دلار را نمی‌شود از معادلات ارزی حذف کرد
اما دلار ارزی نیست که بتوان از آن به این راحتی صرف نظر کرد، چون در یک جایی در کارها نیاز است از این ارز استفاده شود.

سیستم بانکی ما باید به شدت تغییر پیدا کند

در روزهای گذشته، بازارهای ارزی کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، به گونه ای که نرخ دلار از مرز 6000 تومان نیز گذشت و به حدود 6100 تومان رسید. این موضوع علاوه بر اینکه پای رئیس بانک مرکزی را به مجلس باز کرد، باعث شد تا نمایندگان نیز عصبایت خود را از این اوضاع به سیف نشان دهند.

اما با این حال، به نظر می رسد این رخداد تا حدودی از سوی دولت کنترل شده و بازار ارز روزهای بی تلاطمی را پشت سر می گذارد، ولی سیف در روزی که به مجلس آمد، موضوعی را مطرح کرد که با واکنش برخی نمایندگان مجلس روبه رو شد.

ولی الله سیف در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود، چون دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

وقف چی در این باره اظهار داشت: می توان در معاملات تا حدودی از ارزهای دیگر به جای دلار استفاده کرد؛ اما آنچه مسلم است اینکه در جوامع امروز، پول رایج تجارت دلار است و مبنای اقتصادی نیز به دلار پیش بینی می شود.

بنابراین، با توجه به اینکه ایران روابط خوبی با اتحادیه اروپا دارد، شاید بتواند تا حدودی اقتصاد را بر اساس یورو پیش ببرد؛ اما به هر حال، در هر شرایطی، دلار یک ارز تأثیرگذار است و اعتقاد من این است که اقداماتی نظیر این، بیشتر جنبه تسکین دارند و زیربنایی نیست.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: هم اکنون ما دو مشکل داریم که باید رفع شود؛ یکی از مسائلی که باید هم اکنون حل شود، این است که باید هر گونه شده، به کشور ارز وارد کنیم و راه ورود آن نیز حمایت از تولید داخلی رقابت پذیر است. موضوع دوم آنکه سیستم بانکی ما باید به شدت تغییر پیدا کند. در هیچ کجای جهان، تسهیلات بانکی، دو یا سه برابر تورم وجود ندارد. وقتی ما چند برابر تورم تسهیلات بانکی می دهیم، قطعا این کار باعث ورشکستگی تولیدکنندگان می شود و خروجی آن غیر رقابت پذیر شدن صنایع داخلی با کشورهای دیگر خواهد بود و همه اینها مجموعا باعث رخدادهایی می شود که در چند روز گذشته، شاهد آن بودیم.

شهروز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص این موضوع اظهار داشت: کسی حق ندارد در مسائل مدیریتی خود از رهبری هزینه کند. رهبری نیاز به سخنگو ندارد و اگر نیاز باشد، خودشان مواضعشان را شفاف بیان می کند. مسئولان باید خود، کار کارشناسی انجام دهند و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

با این حال، اقداماتی که در حوزه دلار از سوی دولت صورت گرفت، کارهای خوبی بود و امیدواریم به زودی وضعیت هیجانی بازار نیز با تمهیداتی که اندیشیده شده، فروکش کند.

وی گفت: یکی از پیشنهادهای کنونی این است که دلار جایگزین یورو شود که البته این کار از نظر اقتصادی، امکان پذیر به نظر می رسد؛ اما دلار ارزی نیست که بتوان از آن به این راحتی صرف نظر کرد، چون در یک جایی در کارها نیاز است از این ارز استفاده شود.

اما محمدمهدی مفتح در این باره می گوید: این امکان وجود دارد و به عبارت دیگر، ارز مرجع ما ـ که در مناسبات پولی و مالی از آن استفاده می شود ـ دلار است، ولی ما می توانیم آن را جایگزین یورو کنیم؛ شاید یکسری اقدامات اولیه نیاز داشته باشد.

اگر تصمیم عقلای کشور این باشد، به گمانم بشود ارز را جایگزین کرد؛ البته این به معنای آن نیست که با جایگزین کردن یورو به جای دلار، همه مشکلات ارزی ما حل خواهد شد. خیر؛ کارها به این سادگی نیست!


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir