مظنه جدید مسکن پایتخت را اینجا بخوانید+جدول
آمارها از شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت و معاملات مربوط به واحدهای مسکونی بالاتر از سطح متوسط بوده است.

سیگنال‌های جدید بازار مسکن

رشد ۴۸ درصدی معاملات واحدهای بیش از ۲۰۰ متر مربع شهر تهران، رشد ۵۲ درصدی معاملات آپارتمان‌های بیش از ۶۰۰ میلیون تومان و رشد ۳۵ درصدی معاملات منطقه یک، نمایه‌هایی است که نشان می‌دهد سهم خرید و فروش به قصد سرمایه‌گذاری همزمان با رشد قیمت مسکن در ابتدای زمستان ۱۳۹۶ به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این در حالی است که فروردین ماه امسال شاهد کاهش ۶.۳ درصدی کل معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش ۲۹.۵ درصدی قیمت بوده‌ایم. شرایط جدید حاکی از آن است که همزمان با رشد قیمت ارز، دو اتفاق در بازار مسکن افتاده است؛ گروهی به قصد حفظ سرمایه خود به سمت دارایی ثابت روی آورده‌اند و فروشندگان، همزمان قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند.

با توجه به بررسی‌های میدانی در فروردین ماه سال جاری در منطقه ۵ قیمت پیشنهادی تا ۶۰ درصد و قیمت قطعی تا ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. اما در نیمه جنوبی شهر تهران جهش معاملات محسوس نبوده است. به طور مثال کمترین میزان رشد کل شهر تهران به منطقه ۱۹ با تنها ۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل تعلق داشته و این در حالی است که میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران ۲۹.۵ درصد بوده است.

مظنه جدید مسکن پایتخت را اینجا بخوانید+جدول

اما بر اساس آخرین آمار سامانه‌های ملکی در ۱۲ روز ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۳۴۴ مورد قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران امضا شده که نشان می‌دهد با توجه به نیمه تعطیل بودن فروردین ماه که ۵۰۴۶ معامله به ثبت رسید، خرید و فروش بیشتری نسبت به ماه قبل انجام شده است.

در فروردین ماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات شهر تهران به ۵۰۴۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۹  و ۶.۳ درصد کاهش نشان می دهد. در این ماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش یافته است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir