شد که ما با همین قصه یک خطی کارمان را آغاز و شروع به اتود زدن کردیم تا به یک ایده نمایشی رسیدیم که البته نمایشنامه نیست اما برای تئاتر نوشته شده است.

وی افزود: در این نمایش یک زن تنها و منتظر داریم که در صحنه حضور دارد و تصویر بقیه بازیگران را روی پرده می بینیم یا صدایشان را شنیده می شود. این نمایش حتی تا زمان اجرا هم در حال صیقل خوردن است. بهاره رهنما بیرون از حوزه بازیگری به عنوان مشاور کارگردان، مشاور من در نگارش متن و زیر نظر داشتن جزئیات اجرا و کستینگ نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

رهنما نیز درباره ایده این نمایش بیان کرد: از زمان نمایش های قبلی که کار کرده بودم ذهنم مشغول موضوع یک زن منتظر بود. آرش خوشخو بعد از دیدن نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» به من پیشنهاد داد که بهتر است از فضای روابط عاشقانه و دعواهای زن و شوهری بیرون بیایم و توانایی ام را در حوزه دیگری نیز امتحان کنم. بنابراین زمانی که یان طرح به ذهنم رسید به خودم گفتم شاید الان زمان مناسبی برای فاصله گرفتن از دنیای عاشقانه باشد به همین دلیل ترجیح دادم یک نویسنده جوان، با فاصله با این موضوع برخورد کند.

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: من از طریق اشعار سهراب حسینی با او آشنا بودم و به همین دلیل از وی خواستم تا این نمایشنامه را بنویسد. طاها ذاکر را هم که از گرافیست های ماهر و جوان است از طریق فیلم های کوتاه و تیزرهایی که ساخته بود می شناختم و خوشحالم او کارگردان این نمایش است چون به نظر من نگاهش به مقوله هنر متفاوت و جذاب است. این نمایش، کاری پر زحمت است و ممکن است از این جهت که در جایی مثل مکتب تهران به صحنه می رود، به نظر نمایش ساده ای بیاید اما این طور نیست و این نمایش جزو سخت ترین کارهای نمایشی بوده که تا امروز انجام داده ام.

وی متذکر شد: پشت صحنه نمایش یکی از حرفه ای ترین کارهایی بوده که دیدم و خوشحالم که با دو جوان برخورد کردم که عملا خیلی حرفه ای تر از کارگردان های باسابقه عمل می کنند. امنیت روانی بازیگر و عوامل مبحث مهمی است که این روزها در تئاتر ما دارد از بین می رود. ما تئاتر کار می کنیم که آدم های بهتری باشیم اما برخی به این مساله بی توجه هستند.

طاها ذاکر نیز بیان کرد: بهاره رهنما انرژی عجیبی نزدیک به ۱۲ اسب بخار دارد و وقتی تنها چند درصد از این انرژی را در اختیار یک پروژه قرار می دهد آن کار بسیار جلو می افتد. رهنما در اختیارترین بازیگر ایرانی است و ما در این کار تعامل بسیار خوبی با هم داشتیم. در واقع این نمایش سه کارگردان دارد و هر کس در آن به توافق، باری از کار را به دوش می کشد. در این اثر نمایشی همه تلاشمان را کردیم که کاری تجربی انجام دهیم.

وی درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: در طول نگارش این نمایش ما گپ و گفتی داشتیم مبنی بر اینکه وقتی تنها یک بازیگر روی صحنه است آن کار به مونولوگ تبدیل می شود اما ما می خواستیم کاری کنیم که این نمایش مونولوگ نباشد. الان در این کار یک بازیگر زنده با تصاویر مرده ارتباط برقرار می کند و ما یک زمان حال در نمایش داریم و یک زمان گذشته که متعلق به فیلم های ضبط شده است. این زن در طول این نمایش در حال مرور خاطراتش است و بیان خاطراتش با نمایش تصاویر و ارتباط او با افراد درون تصاویر نمایش داده می شود.

این کارگردان و گرافیست یادآور شد: این نمایش کاری از مکتب تهران است و باید بگوییم واقعا ما در اینجا پادشاهی کردیم و از صبح تا شب کل امکانات این مکان در اختیارمان قرار دارد. حضور جلال تهرانی نیز برایمان بسیار مثمر ثمر بوده است.

بهاره رهنما نیز در این باره گفت: مکتب تهران به مفهوم واقعی یک مدرسه است و آشنایی با این مدرسه برایم اتفاق بسیار جالبی است چون آدم در اینجا احساس می کند فراتر از چیزی هایی که قبلا یادگرفته دوباره وارد یک سیستم آموزشی البته با منش و اخلاق تازه ای شده است.

وی درباره شیوه اجرایی نمایش نیز بیان کرد: شیوه اجرایی که طاها ذاکر برای نمایش انتخاب کرده تجربه تازه ای است که در آن بازیگر روی صحنه با آدم های درون تصویر ارتباط پیدا می کند. این شیوه برای من به عنوان بایزگر مثل بندبازی بود چون در آن نه از تجربه نفس به نفس استفاده کردم و نه به صورت کامل تجربه بازی سینمایی را داشتم. این کار در حقیقت یک فیلم - تئاتر است که در بخش فیلم آن سروش صحت، سیامک صفری و نسیم ادبی حضور خواهند داشت و در بخش تئاتر من تنها بازیگر روی صحنه خواهم بود. همچنین صدای سحر دولتشاهی و فرخ نعمتی به عنوان راوی نمایش ما را همراهی خواهد کرد.

سهراب حسینی نیز در پایان این نشست بیان کرد: از ماه ها قبل همه تلاش ما این بود که کاری کنیم تا مخاطبان از این اجرا خسته نشوند چون در سال های اخیر انگار سلیقه عمومی تغییر کرده و دیگر کسی حوصله دیدن کارهای طولانی مدت اما پرمحتوا را هم ندارد.

نمایش «انگار در چشمان تو اسب می دود» به کارگردانی طاها ذاکر از دوشنبه ۴ خرداد ماه ساعت ۲۰ در مکتب تهران به صحنه رفته و بعد از آن به مدت یک ماه در یک سالن نمایشی دیگر اجرای خود را ادامه خواهد داد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com