وزارت مسكن و شهرسازی قيمت مسكن در فصل‌های بهار، تابستان و پاييز سال گذشته را در شهر تهران و قيمت مسكن در مراكز استان‌ها در نيمه نخست سال گذشته را اعلام كرد.

به گزارش عصر ایران،  به دنبال تصمیم شورای مسكن و مصوبه‌ كارگروه مسكن مبنی بر تشكیل سامانه‌ ثبت اطلاعات املاك و مستغلات كشور، این سامانه در زمستان سال 1387 فعالیت خود را آغاز كرد و از این رو، اطلاعات به روزتری از قیمت‌ها و فعالیت بازار مسكن در كشور قابل ارائه خواهد بود.
بر اساس این گزارش، در پی شروع ركود در بازار معاملات مسكن در فصل تابستان سال 1387، كاهش قیمت مسكن از آن زمان آغاز شد و روند نزول قیمت‌ها تا انتهای سال ادامه پیدا كرد.
در سال گذشته نیز سطح قیمت‌های اسمی در طی فصول بهار، تابستان و پاییز در شهر تهران با ثبات نسبی مواجه بوده است؛ هر چند در این سال نیز سطح قیمت‌های واقعی مسكن روند كاهشی داشته است و معاملات مسكن نیز از روند نسبتا ثابت همراه با ركود نسبی ادامه پیدا كرد.
 
قیمت مسكن در تهران
متوسط قیمت مسكن در بهار سال گذشته در شهر تهران 14340 هزار ریال در هر متر مربع (متری یك میلیون و 434 هزار تومان) بوده است كه نسبت به زمستان 10 درصد كاهش و نسبت به بهار سال قبل از آن 29 درصد كاهش داشته است. این قیمت برای فصل تابستان و پاییز سال گذشته به ترتیب 14431 هزار ریال در هر متر مربع (متری یك میلیون و 443 هزار و 100 تومان) و 14194 هزار ریال (متری یك میلیون و 419 هزار و 400 تومان) بود.
قیمت مسكن در تابستان گذشته نسبت به بهار كمتر از یك درصد (0.6درصد ) افزایش و در فصل پاییز نسبت به تابستان 1.6 درصد كاهش داشته و این در حالی است كه قیمت مسكن در شهر تهران در تابستان گذشته نسبت به تابستان 1377 معادل 2803 درصد كاهش و در پاییز گذشته نسبت به پاییز 1387 معادل 2207 درصد كاهش داشته است.
لازم به توضیح است كه سطح قیمت‌ها در بین مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده است؛ به طوری كه قیمت‌ها در مناطق شمالی همچون گذشته در سطح بالاتری قرار داشت. به طور كلی دامنه متوسط قیمت از حدود 28511 هزار ریال در هر متر مربع (متری دو میلیون و 851 هزار و 100 تومان) در منطقه یك بالاترین و 9191 هزار ریال در هر متر مربع (متری 919 هزار و 100 تومان) در منطقه 16 كمترین قیمت‌ها بود.
گفتنی است، نرخ تغییرات قیمت مسكن نیز در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده است؛ به طوری كه بالاترین كاهش قیمت مربوط به مناطق 22 معادل 47.8 درصد كاهش‌، منطقه 13 معادل 42.2 درصد كاهش و منطقه یك معادل 40.2 درصد كاهش و كمترین كاهش درمنطقه 15 معادل 12.4 درصد بوده است.
 
اجاره‌بهای مسكن در شهر تهران
اطلاعات به دست آمده از سامانه‌ اطلاعات املاك و مستغلات كشور در مورد اجاره‌بها در حد بهینه‌ آماری نبوده است، چرا كه بخشی از معاملات اجاره بها در سامانه اطلاعات و املاك ثبت نشده است و نیازمند زمان و آشنایی بیشتر متصدیان و مردم با این سامانه است.
اما اطلاعات كلی در بازار اجاره و سامانه نشان‌دهنده‌ی ثبات قیمت‌ها در بازار اجاره است. از آنجا كه اجاره‌بهای واحدهای مسكونی رابطه‌ی مستقیم با قیمت و ارزش واحدهای مسكونی دارد، لذا اجاره با ثبات و در برخی نقاط نیز با كاهش روبه‌رو بوده است و بسیاری از مالكان ترجیح داده‌اند كه مستاجران را با همان اجاره‌بهای قبلی حفظ كنند.
 
قیمت زمین در شهر تهران
بر اساس این گزارش در پی ركود معاملات در بخش مسكن و تنزل قیمت مسكن، تقاضای ساخت و ساز بخش خصوصی كاهش یافته ولذا معاملات زمین نیز كمتر انجام شده است. از این رو ثبت معامله‌ زمین طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال گذشته در شهرتهران كاهش قابل توجهی داشت. اطلاعات كلی حاكی از كاهش نرخ قیمت زمین به میزان كاهش قیمت مسكن است.
 
قیمت مسكن در مراكز استان‌ها
گفتنی است كه افزایش و كاهش قیمت مسكن همواره طی سا‌ل‌های گذشته از شهر تهران شروع و با یك فاصله‌ی زمانی به سایر شهرهای كشور سرایت كرده است. از این رو قیمت مسكن در سایر شهرهای كشور نیز مانند تهران با كاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است.
متوسط قیمت یك متر مربع واحد مسكونی در مراكز استان‌های كشور در نیمه اول سال گذشته معادل 7477 هزار ریال (متری 747 هزار و 700 تومان) بود.
البته باید توجه داشت كه دامنه‌ی قیمت‌ها در مراكز استان‌های كشور متفاوت است؛ به طوری كه بالاترین قیمت متوسط مربوط به استان تهران و معادل 14385 هزار ریال (متری یك میلیون و 438 هزار و 500 تومان) و پایین‌ترین قیمت متوسط مربوط به استان ایلام و معادل 4577 هزار ریال (متری 457 هزار و 700 تومان) بوده است. دامنه‌ی قیمت‌ها نشان می‌دهد كه بالاترین قیمت متوسط بیش از سه برابر پایین‌ترین متوسط قیمت بود.
قیمت مسكن در برخی از مراكز استان‌ها نیز بالاتر از میانگین و در برخی از استان‌های دیگر پایین‌تر از میانگین قرار داشته است؛ به طوری كه استان های تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز، قزوین، قم، رشت،‌ اراك و همدان قیمت بالاتر از قیمت میانگین و سایر استان‌ها قیمت پایین‌تری از متوسط مراكز استان‌ها در طی دوره شش ماهه اول سال گذشته داشتند. نرخ رشد متوسط قیمت مسكن در اغلب شهرهای مورد بررسی بین 20 تا 30 درصد كاهش داشته است.
 
 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com