در ایران چه کسی بالاترین رقم حقوق را میگیرد
میزان حقوق مسئولین عالی رتبه کشور همواره با حرف و حدیث‌هایی همراه بوده که پاسخ به آن از برخی شبهات در این مورد می‌کاهد.

بالاترین رقم حقوق از آن کیست؟

 حقوق افراد درجامعه ارقام مختلفی دارد. یکی با رقم‌های نجومی سر می‌کنند و یکی به اصطلاح با "آب باریکه"! اما در این بین حقوق مسئولین رده اول کشور هم کم نیست و می‌توان چرتکه‌ای بر آن انداخت.گاهی همه فکر می‌کنند بیشترین دستمزد را یک رئیس جمهور دریافت می‌کند اما اینگونه نیست. شاید حقوق چند ده میلیونی معاونین برخی سازما‌ن ها بیشتر از حقوق رئیس جمهور فعلی کشورمان باشد.

این درحالی است که به اذعان برخی از کارشناسان، حقوق مسئولین کشور، از رئیس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر مسئولین قوا براساس معیاری تعیین شده و مورد مطالبه قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه پیش‌تر درباره افشای اطلاعات در زمینه میزان حقوق مسئولین حساسیت‌هایی در کشور ایجاد کرده بود اما در حال حاضر بسیاری از مسئولین خود پیش قدم شده و در اقدامی فیش حقوقی خود را برای شفافیت در امور در اختیار رسانه ها قرار می دهند. در این گزارش می‌کوشیم چرتکه‌ای به ارقام درست حقوق و دستمزد برخی از مسئولین باندازیم.

 

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟

حقوق نمایندگان مجلس همواره به عنوان یکی از موضوعاتی است که حرف و حدیث‌‌های زیادی در خصوص میزان آن مطرح می‌شود.

این موضوع در مجلس نهم توسط برخی نمایندگان، علنی شده تا جایی كه آنها میزان حقوق دریافتی خود از مجلس را اعلام کردند.

نادر قاضی‌پور یکی از این نمایندگان است که در سال 92 و در پی مصاحبه‌ای با  باشگاه خبرنگاران جوان  رقم دقیق حقوق دریافتی خود را اعلام کرد.

از این جهت وی آخرین فیش حقوقی خود(حقوق فروردین‌ماه سال 92) را در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داد.

 

میزان دریافتی نماینده ارومیه به شرح زیر است:

حقوق پایه: 24.753.750

عائله‌مندی: 966.000

روند ماه قبل: 375

حق اولاد:483.000

حق ایثارگری و جانبازی:1.066.625 به عبارت دیگر مبلع دریافتی حقوق نادر قاضی پور بیست و هفت میلیون و دویست و هشت هزار ریال است.

861999_497.jpg

 

اما در حالی حقوق مسئولین رقم هایی با معیارهای خاص خود دارد که میزان حقوق در کشور در سال های متمادی افزایش پیدا می‌کند.

همین چند روز گذشته بود که نماینده عضو شورای حقوق و دستمزد در مجلس درباره حقوق نمایندگان مجلس توضیحاتی ارائه داد.

موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران گفت: حقوق فعلی نمایندگان مجلس 4 میلیون و 300 هزار تومان است که در نهایت دریافتی آنها حدود 4 میلیون می‌شود و ضریب حقوق نمایندگان 1600 است. 

 

حقوق رییس مجلس چقدر است؟

اما توضیحات این  نماینده عضو شورای حقوق و دستمزد تنها معطوف به نمایندگان نبوده و درباره حقوق رئیس مجلس می گوید:  ضریب حقوق رئیس مجلس 1800 است.

وی افزود: با احتساب ضریب حقوق رئیس قوه مقننه وی در حال حاضر و ماهیانه حدود 6 میلیون حقوق می‌گیرد.

ثروتی همچنین در ادامه تاکید کرد: به دلیل اینکه رئیس قوه مقننه عضو هئیت علمی دانشگاه است حقوق خود را از دانشگاه دریافت کرده و از مجلس حقوقی نمی‌گیرد.

 

حقوق رئیس جمهور چقدر است؟

بودجه نهاد ریاست جمهوری همواره در بودجه سالیانه مورد مطالبه قرار می‌گیرد ، بودجه‌ای که دولت‌ها سعی می‌کنند آن را در برخی  موارد افزایش دهند. بسیاری معتقدند این افزایش بودجه دولت می تواند دلایلی از جمله اقدام به استخدام و اینکه  چند برابر کردن حقوق کارمندان این نهاد ریاست جمهوری در بردارد.

اما در این بین میزان دریافتی حقوق رئیس جمهور همواره یکی از موضوعاتی بوده که حرف و حدیث‌‌های آن از حقوق نمایندگان مجلس هم بیشتر بوده است.

در همین رابطه عضو شورای حقوق و دستمزد در مجلس می‌گوید: ضریب حقوق رئیس جمهور هم همچون رئیس قوه مقننه 1800 است.

وی افزود: با احتساب ضریب حقوق رئیس جمهور وی در حال حاضر و ماهیانه حدود 6 میلیون حقوق می‌گیرد. البته باید گفت که حقوق رئیس قوه قضائیه هم به مانند قوای دیگر ضریب 1800 داشته و رئیس این قوه هم  ماهیانه حدودا 6 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

البته ثروتی در ادامه درباره حقوق و دستمزد معاونین رئیس مجلس و رئیس جمهور هم توضیحاتی داد.

وی تصریرح کرد: معاونین مجلس و معاون رئیس جمهور ضریب حقوقی 1700 دارند؛ اما قطعاً حقوق وزرا و معاونین آنها در این حد نیست و در سطح پاداش ها حقوق های بیشتری دریافت می کنند.

 

بالاترین حقوق را چه قشری دریافت می‌کنند

اما این پایان ماجرا نبوده و نمی توان بالاترین میزان حقوق را معطوف به حقوق سه قوه و یا دیگر مسئولین دانست چراکه در این بین پست ها و مسئولیت هایی وجود دارد که میزان حقوق ارزیابی شده شان چند ده میلیون می باشد.

موسوی الرضا ثروتی در رابطه با موضوع مذکور تصریح می کند: بالاترین حقوق در کشور را پزشکان متخصص دریافت می کنند و این رقم بالغ بر 100 میلیون و یا 150 میلیون تومان در ماه است که یکی از دلایل آن افزایش تعرفه های خدمات پزشکی است.

حال با همه این تفاسیر هنوز برخی نارضایتی‌ها در نظام پرداخت وجود دارد که به اذعان برخی از مسئولین گره آن در اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت است چراکه این امر می‌تواند نارضایتی‌های حقوقی در سایر بخش ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان