نخستین نشست مطبوعاتی رئیس پلیس پایتخت پس از انتخابات ریاست جمهوری همراه با پاسخ‌های او به سئوال خبرنگاران در رابطه با تخلفات برخی ماموران انتظامی در جریان انتخابات بود.
 
به گزارش ایلنا، نخستین نشست مطبوعاتی رئیس پلیس پایتخت پس از انتخابات ریاست جمهوری همراه با پاسخ‌های او به سئوال خبرنگاران در رابطه با تخلفات برخی ماموران انتظامی در جریان انتخابات بود.برای همین او پیش از پاسخ دادن توضیح داد تخلفات دستور سازمانی و برنامه‌ریزی شده نبوده و برخوردهای غیرقانونی تخلفات شخصی برخی ماموران بوده كه با آنها برخورد محكم صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به سئوالی در رابطه با موضوع بازداشتگاه كهریزك گفت: مسئله كهریزك تمام شده است. پلیس مطمئنا باید طبق قانون عمل كند و وقتی می‌خواهیم اجرای قانون را به دیگران گوشزد كنیم خودمان باید از همه قانونی‌تر عمل كنیم. اگر جایی ماموری از ما تخلفی انجام داده حتما باید برخورد شود.
به گفته او كمیته‌ای در این رابطه از طرف شورای عالی امنیت ملی تشكیل شده كه در حال بررسی است و محتویات گزارش این كمیته هنوز به دست من نرسیده است. اما ما هیچ حساسیتی روی این قضیه نداریم و همیشه به مامورانمان تاكید كرده‌ایم كه مطابق قانون عمل كنند و البته باتوجه به گستردگی ماموریت‌ها ممكن است مامورانی تخلفی هم بكنند.
رجب‌زاده در رابطه با اعلام گزارش‌ها از وضعیت كهریزك گفت: ما به طور مرتب از طریق مسئولان بازداشتگاه در جریان گزارش‌ها بودیم اما در این بازداشتگاه كلا بیش از سه روز افراد بازداشت نبودند و روز دوم نیز من مسئول مربوطه بازداشتگاه را خواستم و تذكرات را داده بودم، ما هیچ احد و ناسی را در كهریزك بدون حكم قضایی بازداشت نكرده‌ایم و برای هر نفر یك حكم داشته‌ایم و اگر تخلفی صورت گرفته نیز دستور سازمانی نبوده است.

بازداشت شدگان 140 تا 145 نفر بودند
رجب‌زاده در رابطه با كشته شدن برخی افراد در این بازداشتگاه گفت:در كهریزك حدود 140 تا 145 نفر به مدت سه روز بازداشت شدند و یك مرحله نیز بیشتر نبود كه دلیلش نیز نبودن جا بوده است و هیچ‌كس هم در كهریزك كشته نشده است. سلول‌های بازداشتی‌های پس از انتخابات از سلول‌های اراذل و اوباش جدا بوده است و در حال حاضر این بازداشتگاه به طور كامل تعطیل است و بازداشتگاهی كه كنارش ساخته می‌شود، قانونی است.
رجب‌زاده در رابطه با این‌كه آیا مسئول مربوطه كه در روز دوم به وی تذكر داده شده است متهم است یا نه؟ گفت: مسئول مربوطه هم قصور داشته است.
او در پاسخ به سئوالی در رابطه با مقصر بودن و احتمال برخورد با برخی فرماندهان ارشد نیروی انتظامی نیز گفت: اگر در آن گزارش چنین چیزی اعلام شده باشد كه شده است دیگر. در نیروی انتظامی هدف به هیچ عنوان برخورد فراقانونی نیست و نیروها توجیه شده و آموزش داده می‌شوند. فكر نمی‌كنم مثل ناجا جایی با متخلفانش به این شكل برخورد كند. در رابطه با حادثه كوی دانشگاه نیز كمیته‌ای تشكیل شده كه در حال بررسی است امانیروی انتظامی مسئله چندانی در كوی دانشگاه نداشت.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ عملكرد این نیرو را در حوادث اخیر بسیار خوب دانست و افزود: قبل از انتخابات با اقدامات مناسب و خویشتن‌داری از برخوردهای احتمالی طرفداران كاندیداها جلوگیری كردیم و با حوصله و صبر برخورد شد و در بسیاری موارد نیز نیروی انتظامی حائل بین حامیان كاندیداها شد و ماموران مجروح و مصدوم شدند. در پایان تبلیغات نیز هیچ‌گونه تبلیغات غیرقانونی انجام نشد. روز انتخابات نیز شاهد هیچ‌گونه ناامنی نبودیم. پس از انتخابات هم نیروی انتظامی در سه لایه در تهران بزرگ ماموریت انجام داد.
او تاكید كرد: درلایه نخست با همین لباس انتظامی هر جا كه تجمعی شكل می‌گرفت كار انتظامات را بر عهده داشتیم و ماموران اجازه نمی‌دادند كه تجمع گسترش پیدا كند و جلوی درگیری‌ها را نیز می‌گرفتند؛ در مرحله بعد وقتی اوضاع از توان این واحدها خارج می‌شد ماموران یگان امداد كنترل را به عهده می‌گرفتند و شاهد بودیم كه به خوبی ماموریت‌هایشان را انجام می‌دادند. لایه بعدی یگان ویژه بود كه زمانی وارد عمل می‌شد كه تجمع غیرقانونی تبدیل به آشوب شده و تخریب و آتش‌سوزی و احیانا غارت صورت می‌گرفت. این سه لایه به خوبی هم قبل و هم پس از انتخابات وظیفه‌اش را به صورت حرفه‌ای انجام داد و پلیس كارنامه بسیار خوبی را از خود به جای گذاشت. گاها شاید چند مامور ما آن هم دور از دید فرماندهانشان به خودرو یا منازل افراد خسارتی زده باشند اما این دستور سازمانی نبوده و تخلف بوده است.

اگر گاز شك‌آوری نا‌به‌جا پرتاب می شد به مامور تذكر می‌دادیم
رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در رابطه با برخورد‌های تند ماموران یگان امداد و یگان ویژه با مردم گفت: اگر یك گاز اشك‌آور نابجا هم پرتاب می‌شد، به ماموران تذكر می‌دادیم كه مردم دارند می‌روند و اجازه چنین برخوردی وجود ندارد. اما وقتی كار از توان ماموران انتظامی خارج می‌شد یگان امداد وارد عمل می‌شود و برخوردهایش قاعدتا محكم‌تر است. یگان ویژه نیز وقتی آشوب می‌شود، دیگر به كسی نگاه نمی‌كند. هدف واحدهای ضد اغتشاش یكی پراكنده كردن جمعیت بود كه ما حتی برای پراكنده‌كردن جمعیت راه‌های فرار را نشان می‌دهیم و دیگر دستگیری عوامل اصلی و سپس تامین نظم و امنیت در منطقه آشوب است. اهداف یگان ویژه نیز خارج از این نیست و این به همه واحدها دقیقا توضیح داده می‌شود و یگان‌های ویژه به كسی كه آشوب می‌كند و نظم اجتماعی را به هم می‌زند رحم نمی‌كند.

به كسی آب‌میوه نمی‌دهیم!
رجب‌زاده ادامه داد:به هر حال این‌جا با كسی شوخی و تعارف نداریم كه بگوئیم كسی آتش زده، آب‌میوه هم به او بدهیم؛ شوخی و تعارف در لایه اول است. البته این‌كه با مردم برخورد تند شود و وسایل نقلیه مورد اصابت قرار گیرند در هیچ مرحله‌ای توجیه ندارند. اگر كسی شاكی باشد در بازرسی ناجا با مامور متخلف برخورد می‌شود اما آمار شاكیان را در حال حاضر ندارم.فكر نمی‌كنم در دنیا پلیسی را پیدا كنیم كه در فتنه‌ای به این بزرگی در سطح شهرتهران بتواند این‌گونه برخورد كند و كنترل را به دست بگیرد.
او ادامه داد: مطمئنم درصد بسیاری از نیروهای ما در چارچوب قانون عمل كرده‌اند و حتی اگر كسی هم از ماموران ما شكایتی نكرده باشد ما خودمان تخلفات را پیگیری می‌كنیم و برخوردمان از دستگاه قضایی هم محكم‌تر است.

استفاده از ماموران یگان ویژه برای اجرای طرح انضباط اجتماعی
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار رجب‌زاده در ابتدای این نشست مطبوعاتی از اجرای طرح انضباط اجتماعی از دوشنبه این هفته خبر داد و گفت:‌ بعد از اجرای انضباط طرح اجتماعی در مناطق سه و 12 شهرداری تهران طرح از نهم شهریور ماه به مدت یك ماه و نیم در منطقه شش اجرا می‌شود. مقدمات اجرایی این طرح از سه ماه پیش شروع شده و هماهنگی‌های لازم با شهرداری تهران و شهرداری منطقه به عمل آمده و قرار بود این طرح یك ماه پیش در منطقه اجرا شود كه به علت مصادف شدن با انتخابات به تاخیر افتاد.
عزیزالله رجب‌زاده با بیان این‌كه این طرح همانند طرح‌های گذشته انضباط اجتماعی در دو بخش ترافیكی و انتظامی اجرا می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود كه طرح را در سه مرحله انجام دهیم. مرحله اول در خیابان‌های مطهری، انقلاب، مفتح و ولیصعر است كه در مرحله در خیابان انقلاب حد فاصل سعدی تا ولیعصر، خیابان ولیعصر بین انقلاب تا مطهری، خیابان مطهری بین ولیعصر تا پل مدرس، خیابان مفتح حد فاصل میدان هفت‌تیر تا خیابان انقلاب، خیابان كریم‌خان حد فاصل ولیعصر تا میدان هفت‌تیر، خیابان سپهبد قرنی بین میدان فردوسی تا خیابان كریم‌خان و خیابان طالقانی بین ولیعصر تا مفتح و هم‌چنین خیابان استاد نجات‌الهی بین خیابان انقلاب تا كریم‌خان اجرا می‌شود.
رئیس پلیس پایتخت افزود:در بخش انتظامی چهار كلانتری در منطقه داریم كه برنامه تقویت نیروی انسانی و تجهیز كلانتری‌ها و استقرار 11 پایگاه پلیس در منطقه برای دسترسی آسان مردم به پلیس و پیشگیری از وقوع جرم و سرعت عمل در برخورد با مجرمان صورت می‌گیرد. مقدمات كار انجام شده و ایستگاه‌های پلیس مستقر شده است.
رجب‌زاده در ادامه با بیان این‌كه پلیس آگاهی كنترل مجرمان حرفه‌ای منطقه را بر عهده خواهد داشت،‌گفت: پلیس مواد مخدر، بازسازی نقاط آلوده و جمع‌آوری معتادان و دستگیری توزیع‌كنندگان مواد مخدر و پلیس امنیت كنترل صنوف، جمع‌آوری سی‌دی‌فروش‌ها و دستگیری اراذل اوباش و مزاحمان نوامیس مردم را اجرا می‌كند.
پاكسازی پارك‌ها و پیاده‌روها و جمع‌آوری دست‌فروشان و متكدیان نیز از دیگر ماموریت‌های این طرح است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ خاطر نشان كرد: یگان امداد و یگان ویژه نیز برای كمك به ماموریت پلیس به كار گرفته می‌شود. در بحث ترافیك نیز هماهنگی‌های مناسبی با شهرداری تهران و منطقه انجام شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز صورت گرفته است كه اصلاح معابر و ایستگاه‌های تاكسی واتوبوس از برنامه‌های این طرح است.
رجب‌زاده هدف از اجرای طرح را احترام به قانون، رعایت حقوق دیگران، تسهیل در امور و مرور و افزایش سرعت خودروها عنوان كرد و گفت: سایر پلیس‌ها نیز در بخش ترافیك پلیس راهور را كمك خواهند كرد.
وی افزود:در موازات این طرح برابر برنامه‌ای كه برای سال 88 داشتیم پاكسازی نقاط آلوده شهر تهران را در نظر داریم در این هفته در حوزه كلانتری‌ها، سركلانتری‌ها و فرماندهی تهران بزرگ،پاكسازی نقاط آلوده كه 245 نقطه در سطح تهران هستند، انجام می‌شود.
وی در رابطه با این‌كه آیا این طرح تنها برای برخورد با معتادان و مواد‌فروشان صورت می‌گیرد گفت: منظورمان از نقاط آلوده نقاط جرم‌خیز است و همه‌چیز را شامل می‌شود كه انشاءالله بعد از پاكسازی می‌بینید چه نتایجی دارد. ماموریت را طوری انجام می‌دهیم كه امكان بازگشت آلودگی به منطقه وجود نداشته باشد.
رئیس‌پلیس پایتخت با اشاره به این‌كه این طرح‌‌ها در سطح كشور نیز اجرا می‌شود، گفت: بااستقرار پایگاه‌های پلیس در سطح شهر در نظر داریم كه پلیس محله‌محور را توسعه دهیم چرا كه متاسفانه یا خوشبختانه مردم با دیدن پلیس احساس امنیت می‌كنند و ما پلیس را به محلات می‌بریم و برنامه‌ دراز مدت آن این است كه با مشكلات مردم پلیس در دسترس باشد.
رجب‌زاده در پاسخ به سئوال ایلنا در این رابطه كه آیا انتخاب منطقه شش برای اجرای طرح انضباط اجتماعی كه خیابان‌های انقلاب و ولیعصر را شامل می‌شود به دلیل بازگشایی دانشگاه‌ها در اول مهر و برای كنترل بیشتر این مناطق است؟، گفت:‌ اصلا به ذهنمان هم چنین موضوعی نرسیده است ما مناطق سه و 12 را در مراحل قبلی اجرا كردیم و منطقه شش و هفت بین این مناطق قرار دارد و ما در نظر داریم با انتخاب یك منطقه در شمال و یك منطقه در جنوب مناطق را به هم وصل كنیم.
رئیس پلیس تهران بزرگ با تاكید بر این‌كه با اجرای طرح‌های نیروی انتظامی در برخورد با مجرمان تشدید نیرو و توان صورت می‌گیرد، گفت: در طرح انضباط اجتماعی در منطقه شش هزار و 100 نیرو در دو شیفت فعالیت می‌كند.
رجب‌زاده در پاسخ به سئوال ایلنا در رابطه با بكارگیری ماموران یگان امداد و یگان ویژه با توجه به ویژگی خاص این نیروها گفت: مطمئنا نیروها را تحت آموزش قرار می‌دهیم و ماموریت‌های پیچیده و تخصصی را به ماموران یگان ویژه نمی‌دهیم و ماموران نیز با كاور سفید در خیابان‌ها می‌ایستند نه با تجهیزات یگان ویژه و در اجرای طرح به عنوان مثال یك خیابان به یگان ویژه سپرده می‌شود و یك خیابان به یگان دیگر.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ یگان ویژه را یكی از پشتیبانی‌های موثر برای تامین امنیت عنوان كرد و گفت: اگر یگان ویژه نباشد چه كسی با آشوب‌ها و شلوغی‌ها برخورد می‌كند؟
رجب‌زاده در رابطه با آمارافزایش یا كاهش جرائم در پنج ماه گذشته گفت: در این پنج ماه 19 درصد نسبت به پنج ماه مشابه سال گذشته افزایش جرم داشته‌ایم و در برخی شاخص‌ها افزایش جرم بیشتر و در برخی شاخص‌ها كمتر بوده است. به عنوان مثال در سرقت از منازل و اماكن با كاهش روبرو بوده‌ایم اما سرقت موتور سیكلت و خودرو بالا بوده است.
رجب‌زاده از افزایش آمار جرائم خشن خبر داد و افزود: در سرقت باعنف 33 درصد افزایش جرم داشته‌ایم و البته از طرفی آدم‌ربایی 57 درصد كاهش یافته است.
وی افزود: كشفیات مواد مخدر در این پنج ماه چهار هزار و 500 كیلوگرم بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است. 21 هزار و 459 نفر حامل، توزیع‌كننده و قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر شدند و 20 هزار نفر آموزش چهره به چهره پیشگیرانه از مواد مخدر در تهران داشته‌ایم.
رجب‌زاده هم‌چنین یكی از ماموریت‌های این هفته پلیس تهران را جمع‌آوری معتادان تابلو و تزریقی و توزیع‌كنندگان مواد مخدر عنوان كرد و گفت: در تصادفات فوتی در پنج ماه اول امسال 265 فقره تصادف گزارش شده كه متاسفانه 296 نفر در این تصادفات جان باخته‌اند كه 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است. در تصادفات جرحی 11 هزار و 154 نفر مجروح شدند كه این تعداد مجروح در 9 هزار و 302 فقره تصادف صورت گرفته است. تصادفات خسارتی نیز 54 هزار و 344 فقره بوده كه نسبت به سال گذشته 28 درصد كاهش یافته است.
وی خبر از كشف 91 درصد از سرقت‌های خودرو در این پنج ماه داد و گفت: 44 درصد از تصادفات موتورسیكلت نیز كشف شده است و سرقت كیف‌قاپی نیز 12 درصد افزایش یافته كه 16 درصد از سرقت‌ها كشف شده‌اند.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:ilna.ir