آخرین وضعیت پدیده و بدهکاران بانکی
باز هم وعده اعلام اسامی، این‌بار از سوی محمد‌علی پورمختار، رییس كمیسیون اصل 90.
 این وعده را بارها افرادی دیگر در كسوت و مقامی دیگر داده‌اند؛ یك بار اسم مفسدان اقتصادی در جیب رییس‌جمهور ماند و تا آخرین روز كاری دولت دهم كسی بدان دست نیافت و بار دیگر اسم مفسدان در لابلای تبلیغات انتخاباتی كاندیداها گم شد اما هر بار، وقتی قرار است ثابت شود كه مبارزه با فساد جدی است پای اعلام اسامی به میان می‌آید.

 این‌بار پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 در حاشیه نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های سراسر كشور در جمع خبرنگاران گفته است: بر اساس یافته‌های خود برخی مسوولان و مدیران را كه عامل جرایم و مفاسد اقتصادی هستند معرفی كنیم، گفت: ابایی نداریم كه اسامی این افراد را اعلام كنیم.

وی افزود: مخصوصا افرادی كه به صورت متوالی این جرایم را انجام می‌دهند، اگر مسوول یك بار دچار خطایی شد قابل گذشت است ولی بعضا كسانی هستند كه به صورت تعمدی جرایم را تكرار می‌كنند و حتما آنها را اعلام می‌كنیم؛ یكسری اسامی را آماده كرده‌ایم، البته آن چیزی كه طبق قانون داریم در قوه قضاییه بعد از صدور رای می‌توانیم اسامی را اعلام كنیم اما این امر مشمول كمیسیون اصل 90 نیست.

پورمختار گفت: اسامی كه نوعا اعلام می‌شد بدهكاران بانكی بوده كه دسته‌بندی كرده‌ایم و بسیاری از آنها آمدند و در توافق با بانك‌ها همكاری كردند و قضیه حل شد اما اگر در ادامه شاهد باشیم كه این بدهكاران بانكی همكاری خود را كاهش داده و اقدام عملی نكنند اسامی‌شان را اعلام می‌كنیم.

رییس كمیسیون اصل 90 در پاسخ به پرسشی در مورد اعلام اسامی افراد گفت: این لیست شامل بخشی از مدیران و بخشی از بدهكاران بانكی است.

وی در مورد مبارزه با دانه درشت‌ها اظهار داشت: خوشبختانه مردم نیز در این زمینه شناخت پیدا كرده‌اند و ما نیز با گزارش‌هایی كه می‌آید فعالانه با موضوع برخورد می‌كنیم و پیگیر قضایا بوده‌ایم.

 قابل انتشار نیست
رییس كمیسیون اصل 90 در بخش دیگری از سخنانش به پرونده كرسنت اشاره كرد و گفت: ما راجع به بسیاری از پرونده‌ها از جمله كرسنت گزارش تهیه كرده و به مراجع ذیربط منعكس كرده‌ایم اما برخی به لحاظ محتوایی طبقه‌بندی شده‌اند و قابل انتشار نیستند اما قسمتی را كه می‌شود انتشار داد منتشر می‌كنیم.

پورمختار در مورد پرونده كرسنت گفت: پرونده كرسنت در شورای عالی امنیت ملی مطرح است و مصوب آن است كه در آنجا رسیدگی شود و اطلاع‌رسانی نیز دستگاهی است كه تابع مصوبه است.

وی در مورد اختلاس 12 هزار میلیاردی گفت: وزیر اقتصاد مبلغ این اختلاس را 12 هزار میلیارد اعلام كرد ولی مدیر بانك مركزی آن را به 70 هزار میلیارد تومان اصلاح كرد و اعلام شد كه گردش مالی و حسابداری بوده كه در طول پنج، شش سال به این عدد رسیده و این عددی نیست كه یكجا برداشته شده باشد؛ احتمالا نگاه رییس بانك مركزی آن است كه قوه‌قضاییه جزییات را داشته باشد اما این كار باید توسط بانك مركزی انجام شود چرا كه اگر به قوه قضاییه نیز برود قاضی باید از كارشناس بانك مركزی استفاده كند و بهتر است برای آنكه كار راحت‌تر شود خودمان از كارشناسان استفاده كنیم.

رقم بدهی‌ها بررسی می‌شود
این مقام مسوول در مورد پدیده شاندیز گفت: قریب به یك سال است كه موضوع را بررسی می‌كنیم و جلسات بسیاری در این زمینه با مسوولان مختلف برگزار كرده و حتی از محل نیز بازدید كرده‌ایم.

پورمختار گفت: در این قضیه دو مورد مطرح است، اولی فروش سهام و نحوه تعیین ارزش سهام با دارایی و املاك این شركت كه باید مطابق هم باشد و اصل فروش سهام نیز به صورت عام باید اصلاح شود چراكه شركت سهامی خاص است.

وی افزود: مورد دوم نیز برمی‌گردد به مجوزها، تغییر كاربری و عوارض قانونی كه در این زمینه نیز مكاتبات زیادی صورت گرفته تا راهكار بررسی شود و طبیعتا متولیان امر میزان عوارض و هزینه‌های دولتی را تعیین می‌كنند.

رییس كمیسیون اصل 90 در پاسخ به سوالی در مورد فرار مدیرعامل این شركت گفت: بعید می‌دانم مدیرعامل خارج شده باشد.

وی در مورد بدهی 94 هزار میلیارد تومانی پدیده گفت: این مبلغ درست نیست ولی در عین حال نیاز به این است كه كارشناسان آن را تعیین كنند كه ما نیز درخواست كارشناس كرده‌ایم؛ برای ارزیابی میزان سهام فروخته‌شده و میزان دارایی و اموال و از طرفی می‌توان گفت اینكه سهام را جایگزین اموال و دارایی‌های شركت كردند تا به مردم برگردد بهترین راه است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد

 مطالب پیشنهادی:
معاون دادستان به پدیده شاندیز و تبرک هشدار داد!
ممنوعیت فروش سهام پدیده شاندیز
تصاویری از پلمپ شدن پدیده شاندیز
پدیده شاندیز تخلف زیاد دارد!!
پوشاندن سر برای مرد و زن ممنوع!!