پرداخت غرامت رنو در ایران
«اذعان می‌کنم که رنو به‌دلیل شرایط تحریم، محدودیت‌های تجاری و کارشکنی صهیونیست‌ها در فرانسه قادر نبود تا به ۱۰۰درصد تعهدات خود در قراردادهای قبلی با خودروسازان ایرانی عمل کند، اما بحثی برای پرداخت غرامت رنو در ایران مطرح نیست.»

 شرکت رنو به تعهدات خود عمل نکرد

«اذعان می‌کنم که رنو به‌دلیل شرایط تحریم، محدودیت‌های تجاری و کارشکنی صهیونیست‌ها در فرانسه قادر نبود تا به ۱۰۰درصد تعهدات خود در قراردادهای قبلی با خودروسازان ایرانی عمل کند، اما بحثی برای پرداخت غرامت رنو در ایران مطرح نیست.» این جمله‌ای است كه دیروز مدیر منطقه و خاورمیانه رنو در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر برنامه این خودروساز فرانسوی برای جبران هزینه تحمیل شده به مشتریان و خودروسازان ایرانی در دوران تحریم اعلام كرد و گفت: گرچه رنو در دوران تحریم‌ و برخلاف برخی شركای خارجی، ایران را ترك نكرد اما تحریم‌ها موجب شد تا به‌دلیل شرایطی كه هم رنو و هم سایپا و ایران‌خودرو داشتند،

 نتوانیم در آن حدی كه می‌خواستیم موفق باشیم. حتی اكنون نیز از تیراژ روزانه 500دستگاه محصولات رنو در ایران راضی نیستیم. چرا كه تقاضای بازار برای محصولات رنو در ایران بیش از تیراژ تولید است. پیمان كارگر در مورد پرداخت غرامت رنو به شركای ایرانی و ارجاع پرونده زیان یك‌هزار میلیارد تومانی خودروسازان ایرانی به‌دلیل عمل نكردن رنو به تعهدات خود در تولید تندر90اعلام كرد:

رنو در ایران ماند، زمین خورد و 300تا 500میلیون یورو در ایران زیان كرد با این روند نه‌تنها نباید غرامت بدهد، بلكه باید به رنو كمك كنند و ما به‌دنبال جبران ضرر خود هستیم. در چارچوب قرارداد جدید با سازمان گسترش نیز بحثی در مورد پرداخت غرامت رنو مطرح نشده است. اگر رنو ایران را ترك كرده بود باید غرامت می‌داد.

 وی با انتقاد از قیمت تمام‌شده بالای تولید خودرو در ایران خود را تابع سیاست‌های دولت و شورای رقابت در مورد تعیین قیمت محصولات جدید رنو در ایران دانست و اعلام كرد: وقتی خودروسازان ظرفیت تولید 2میلیون دستگاه خودرو را داشته اما حداكثر تیراژ تولید آنها 700هزار دستگاه است، زیانده می‌شود و نمی‌تواند زیاد زنده بماند.

 وقتی تیراژ تولید مناسب نبوده و هزینه‌های سربار به یك خودروساز تحمیل شود، نمی‌تواند قیمت خودروهای تولیدی خود را اصلاح كند. اما وقتی تیراژ تولید افزایش یافته و خودروها متنوع و رقابتی باشند خودروساز نیز مجبور است تا قیمت محصولات خود را اصلاح كند و واگذاری بن رو یا برخی خطوط تولید خودروسازان ایرانی نیز به‌دلیل همین كاهش تیراژ تولید و زیاندهی است.

 كارگر در مورد برنامه رنو برای كاهش قیمت خودروهای تولیدی در ایران گفت: برای كاهش قیمت تمام‌شده خودروهای تولید مشترك در ایران طراحی مناسب، افزایش تیراژ تولید و كاهش هزینه‌های سربار را در دستور كار قرار داده‌ایم. خودرویی مانند كوئید در بازار ایران حداقل 150تا 200هزار متقاضی دارد و سعی می‌كنیم با انتقال تكنولوژی، افزایش داخلی‌سازی‌ و رشد تیراژ تولید قیمت تمام‌شده تولید محصولاتمان را كاهش دهیم و خودروهای مازاد نیاز بازار ایران را به سایر كشورها صادر كنیم.

 بر این اساس مذاكره با ایران خودرو برای تولید و عرضه كوئید با قیمت كمتر از 30میلیون تومان در حال انجام است. همچنین هنوز سهام ایدرو به‌عنوان آورده سازمان گسترش در توافقنامه با رنو به این سازمان واگذار نشده است. این كار تا 2‌ماه آینده صورت خواهد گرفت و عملیات اجرایی رنو در بن‌رو از بهمن‌ماه امسال آغاز می‌شود.

 

منبع : همشهری