روت کردن موبایل چیست و چرا نباید آن را انجام دهیم؟
احتمالا با روت کردن گوشی آشنایی دارید و بارها درباره این موضوع شنیده یا خوانده اید؛ اما آیا روت کردن گوشی موبایل واقعا نیاز است

روت کردن گوشی موبایل چیست؟

روت نکردن گوشی بهتر است یا اینکه با روت کردن گوشی پا به دنیای دیگری بگذاریم؟! با روت کردن گوشی‌های اندرویدی امکان دسترسی به بخش‌های خاصی از سیستم عامل را خواهید یافت که در حالت عادی ممکن نیست، با دستکاری این بخش‌ها نیز امکان قدرتمندتر شدن گوشی وجود خواهد داشت.

تغییر تنظیمات و وجود مشخصات خاصی، امکان استفاده از اپلیکیشن‌هایی را خواهند داد که فقط برای گوشی‌های روت شده طراحی شده‌اند. با این وجود توصیه ما روت نکردن گوشی است، حتما می‌پرسید چرا؟ با ما باشید تا دلایل این موضوع را باهم بررسی نماییم.

چرا روت نکردن گوشی را توصیه می‌کنیم؟

اگر یک توسعه دهنده هستید یا یک گوشی به درد نخور اندرویدی دارید، شک نکنید و روت کردن را انجام دهید، چون با روت کردن گوشی یک فضای آزمایشگاهی برای تست هر آنچه می‌خواهید خواهید داشت!

اما به توصیه کارشناسان برای یک کاربر معمولی، استفاده از یک گوشی با کارایی عادی توصیه می‌شود و اصلا نیازی به روت کردن نیست. بهتر است بدانید با روت کردن گوشی راه را برای بروز مشکلاتی بالقوه خواهید گشود!

چرا مردم گوشی خود را روت می‌کنند؟

برای آنهایی که احساس می‌کردند گوشی آنها آزادی‌های لازم را ندارد روت کردن یکی از ترفندهایی بود که از همان روزهای نخست پیدایش اندروید انجام می‌گرفت.

افرادی که به دنبال افزایش کارایی گوشی فراتر از امکانات ارائه شده توسط کارخانه بودند، روت کردن را انجام می‌دادند. روند کند آپدیت شدن و ارائه آخرین نسخه اندروید توسط کمپانی‌های و اپراتورها نیز عامل دیگری برای این تصمیم بود.

روت کردن چه ریسک‌هایی خواهد داشت؟

مهمترین ریسک روت کردن گوشی، ساقط شدن اعتبار گارانتی گوشی است. اگر یک گوشی گرانقیمت خریده باشید این ریسک بزرگتر هم خواهد شد.
توسعه دهندگان ماهر ممکن است قادر به restore گوشی به وضعیت اولیه باشند اما برای اکثر مردم که مهارت لازم را ندارند، روت نکردن گوشی بهترین توصیه خواهد بود.

سیاست‌های روت کردن در بین سازندگان مختلف متنوع است. بعضی از گوشی‌ها با یک بوت لودر آنلاک شده به فروش می‌رسند و ممکن است محدودیتی در روت کردن نداشته باشند.

لازم به ذکر نیست که روت کردن گوشی اندروید در را به روی بدافزارها خواهد گشود. گوشی اندرویدی روت شده حساس‌تر خواهد شد چون ROM گوشی شما دیگر مثل قبل، هر ماه با آپدیت‌های امنیتی گوگل پشتیبانی نخواهد شد.

البته همه سازندگان هر ماه این آپدیت‌ها را منتشر نمی‌کنند. سیانوژن مود نیز هم به تازگی تعطیل شد و به پروژه جدیدی به نام LineageOS تغییر نام داد.

با روت کردن گوشی احتمال از کار افتادن گوشی به دلیل نقص نرم افزاری هم بسیار زیاد خواهد شد

یکی از دلایل دیگر روت کردن گوشی استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که برای گوشی‌های روت شده طراحی شده‌اند اما بسیاری از رام‌های شخص ثالث برای عملکرد درست، نیاز به آپدیت‌‌های متعدد دستی دارند.

با روت کردن گوشی ممکن است اپلیکیشن‌های معمولی نیز به درستی بر روی گوشی شما اجرا نشوند چرا که توسعه دهندگان بطور کلی اپلیکیشن‌های خود را بر روی یک اندروید روت نشده آزمایش می‌کنند.

به طور کلی باید گفت معایب روت کردن بر مزایای آن می‌چربند و تازه آغاز دردسر خواهد بود.

با پیشرفت‌های اخیر اندروید، نیازی به روت کردن نیست

یکی از بهترین دلایل برای روت نکردن گوشی تلاش‌های اخیر گوگل برای ارتقا اندروید بوده است. اندروید دیگر مثل قبل زشت نیست!

بعد از اندروید لالیپاپ 5.0 گوگل یک زبان تخصصی طراحی برای اضافه کردن جنبه‌های زیبایی شناسی به این سیستم عامل اضافه کرد تا قدرت رقابت با iOS را داشته باشد.

دیگر نیازی به اصلاح اندروید نیست چون این سیستم عامل نیز با قدرت تمام، نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

یکی از دلایل عمده روت کردن گوشی تلاش برای اضافه کردن ویژگی‌هایی همچون توانایی بک‌آپ‌گیری دقیق به یک سرویس ابری مشخص بود، اما اندروید به آسانی و به صورت هوشمند این کار را انجام می‌دهد.

ویژگی مهم Doze هم در اندروید مارشملو معرفی شد که کاربرد زیادی در کاهش مصرف باتری خواهد داشت.

اندروید هر روز هوشمندتر می‌شود

منوی تنظیمات نیز قابل شخصی سازی شده است و برای مثال با یک ضربه امکان روشن کردن وای‌فای گوشی وجود خواهد داشت. مولتی تسکینگ سریع شده و حالت تقسیم صفحه نمایش گوشی در اندروید 7 واقعا عالی است.

با اضافه شدن دستیار دیجیتال گوگل به همه گوشی‌های اندرویدی، چه قدیمی و چه جدید نیز اوضاع را بسیار بهتر از قبل خواهد کرد.

دلیل نهایی برای روت نکردن گوشی پیشرفت سریع محاسبات است که مرحله روت کردن را پشت سر گذاشته است. تعاملات ما با گوشی‌ها به فرمان‌های صوتی و یا اتوماسیون، به لطف هوش مصنوعی ارتقا خواهد یافت.

با حضور یک دستیار دیجیتال که توسط گوگل، آمازون، اپل یا مایکروسافت کنترل می‌شود همه اطلاعات طبق موقعیتی که در آن قرار دارید در اختیار شما قرار خواهد گرفت و دیگر نیازی به روت کردن نخواهد بود.

روت کردن امکان دسترسی به بعضی از ویژگی‌های نرم افزاری را خواهد داد اما قدرت واقعی در سرویس‌های ابری کمپانی‌های مختلف نهفته است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: hotappnews.ir