قراردادن سیب زمینی کنار مودم وای فای برای جذب امواج!
شاید شما هم این شایعه را در فضای مجازی خوانده‌ایدکه می‌گوید: کنار مودم وای فای سیب‌زمینی قرار دهید تا سیگنال های رادیویی را به خود جذب کند!

آیا سیب زمینی امواج وای فای را جذب می کند؟

امواج الکترومغناطیسی با طول موج‌های مختلف تقریبا همه اطراف ما را در برگرفته‌اند. پرتوهای الکترومغناطیس به کمک نوسان‌سازی در میدان‌های الکترومغناطیسی به‌راحتی از هوا و خلأ عبور می‌کنند. امواج الکترومغناطیسی حتی از موانعی مثل دیوارهای بتنی و سیمانی تا حدودی عبور می‌کنند و در همه فضای اطراف ما وجود دارند.

از طرفی جذب این امواج به کمک تقویت‌کننده، نوسان‌ساز و نصب آنتن‌های گیرنده ممکن است. در این میان سیب‌زمینی نمی‌تواند نقشی در جذب یا تقویت این امواج داشته باشد. راه حل مناسب برای تقویت این امواج در محیط‌های کوچک، قرار دادن دستگاه فرستنده در فضای مرکزی است تا امواج همه نقاط را به یک میزان پوشش دهند.

همچنین فرستنده باید جایی قرار داده شود که دیوارها مانعی برای انتشار امواج الکترومغناطیسی ایجاد نکنند. به همین ترتیب راه‌حل کاهش تاثیر امواج الکترومغناطیسی، استفاده محدود از آنهاست و با قرار دادن مانع نمی‌توان جلوی انتشار آنها را گرفت.
 
سیب‌زمینی، کاکتوس و مواد طبیعی دیگر نقشی در جذب یا انتشار امواج الکترومغناطیسی ندارند. حدود یک سال پیش نیز  به موضوعی مشابه در باره قرار دادن گلدان کاکتوس مقابل دستگاه‌های الکترونیکی پرداخته شده بود. این شایعه حکایت از نقش گل کاکتوس در کم کردن امواج پارازیت دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به سیستم وای فای داشت.

کاکتوس به دلیل ذخیره کردن حجم آب بیشتر نسبت به گیاهان دیگر مورد توجه قرار گرفته و گفته شده بود، این حجم آب زیاد می‌تواند مانع عبور امواج الکترومغناطیسی شود، اما نتیجه استفاده از این ایده چیزی جز قربانی‌شدن این گیاه در مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی نیست.

بهترین کار برای کاهش پارازیت امواج الکترومغناطیسی،‌ قرار دادن منبع جایی دور از محل استراحت و ترجیحا خاموش کردن دستگاه در مواقع غیرضروری است. تأثیر مخرب امواج وای‌فای بر سلامت انسان از حوزه‌های پرمناقشه در پزشکی است و برخی مطالعات، اثرات منفی آن را تائید کرده است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: yjc.ir