5 پیشنهاد برای پرهیز از اعتیاد به تلفن همراه
اگر فکر می کنید دچار اعتیاد به فضای مجازی و استفاده از تلفن همراه گرفته اید, خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم

با علائم اعتیاد به فناوری و راه‌های خلاصی از آن آشنا شوید

نمی‌توانید تلفن همراه‌تان را لحظه‌ای از خود دور کنید؟ اگر این‌طور است، شما تنها نیستید. در تحقیق انجام شده در سال 2016 هر فرد روزانه به‌طور متوسط 145 دقیقه ـ بیش از 36 روز در سال‌ ـ از وقت خود را با تلفن همراه می‌گذراند. اما برای برخی افراد استفاده از فناوری، چیزی بدتر از صرفا یک عادت بد است.

در بیمارستان‌هایی که معمولا به درمان افراد الکلی یا معتاد به مواد مخدر می‌پرداختند، اکنون بیمارانی معتاد به فناوری، تحت درمان هستند. مثل پسر نوجوانی که بعد از مدرسه، هشت تا ده ساعت مقابل صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال می‌نشست.

یا دختر دیگری که بشدت نگران دنبال‌کنندگان (فالوئرهای) اینستاگرامش بود. این افراد معمولا ارتباطات و دوستان واقعی‌شان و حتی کارهایی را که دوست دارند انجام بدهند، از دست می‌دهند. تمام این شرایط این پرسش را مطرح می‌کند که «چه‌وقت عادت به انجام کاری تبدیل به یک مشکل می‌شود؟»

منظور از اعتیاد به فناوری، استفاده بیش از حد از ابزارهای الکترونیک بویژه گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی است، به طوری که فرد نمی‌تواند آن ابزار را لحظه‌ای از خود دور کند. تخمین تعداد افراد معتاد به فناوری در هر کشوری، با توجه به کشور و گروه‌های سنی‌اش، بین 2 تا 6 درصد متغیر است. استفاده بیش از حد این ابزارها، فرد را به محرومیت از خواب، اضطراب و افسردگی مبتلا می‌کند.

خبر بد این که اعتیاد «واقعی» به فناوری در مغز اوست و درست مانند اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین است. اگرچه همه ما به فناوری تا این اندازه وابستگی نداریم، اما وقتی دائما به تلفن همراه‌مان نگاه می‌کنیم، احتمال تصادف با خودرو در خیابان را بالا می‌بریم، نمی‌توانیم به افرادی که در زندگی‌مان هستند، پاسخ دهیم و حتی خواب شبانه خوبی نخواهیم داشت. علاوه بر این‌ها این مقدار استفاده از فناوری، سلامت، شادی و رفاه‌مان را به خطر می‌اندازد.

5 راهنمایی برای پرهیز از اعتیاد به تلفن‌همراه

1- زمان بررسی پیام‌ها

گاهی اوقات بررسی دائمی پیام‌های دریافت شده در تلفن همراه به نوعی واکنش غیرارادی تبدیل می‌شود. اگر احساس کردید لحظه به لحظه این کار را انجام می‌دهید، سعی کنید هر 15 دقیقه سراغ تلفن‌تان بروید و سپس مدت آن را به 30 دقیقه، یک ساعت و حتی چند ساعت برسانید.

2ـ برنامه نظارت

با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید زمان استفاده از ابزارهای مختلف، بویژه تلفن همراه را محدود کنید.

3ـ ساعت شماطه‌دار

به جای استفاده از تلفن‌همراه برای بیدار شدن، ساعتی شماطه‌دار تهیه کنید. به این ترتیب تلفن را از رختخواب‌تان دور کرده و به خواندن پیام‌ها وسوسه نمی‌شوید.

4ـ پاک کردن تماس‌ها

شماره تماس‌های اضافی را از شبکه‌های اجتماعی‌تان حذف کنید تا مدام حواس‌تان پرت نشود. همچنین برنامه‌ها و نرم‌افزارهای بی‌مصرف و نیز هر نوع بازی را که وقت‌تان را بیش از حد می‌گیرد پاک کنید.

5 ـ منتظر ماندن

سعی کنید به محض شنیدن دریافت پیام، کمی منتظر بمانید و ابتدا کارهای ضروری دیگرتان را انجام دهید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir