رنو کوئید 30 میلیونی بی کیفیت و رقیب پراید
قرار است خودروی رنو کوئید در ایران تولید شود و می تواند به عنوان رقیبی برای پراید به شمار آید.

با خودروی رنو کوئید آشنا شوید

خودروسازان بزرگ داخلی در حالی به دنبال تولید «کوئید» محصول ارزان قیمت رنو هستند که به تازگی اخباری منفی در مورد کیفیت این خودرو در بازارهای خارجی مطرح شده است.
 بر اساس اخبار منتشره، کوئید نتوانسته برخی استانداردهای موسسات بین‌المللی را کسب کند و از همین رو سطح کیفی آن به نوعی زیر سوال رفته است.

البته این موضوع شامل کوئیدهای تولیدی در هندوستان است و کیفیت این محصول در برزیل، در سطح بالاتری قرار دارد. آن طور که مسوولان رنو عنوان کرده‌اند، کوئیدی که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، از کیفیت بالاتری در مقایسه با مدل‌های تولیدی در هند، برخوردار بوده و استانداردهای لازم در بازار کشور را پاس خواهد کرد.
 
کوئید که حدود یک سال پیش در هند رونمایی شد و علاوه بر این کشور، در برزیل نیز تولید می‌شود، یکی از محصولات ارزان قیمت رنو به شمار می‌رود که ظاهرا با سطوح کیفی متفاوت در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. این محصول که یکی از گزینه‌های رنو برای بازار ایران نیز به‌شمار می‌رود، ابعادی نسبتا کوچک و موتوری کم‌حجم دارد و از آن به‌عنوان جایگزین پراید در بازار کشور یاد می‌شود.
 
از آنجا که ظاهرا قیمتی بین 25 تا 30 میلیون تومان برای کوئید در ایران در نظر گرفته شده، خودروسازان داخلی به دنبال در اختیار گرفتن امتیاز تولید این محصول هستند و می‌خواهند به واسطه آن، بازار 20 تا 30 میلیونی خود را بیمه کنند. بر این اساس، در حال حاضر هم ایران خودرو و هم سایپا، هر دو به دنبال کوئید هستند، با این حال مسوولان رنو هنوز اظهارنظری در این مورد انجام نداده‌اند. با توجه به حضور مستقل رنو در ایران، حتی این احتمال وجود دارد که خودروساز فرانسوی خود به تولید کوئید در ایران بپردازد.

 

این در حالی است که به‌تازگی مؤسسه «گلوبال‌ان‌کپ» (Global Ncap) که یک مؤسسه معتبر و مستقل جهانی است، به بررسی سطح کیفیت و ایمنی این خودرو پرداخت و اعلام کرد در تست خودروی «کوئید» که چندی پیش از سوی این مؤسسه انجام شده، این خودرو حتی موفق به کسب یک ستاره از پنج ستاره ایمنی نیز نشده است. این مؤسسه سه نمونه از کوئید که نمونه دوم و سوم مدل‌های ارتقایافته این خودرو بوده‌اند را با تست تصادف، سنجیده که نتایج آن به شرح زیر است:
 

«اولین نسخه از این خودرو که تست شد، از بین سری اول مدل‌های تولیدی انتخاب شده بود و بدون هیچ تجهیزات ایمنی و حتی کیسه هوای راننده تست شد؛ این خودرو برای ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر گرفت. بدنه این نسخه کاملا بی‌ثبات ارزیابی شد. ایمنی سر و قفسه سینه راننده در این نسخه ضعیف بود و قفسه سینه سرنشین کمی ایمنی داشت. زانوی سرنشینان در این نسخه می‌تواند از سوی ساختار خطرناک داشبورد تهدید شود».

نسخه دوم کوئید که از سوی این مؤسسه تست شده از دوم آوریل ۲۰۱۶ تولید می‌شود.
 
گلوبال ان‌کپ اعلام کرده رنو این نسخه را سری به‌روزشده کوئید می‌داند که انتظار می‌رفت سطح ایمنی بهتری داشته باشد؛ اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز دو از پنج ستاره را دریافت کرده است. به گفته این سازمان، ساختار این خودرو از بین نرفت؛ اما باز هم بی‌ثبات است و نمی‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.
 
سومین نسخه‌ای که تست شد یک کوئید با ساختاری قوی‌تر و همچنین کیسه هوای راننده بود که به‌عنوان یک آپشن اضافی در نسخه ممتاز این خودرو ارائه می‌شود؛ اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز دو را کسب کرد. در ادامه این گزارش، گلوبال ان‌کپ اعلام کرده رنو باید اصلاحات بیشتری را در خودروی کوئید اعمال کند. نتیجه این گزارش در حالی انتشار یافته که مسئول خاورمیانه و آفریقای کمپانی رنو با اشاره به اینکه نیاز بازار ایران از هندوستان بیشتر است، می‌گوید: «باید آپشن‌های بیشتری مانند ABS، ایربگ سرنشین، برف‌پاک‌کن شیشه پشت خودرو و... روی این خودرو سوار شود که وجود آنها در هندوستان اجباری نیست.

همین موضوع سبب می‌شود قیمت‌های این محصول در بازار ایران با افزایش روبه‌رو شود».


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد و روزنامه شرق