چرا مردم از شنیدن گزارش‌ فساد تعجب نکردند؟
حسین راغفر نوشت: در واكنش به گزارش مفصلی كه وزیر كشور درباره فسادهای گسترده و حجم وسیع آن در مجلس ارایه داده است، تنها می‌توان گفت این حجم از فساد در كشور یكی از تكرارنشدنی‌های هزاره سوم است.

حسین راغفر در واكنش به گزارش مفصلی كه وزیر كشور درباره فسادهای گسترده و حجم وسیع آن در مجلس ارایه داده است، تنها می‌توان گفت این حجم از فساد در كشور یكی از تكرارنشدنی‌های هزاره سوم است.گزارش وزیر كشور گزارشی تكان‌دهنده است، وقتی سخن از نهادی به میان می‌آورد كه ٢٧ هزار خودرو لوكس را وارد كشور كرده و مالیاتی برای آنها پرداخت نكرده است، نهادی كه اساسا كارش رسیدگی به معیشت طبقه مستضعف است. یا وقتی صحبت از ٢٥ میلیون دلار درآمد قاچاق یا ٢٠٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی در كشور به میان می‌آورد نشان می‌دهد كه ابعاد فساد بسیار گسترده‌تر و تكان‌دهنده‌تر از آنچه تصور می‌شد، است.

 واقعیت این است كه فساد و اشكال گسترده آن در دولت قبل به اوج خود رسید و وضعیت بد اقتصادی و بحران‌های حاصل از آن شاهد این مدعاست. در دولت قبل با وجود اینكه درآمد نفتی كشور به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده بود، اما شاهد ركود و بحران اقتصادی بودیم كه خسارت و عوارض جبران‌ناپذیری را متوجه كشور و زندگی و معیشت مردم كرد.  از زمانی كه وزیر كشور افشاگری در زمینه پول‌های كثیف را آغاز كرد شاهد واكنش تند برخی از نمایندگان مجلس بودیم، واكنشی كه برای جامعه تامل برانگیز بود.

برخی نمایندگان مردم به جای اینكه پیگیر تخلفاتی باشند كه وزیر از آنها پرده برداشته، طوری واكنش نشان دادند كه گویی وزیر مملكت آمارسازی كرده است و دروغ می‌گوید و او را متهم كردند كه با این افشاگری آبروی نظام را نشانه گرفته و باعث شده تا اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام كم شود.

اما باید گفت اینگونه افشاگری‌ها و گزارش دادن آن به مردم نه تنها اعتماد عمومی را به نظام كم نمی‌كند بلكه این فكر را در جامعه زنده می‌كند كه اراده‌ای مبنی بر مبارزه با فساد در كشور به وجود آمده است. منتقدان به وزیر كشور تصور می‌كنند مردم تنها با چنین گزارش‌هایی از وجود فساد در كشور باخبر می‌شوند؟ این تصور از اساس غلط است. چرا مردم از شنیدن گزارش وزیر كشور متعجب نمی‌شوند؟ دلیل را باید در زندگی مردم و تاثیر و تبعاتی كه این فسادهای مالی در آن داشته جست‌وجو كرد.

 وقتی وزیر كشور صحبت از ١٠ هزار میلیارد تومان پول مواد مخدر می‌كند، به این معناست كه ١٠ هزار میلیارد تومان در این كشور هزینه معتاد شدن جوانان شده است و به تبع این اعتیاد زندگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مشكلات و ناهنجاری‌های دیگری را به همراه آورده است.

 یا وقتی صحبت از ٢٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی می‌شود در حالی كه در سال جاری ١٠٠ هزار نفر از واجدین شرایط تحصیل در سیستان و بلوچستان به دلیل مشكلات مالی از تحصیل جا ماندند كه خود این ماجرا به تنهایی منشأ بسیاری از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بیشترین تاثیر این فسادها در زندگی مردم نمایان می‌شود و جامعه به خوبی متوجه وجود این معضل است و سكوتش به این معنا نیست كه متوجه آنچه رخ می‌دهد، نیست. در چنین شرایطی بی شك سرپوش گذاشتن بر این خطاهاست كه اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌كند و اعتبار نظام را زیر سوال می‌برد و افشای آن اعتماد عمومی جامعه و امید برای حل بحران را افزایش داده و به سلامت نظام اقتصادی و سیاسی كشور كمك بزرگی خواهد كرد.

اقدام وزیر كشور اقدامی شجاعانه و درخور تقدیر بود اما متاسفانه برخی نمایندگان مجلس متوجه مهم بودن این امر نیستند و به جای تشكر از وزیر و كمك به اینكه دست به دست دولت دهند و در این اراده برای مبارزه با فساد همراه شوند، مشكل ایجاد می‌كنند. اگر نهادها به طور هماهنگ تلاش خود را برای مبارزه با چنین فسادهایی به كار نبندند این نگرانی وجود دارد كه این پول‌های كثیف نه تنها بحران‌های عمیق اقتصادی به وجود بیاورند كه نظام سیاسی را نیز دستخوش تغییرات منفی كنند.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : روزنامه اعتماد