تغییر سن معاینه فنی به ۴ سال غیر کارشناسی بود
سعید قیصر گفت: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به ۴ سال غیر کارشناسی بوده و باید معاینه فنی خودروها به ۲ سال بازگردد.

 کاهش یکساله معاینه فنی خودروها از 5 به 4 سال درست نبود

سعید قیصر در جمع خبرنگاران درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش یکساله معاینه فنی خودروها از 5 به 4 سال،گفت: در صنعت، اقتصاد و کشاورزی از کشورهای توسعه یافته الگو می‌گیریم اما در موضوع مهمی همانند معاینه فنی هیچ الگویی نداریم.وی ادامه داد: سن معاینه فنی در کشورهای دنیا متناسب با گارانتی خودرو نیست برای مثال در کشور آلمان گارانتی خودرو 5 سال است در حالی که سن معاینه فنی دو سال است اما در ایران سن معاینه فنی 4 سال و گارانتی خودروها یک یا دو سال است.

قیصر بیان داشت: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به 4 سال غیر کارشناسی بوده اگر از بعد آلایندگی به این موضوع نگاه کنیم تصمیم درستی نبوده علاوه بر این از بعد ایمنی نیز اصلا مسئله مدنظر قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان به ازای هر نفر یک خودرو وجود دارد افزود: این نسبت در کشور ما به ازای هر4.5 نفر یک خودرو است. تلفات جاده‌ای کشورمان نیز در مقایسه با کشورهای آلمان و سنگاپور قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور تاکید کرد: مجلس از دل مردم است لذا باید در تصمیمات حتما حقوق شهروندی را مدنظر قرار گیرد؛ در این مصوبه حقوق شهروندی به درستی لحاظ نشده است. شاید این تعبیر ایجاد شود که منافع خودروسازی بیشتر مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: اگر به کیفیت خودروهای تولیدی خودمان اعتماد و اطمینان داریم سن معاینه فنی را دوسال قرار دهیم و اگر اعتقادی نداریم باید در جهت ارتقا کیفیت تولیدات خودروسازها قدم برداریم بی‌تردید نباید در پی حذف صورت مسئله‌ها باشیم.

وی به نطق‌های پیش از دستور برخی از نمایندگان در جلسه بررسی کاهش سن معاینه فنی اشاره کرد و ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخلف مراکز معاینه فنی صحبت کردند این موضوع راهکار دارد؛ می‌توانیم قانون درستی وضع کنیم و در مقابل تخلف و عدول از آن نیز قانون محکمی داشته باشیم و با متخلفین برخورد کنیم.

قیصر تاکید کرد: در دستور العمل ماده3 که توسط وزیر کشور اواخر سال 1395 به استانداران ابلاغ شد مسئولیت عملکرد مراکز معاینه فنی به استانداران و به طبع آن به شهرداری‌های شهر محول شده است و ستادهای معاینه فنی به ریاست شهردار تشکیل و در استان به ریاست معاونین عمرانی استانداری ها تشکیل جلسه دهد و عملکرد مراکز را مورد بررسی و نظارت قرار دهد. البته در نظارت از سوی دیگر در مرکز نیز تشکیلاتی وجود دارد که به صورت شبانه روزی عملکرد مراکز معاینه فنی را رصد می کند.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور بیان داشت: برخی از نمایندگان نیز به تشکیل صف‌های طولانی مقابل درب مراکز اشاره کرده‌اند و افزود: شاید این ضعف از سوی ما باشد که فرهنگسازی نکردیم تا شهروندان در زمان و موعد مقرر به مراکز مراجعه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در نظر می‌گرفتند که در حال حاضر 14 تا 16 میلیون خودرو واجد شرایط مراجعه به مراکز داریم که تنها در سال 1395، هشت میلیون و 500 خودرو مراجعه کرده‌اند در حالی که در سال‌های گذشته حدود 4 میلیون مراجعه داشتیم.

وی افزود: در دوره‌ای قانونی اعمال می‌شود و شهروندان برای قرار نگرفتن مقابل قانون به صورت پر تراکم به مراکز مراجعه می‌کنند لذا صف‌های طولانی ایجاد می‌شود. اگر هر شخصی در زمان لازم برود صفی مشاهده نخواهیم کرد و زمان ورود و خروج خودرو به مراکز بیش از 15 دقیقه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: معاینه فنی یک موضوع اجتماعی است که می‌تواند در حوزه ایمنی و آلایندگی تاثیر بسزایی داشته باشد که متاسفانه این برخورد با سن معاینه فنی نشد. حدود آلایندگی توسط شورای عالی محیط زیست برای اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجرای آن هستند. این درحالی است که اگر این قانون اجرا شود بیش از 80 درصد خودروهای کشور در بحث آلایندگی رد خواهند شد و خودروهای با عمر کمتر از 2 سال حتی حدود مجاز آلایندگی را هم نمی‌توانند پاس کنند.

وی ادامه داد: خودروساز باید خود را به استانداردهای تولید برساند چرا که امروز مراکز معاینه فنی بر اساس استانداردهای جهانی عمل می‌کنند. البته این موضوع تنها برای تولیدات داخل نیست بلکه خودروهای وارداتی نیز از لحاظ ایمنی و آلایندگی در مراکز معاینه فنی در هنگام مراجعه مردود می‌شوند لذا باید کیفیت واردات و تولیدات داخلی بالا برود. البته مالکین خودرو نیز باید در زمان مناسب با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی خودرو نسبت به رفع نواقص خودرو خود اقدام کنند.

 

منبع: دانشجو