احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو که از روز گذشته دچار حریق شد
آتش نشانان بعد از گذشت حدود 20 ساعت هنوز در حال اطفای ساختمان حرارتی وزارت نیرو هستند.

آخرین وضعیت ساختمان آتش گرفته وزارت نیرو

ساعت 10 صبح روز گذشته (دوشنبه) حریقی در طبقه منفی چهار ساختمان حرارتی وزارت نیرو واقع در میدان ولیعصر (عج) به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد.

بلافاصله آتش نشانان به محل حریق اعزام شدند و با تلاش توانستند این حریق را مهار کنند اما مجددا این حریق شعله ور شد.

بیش از 20 ساعت است که آتش نشانان در حال اطفای حریق هستند.

صبح روز سه‌شنبه 17 بهمن نیز نجفی شهردار تهران نیز برای بررسی حادثه و تشکر از تلاش‌های آتش‌نشانان در محل ساختمان وزارت نیرو حاضر شد.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری، عارف‌نیا رییس مرکز اطلاع رسانی، عظیم بابایی ، شهردار منطقه شش از ساعت 22 در محل حادثه حضور دارد.

57634545.jpg

57634544.jpg

داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی در حاشیه بازدید شهردار تهران از حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو با بیان این که از روز گذشته (دوشنبه)  این حریق آغاز شده است، گفت‌: حریق از طبقه منفی چهارم این ساختمان آغاز شده است و به دلیل فشردگی و عدم دسترسی به کانون حریق با چالش در اطفای حریق مواجه بودیم.

وی با اشاره به این که از روز گذشته کارکنان این ساختمان تخلیه شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به مشکلاتی که در خصوص حریق ساختمان‌هایی با سازه فلزی ممکن بود رخ دهد، ساختمان‌های اطراف را نیز تخلیه کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان این که دانشجویان خوابگاه دانشجویی مجاور و ضلعی از هتل مجاور این ساختمان تخلیه شده‌اند، بیان‌ کرد: تلاش برای اطفای حریق ادامه‌ دارد.

وی افزود: در طبقه منفی چهار اسناد و مدارک قرار داشت و این ساختمان 51 سال دارد.

بر اساس مشاهدات ترک‌هایی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو دیده می‌شود که در نتیجه آتش‌سوزی ایجاد شده است و این وضعیت را غیر قابل پیش‌بینی کرده است.

57634553.jpg

57634550.jpg

57634549.jpg

آخرین وضعیت ساختمان آتش گرفته وزارت نیرو

ملکی: درجه حرارت ساختمان پایین بیاید نفوذ می‌کنیم

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در مورد آخرین وضعیت ساختمان آتش گرفته در خیابان ولیعصر (عج)، گفت‌: آتش نشانان در حال پاییین آوردن حرارت ساختمان نیروگاه هستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، ‌اضافه کرد: از ساعات میانی شب گذشته دما به صورت محسوسی پایین آمده است.

وی همچنین ادامه‌ داد: خوشبختانه این حادثه مصدومی در بر نداشته است و تنها دو، سه نفر از نیروهای آتش نشان دچار مشکل جزئی شده‌اند.

ملکی در ادامه‌ خاطر نشان کرد: منتظر هستیم تا درجه حرارت پایین بیاید تا نفوذ کنیم.

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو


وی در ادامه‌ با اشاره به اینکه هنوز 100 درصد از آتش کنترل نشده است، گفت‌: بخشی از ساختمان هم به خصوص در قسمت غرب این ساختمان و ورودی پارکینگ ترک‌هایی در آن دیده شده است که نشان می‌دهد احتمالا بخشی از ساختمان نشست خواهد داشت.

شهردار تهران در ادامه‌ با بیان این که ساختمان‌های اطراف در ضلع، غرب، شرق و جنوب تخلیه شده است، خاطر نشان کرد: به خصوص خوابگاه دانشجویی متعلق به شهید بهشتی که حدود 150 نفر در آن سکونت داشتند تخلیه شده است و این افراد به محل‌های امن منتقل شدند.

نجفی با بیان این که امید است که این حریق کنترل شود، بیان‌ کرد: شهرداری تاکنون سه بار به این ساختمان اخطار داده است، اما از آن جایی که شرکت دولتی بوده است به این اخطارها بی توجه بوده است.

وی با اشاره به این که از این نوع ساختمان‌ها در اطراف این منطقه زیاد داریم که یا اداری هستند و یا به صورت مرکز اسناد و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: به‌ هر حال این حادثه نشان دهنده این است که همه مالکان و ساکنان ساختمان‌های خصوصی و دولتی باید نسبت به ایمنی و حریق حساس بوده و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنند.

57634542.jpg

نجفی در پاسخ به این سوال که مسئولان مربوطه این ساختمان معتقد هستند که این ساختمان مقاوم سازی شده است، در این باره توضیح داد: بله. این ساختمان مقاوم سازی شده است و اگر مقاوم سازی نمی‌شد از آنجایی که عمر 51 ساله دارد نمی‌توانست این حجم بار را تحمل کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ریزش این ساختمان با توجه به ترک های ایجاد شده وجود دارد ، گفت‌: بله. احتمال ریزش است، ممکن است قسمتی از ریزش ساختمان و یا نشست جدی این ساختمان را شاهد باشیم.

57634557.jpg

داوری : ما هیچ مشکلی برای دسترسی مستقیم به طبقه منفی چهار نداریم اما تا ساعت‌ها به صورت مستقیم به طبقه منفی چهار نفوذ کردیم اما چالش ما دسترسی به کانون حریق به دلیل قفسه‌های به هم فشرده و فلزی بود که این سبب شد از طبقه منفی سه به طبقه منفی چهار نفوذ کرده و از طریق ایجاد حفره‌هایی، فوم و وسایل اطفا را به کانون حریق برسانیم.

نفوذ به طبقه منفی چهار ساختمان وزارت نیرو برای اطفای حریق

وی در پاسخ به این سوال که برخی کانال‌های تلگرامی اعلام کردند که آتش نشانان اعلام آمادگی کردند که به کانون حریق بروند، گفت: ما مشکلی برای دسترسی به کانون حریق نداریم و در حال حاضر نیز آتش نشانان در کانون حریق هستند و به صورت مرتب ضمن چک کردن میزان حرارت حریق و کنترل روش اطفای حریق مداوم به ساختمان رفت و آمد می‌کنند و اینگونه نیست که هیچ کس در داخل نباشد.

داوری با بیان اینکه بنابر احتیاط ساختمان‌های اطراف تخلیه شده‌اند، گفت: سازه این ساختمان فلزی است و در برابر حریق آسیب پذیر است و ما با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان سازه و توصیه‌هایی که از آنها می‌گیریم نسبت به اطفای حریق اقدام خواهیم کرد اما باید رعایت احتیاط را داشته باشیم.




هنوز حریق طبقه منفی چهار وزارت نیرو اطفاء نشده است/نوسان دما وجود دارد

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره وضعیت آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو، گفت: در حال حاضر شرایط اطفاء بسیار سخت است و دمای طبقه منفی 4 نوسان دارد. به طوریکه گاهی دما به 250 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه آتش نشانانی که به طبقه منفی چهار نفوذ کردند هر کاری که از دستشان برمی‌آمده انجام دادند، گفت: آنها موفق شدند از سرایت آتش سوزی به طبقات دیگر جلوگیری کنند، اما هنوز به اطفای کامل حریق در طبقه منفی چهار موفق نشدند. البته ساختمان در حال حاضر تخلیه شده و شهروندان ساختمان‌های مجاور را نیز برای احتیاط تخلیه کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی همچنین در جمع خبرنگاران، گفت: نوسان دما در ساختمان وزارت نیرو وجود دارد به طوریکه چند ساعت پیش در طبقه منفی 4 دما 250 بود و در حال حاضر از سوی آتش نشانان به 200 رسیده است.

ایجاد محدودیت تردد در 150 متری ساختمان وزارت نیرو/تخلیه ساختمان‌های اطراف تا شعاع 100 متری

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو

سردار علیپور رئیس یگان حفاظت شهرداری، با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو با بیان اینکه همکاران یگان انتظامی در پوشش منطقه در راستای کمک به همکاران‌مان در سازمان آتش نشانی وارد میدان شدند، گفت: همکاران ما به کمک دستور فرماندهی انتظامی و برای کمک به روان سازی عبور و مرور در محدوده خیابان کریمخان و ولیعصر و همچنین کمک به انجام بهتر و روان‌تر خدمات آتش نشانی در منطقه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه محدوده 150 متری نقطه حادثه توسط ماموران ما پوشش داده شده است، گفت: ماموریت و ابلاغیه از سوی سازمان آتش نشانی است و همکاران ما جهت کمک به آتش نشانی وارد میدان شدند.

سردار علیپور با بیان اینکه تا شعاع 100 متری ساختمان به ساکنین و کسبه اطراف این ساختمان هشدار تخلیه داده‌ایم، تصریح کرد: به افراد اعلام کردیم که برای حفظ جانشان نسبت به تخلیه اماکن اقدام کنند که ماموران ما نیز در این راستا کمک کردند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد ساکن برای انتقال اسناد و مدارک‌شان به منطقه مراجعه کردند، گفت: مشکلی وجود ندارد و با هماهنگی می‌توانند اسناد و وسایل‌شان را بیرون ببرند.

حضور مردم در محل اطفای حریق ساختمان وزارت نیرو سبب كند شدن عمليات آتش‌نشانی شده است

ایجاد تیم‌های پنج نفره آتش‌نشانی برای اطفای حریق/سازه ساختمان نیرو مانند پلاسکو است

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حریق ساختمان برق حرارتی با بیان اینکه درجه حرارت پایین آمده است، گفت: اسکلت این ساختمان به مانند پلاسکو فلزی است و در حال حاضر آتش‌نشانان با تاکتیک‌های خاص و در قالب گروه‌های پنج نفره به مرکز آتش رفته و در زمان‌های کوتاه نسبت به اطفای حریق اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ریزش این ساختمان وجود دارد یا نه با بیان اینکه سازه این ساختمان فلزی است، گفت: احتمال هیچ چیزی دور از ذهن نیست، اما آتش‌نشانان در قالب گروه‌های پنج نفره نسبت به اطفای حریق اقدام می‌کنند.

پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، نیز در محل حادثه حضور یافت.

۹ مصدوم در جریان حریق ساختمان وزارت نیرو

در بروز آتش‌سوزی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر تهران، ۹ تن مصدوم شدندبنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، پنج تن از این مصدومان به مراکز درمانی منتقل و چهار تن نیز در محل درمان شدند.

همچنین چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس تا پایان عملیات در محل حادثه مستقر خواهند بود.


موتورهاي يگان امداد نیز در محل آتش‌سوزی ساخمان وزارت نیرو حضور یافتند


ساختمان آتش گرفته وزارت نیرو به طور کامل تخلیه شد و عملیات اطفا به صورت اتوماتیک انجام می شود 

منبع سوخت گازوئیلی در ساختمان «برق حرارتی» وزارت نیرو وجود ندارد

محمدعلی نجفی داوری مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تهران، با اشاره به اینکه حریق در طبقه منفی چهار ادامه دارد و فعلا به هیچ طبقه دیگری سرایت نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر عملیات اطفای حریق از طریق تزریق آب به طبقه منفی چهار انجام می‌شود.

اطلاعاتی که از طبقه منفی پنج داریم این است که در آنجا موتورخانه است و منبع سوخت گازوئیلی در آن وجود ندارد. آنطور که به ما اطلاع داده‌اند منبع آب ۲۰ هزار لیتری در طبقه منفی پنج وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران، با اشاره به اینکه عملیات اطفای حریق ادامه دارد، تصریح کرد: کم شدن دود و حرارت نشانه خوبی است و امیدواریم که در ساعات آینده عملیات با موفقیت به اتمام برسد. دستور تخلیه آتش نشانان به معنای توقف عملیات نیست و سعی کردیم که با ریسک کمتر عملیات را با احتیاط ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: با توجه به آنکه سازه ساختمان فلزی است ممکن است که اتفاقاتی برای آن پیش بیاید، ولی با مشورت با کارشناسان به این نتیجه نرسیده‌ایم که ساختمان در حال ریزش است و این را تایید نمی‌کنیم.

گاز ۲۰۰ مشترک اطراف ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو قطع است

مجید بورجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، با بیان این‌که گاز ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو روز گذشته به محض آتش‌سوزی قطع شد، افزود: از صبح امروز گاز دو کوچه بالا و پایین این ساختمان که شامل ۲۰۰ مشترک می‌شود برای ایمنی بیشتر قطع شد.

وی به این سوال که گاز این مشترکین چه زمانی وصل می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که فرمانده عملیات مدیریت بحران و آتش‌نشانی به ما اجازه ندهند، گاز این مشترکین وصل نخواهد شد.

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو
اخطاریه شهرداری منطقه شش به ساکنان محدوده ساختمان وزارت نیرو در خیابان ولیعصر در خصوص خطرپذیری منطقه

توضيحات سرهنگ عابدی، جانشين پليس راهور در خصوص تمهيدات ترافیکی محدوده ساختمان وزارت نیرو

آخرین جزئیات حادثه آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو از زبان رئیس سازمان آتش نشانی



کندن کف خیابان برای رسیدن به لوله های آب برای تامین آب مورد نیاز جهت اطفای حریق ساختمان وزارت نیرو


آتش نشانان هنوز به طبقه منهای 4 ساختمان نفوذ نکرده‌اند

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی، با بیان اینکه ریسک خطر در ساختمان‌های اسکلت فلزی که چند ساعت در آتش می‌سوزد بالا است، اظهار کرد: بهترین تدبیر این است که نیروها بیرون از ساختمان باشند و به صورت تجهیز سهمیه‌هایی که در داخل محفظه‌های ایجاد شده در سقف طبقه چهارم که آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاده است، بدون حضور نیرو یا حداقل نیرو صورت گیرد. بنابراین نیروها گاهی از ساختمان خارج شده و مجددا داخل ساختمان می‌شوند و بازدید انجام می‌دهند. در حقیقت این کار به این معنا نیست که عملیات متوقف شده است. عملیات در این دقایق بدون کوچکترین وقفه پیشرفته است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: با همین تدبیری که از ساعات اولیه بامداد امروز در پیش گرفتیم، میزان حرارت به حد خوبی کاهش پیدا کرده است و نیروهای ما می‌توانند خودشان را تا طبقه سوم، یعنی روی سقف طبقه چهارم که اصل آتش سوزی در آنجا است، برسانند، اما چون میزان حرارت در طبقه منهای چهار و میزان دود نیز در این طبقه زیاد است، هنوز نتوانستیم به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم، ولی نیروهای آتش نشانی تا طبقه سوم رسیده‌اند. ضمن اینکه آتش به طبقات بالایی سرایت نکرده است، اما دود غلیظی وجود دارد.

امیدواریم با همین روشی که در پیش گرفتیم بتوانیم تا ساعاتی دیگر میزان حرارت را پایین‌تر آورده و حتی به طبقه منهای چهار نیز نفوذ کنیم.


حرارت بالا و ذوب شدن سر لوله آب در طبقه منفی 3 ساختمان برق حرارتی

آتش به طبقات بالا سرایت نکرده است/ دما همچنان بالاست

ملکی در تشریح آخرین جزئیات اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، با بیان اینکه عملیات ادامه دارد، گفت: به دلیل میزان حرارت و دما در این ساختمان سعی کردیم تاکتیک عملیاتی را تغییر دهیم و به همین دلیل با تجهیز سرگروه‌ها و استفاده از حداقل نیروها عملیات اطفای حریق را ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه میزان حرارت کم شده، اما حرارت هنوز بالا است، گفت: آتش به طبقات بالاتر سرایت نکرده، اما دود در همه جا است.


پیش بینی‌های لازم برای احتمال ریزش ساختمان در نظر گرفته شده است

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، با تشریح آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق، در مورد احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو، گفت: هیچ چیز غیر محتمل نیست و از همین رو پیش بینی‌های لازم انجام شده است که البته به معنای اینکه ساختمان ریزش می‌کند، نیست.

عملیات در طبقات منفی ساختمان کماکان ادامه دارد و اینکه اعلام شد دستور تخلیه داده شده است، درست نیست و عملیات از لحظه شروع تا کنون متوقف نشده است، بلکه بر اساس تاکتیک‌های عملیاتی اقدام می‌کنیم.

با توجه به اینکه دود و حرارت زیادی در ساختمان بود، فرماندهی عملیات تصمیم گرفت که با حداقل نفرات عملیات انجام شود، به این صورت که در سقف طبقه منفی چهار، منافذی ایجاد شد تا هم دود از آن خارج شود و هم سرلوله‌های فوم و کف از این طریق وارد شود، تا با تزریق آنها میزان حرارت پایین بیاید.


کماکان در طبقه منفی چهار حرارت وسیع است

ملکی در مورد میزان حرارت محل حریق، گفت: حرارت به گونه‌ای بود که چند ساعتی آتش نشانان نمی‌توانستند وارد شوند و در یکی دو ساعت اخیر این حرارت کاهش پیدا کرده است و حتی دقایقی آتش نشانان موفق شدند تا منفی سه نفوذ کنند، اما کماکان در طبقه منفی چهار حرارت وسیع است.


کاهش حرارت زمان بر خواهد بود

از حالا به بعد کاهش حرارت زمان بر خواهد بود و باید بگویم که همکاران من از جان مایه گذاشته‌اند.

ملکی در مورد اینکه چه تعداد نیرو در ساختمان وجود دارند، گفت: آتش نشانان با حداقل نیرو در گروه‌های دو سه نفره وارد می‌شوند و بر می‌گردند.


مشخص شدن علت آتش سوزی منوط به بررسی کارشناسان است

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در مورد صحبت‌های یکی از مسئولان تاسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو که فعال شدن کپسول اطفای حریق را علت حادثه خوانده بود، گفت: کارشناسان ما دلیل حادثه را بررسی می‌کنند تا علت آن مشخص شود و حتما از نظرات این دوستان هم استفاده می‌کنم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در مورد اینکه چرا روز گذشته اعلام شده بود که آتش مهار شده، اما دوباره ادامه پیدا کرده، گفت: در دقایق اولیه پس از حادثه همه افراد از ساختمان خارج شدند و چون در آن دقایق کسی در ساختمان نبود، اطلاعات دقیقی وجود نداشت. در آن زمان چیزی که مشخص بود این بود که یک فضای 20، 30 متری دچار حریق شده و خاموش شده است. بعدا دوستان اطلاعاتی به ما دادند و مشخص شد که دیوار فلزی دیوار انتهایی نبوده و پشت آن نیز فضایی وجود داشته که در طرف دیگری بوده است. ما بعدها متوجه شدیم که آنجا آتش گرفته و دسترسی به آن بسیار بسیار مشکل بود. آتش سوزی دوباره صورت نگرفت، بلکه بخش اول اطفا شد و قسمت دیگر در دید ما نبود.


تلاش برای ورود به طبقه منفی چهار ادامه دارد

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، نیز در مورد آخرین جزئیات اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو اظهار کرد: عملیات اطفای حریق همچنان ادامه دارد و آتش نشانان تا طبقه منفی سه نفوذ کرده‌اند و در حال حاضر تلاش‌ها برای ورود به طبقه منفی چهار ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در مورد عملکرد آتش نشانان، گفت: آنها به هیچ وجه کم کاری نکرده‌اند و ما همچنان در حال اطفای حریق هستیم.


تونلی که آتش نشانان برای رسیدن به طبقه منفی 4 کنده اند


احتمال ریزش ساختمان وزارت نیروحضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در محل آتش سوزی میدان ولیعصر(عج)

آخرین وضعیت دانشجویان خوابگاه مقابل ساختمان برق وزارت نیرو/همه دانشجویان اسکان داده شدند

دکتر کدخدازاده معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص وضعیت دانشجویان خوابگاه حضرت ولی عصر(عج) این دانشگاه که در مقابل ساختمان برق وزارت نیرو قرار دارد و از غروب روز گذشته، شانزدهم بهمن ماه دچار آتش سوزی شده است، گفت: دانشجویان این خوابگاه ازساعت ۳ بامداد گذشته با مدیریت حراست و مدیریت دانشجویی تخلیه شده و به خوابگاه های مجاور منتقل شده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارای ۱۴ خوابگاه است که خوابگاه ولیعصر که رو به روی ساختمان برق وزارت نیرو قرار گرفته است، خوابگاه پسرانه ای با گنجایش ۳۰۰ نفر است و خوشبختانه به دلیل اینکه در تعطیلات پایان ترم به سر می بریم، تنها ۱۵۰ نفر از دانشجویان شب گذشته در خوابگاه حضور داشتند که همه این افراد تخلیه و اسکان داده شده اند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: در ساعات اولیه امروز صبح، کمیته بحران در دانشگاه تشکیل شده است و لوازم و تجهیزاتی که دانشجویان نیاز داشتند ازقبیل غذا، پتو و بالشت خریداری و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است و هم اکنون دانشجویان به طور کامل ساماندهی شده اند. پیش از ظهر امروز نیز با توجه به اهمیت موضوع، بازدیدی از محل حادثه صورت گرفت و تعاملاتی با مسئولین ذیربط جهت افزایش هماهنگی صورت گرفت.

با توجه به این که در تعطیلات بین دو ترم تحصیلی به سر می‌بریم، از سایر دانشجویان ساکن این خوابگاه می‌خواهیم در صورتی که در شهرستان حضور دارند، به تهران مراجعه نکنند و دانشجویانی که شهرستان هستند، تا زمان شروع ترم به شهر خود بازگردند و سایر افراد نیز در سایر خوابگاه‌ها اسکان پیدا کنند و هماهنگی های لازم در این رابطه با معاونت آموزشی صورت گرفته است تا در صورتی که اگر احیانا کلاسی برگزار شد و دانشجویان غیبت داشتند، غیبت ها برای این دسته از دانشجویان موجه اعلام شود.

به دستور مقامات انتظامی و محدودیت تردد اعمال شده در منطقه و همچنین به منظور این که مزاحمتی برای نیروهای آتش‌نشانی در خدمت‌رسانی به این حادثه رخ ندهد، ما به آن خوابگاه مراجعه نخواهیم داشت و از کلیه دانشجویان نیز می‌خواهیم که از مراجعه حضوری به خوابگاه جداً خودداری کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در خاتمه اظهار داشت: از تمامی دانشجویان می‌خواهیم، جهت هماهنگی اسکان و پیگیری موارد ضروری با شماره تلفن‌های ۲۲۴۳۹۸۳۲ – ۰۹۱۲۴۹۵۹۶۹۲ تماس حاصل نموده و اطلاعیه‌های این کمیته را تنها از کانال اطلاع رسانی معاونت به نشانی @mefda_sbmu دریافت کنند.


احتمال ریزش ساختمان وزارت نیروآتش‌نشان‌ها در حاشیه عملیات اطفای حریق ساختمان شرکت برق حرارتی

احتمال فروپاشی بخشی از ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو

محمدعلی نجفی شهردار تهران، در حاشیه بازدید از محل حادثه حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۳۲ ساعت از حریق این ساختمان می‌گذرد، افزود: در حال حاضر مقداری از دمای طبقه منفی چهار این ساختمان کاسته شده و خوشبختانه نسبت به صبح که درجه حرارت به ۴۲۰ درجه رسیده بود، الان به زیر ۲۰۰ درجه رسیده است. در حال حاضر نمی‌توان نسبت به زمان اطفای کامل این حریق اعلام نظر کرد.

در بازدید صبح از محل حادثه مقابل در ورودی پارکینگ شکاف‌هایی را مشاهده کردم که در بازدید دوم این شکاف‌ها بیشتر شده، لذا احتمال فروپاشی بخشی از ساختمان وجود دارد، اما با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده، در صورت فروپاشی بخشی از ساختمان تلفات جانی نخواهیم داشت.

شهردار تهران، در خصوص بازدید از ساختمان‌های شهر و تامین ایمنی آنها گفت: قطعا ساختمان‌های دولتی و غیردولتی تفاوتی نمی‌کنند و برای همین ساختمان نیز توسط شهرداری منطقه ۶ هشدار آتش سوزی داده شده بود. اقداماتی نیز توسط مالک انجام شده بود، اما کافی نبوده است.

باید در مورد مشخص شدن منشأ آتش سوزی و عمدی یا غیرعمدی بودن آن پس از اطفای کامل آتش سوزی اظهار کنیم. در حال حاضر، وجود حجم زیادی از مقوا و کاغذ در طبقه منفی چهار منجر به افزایش آتش در این حادثه شده است.


مصدومیت ۱۲ نفر در آتش سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور، درباره آخرین آمار  مصدومین آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو در تهران، اعلام کرد: از روز گذشته تاکنون ۱۲ نفر در این حادثه مصدوم شدند که پنج نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل و هفت نفر در محل درمان شدند.

چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز تا پایان عملیات در محل مستقر هستند.


نصب دوربین‌های دقیق برای کنترل ارتعاشات بنا/ احتمال ریزش ساختمان وجود دارد

پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در حاشیه حضور در  محل حادثه ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، اظهار کرد: اگر آتش‌سوزی در ساختمان‌های فلزی بیش از یک ساعت طول بکشد، طبق پروتکل باید محدوده خطر «محدوده قرمر» اعلام شود. در این وضعیت ساختمان‌های اطراف و نقاطی که احتمال خطر وجود دارد باید تخلیه، ایمن‌سازی و درجه حرارت کنترل شود.

وقتی درجه حرارت ساختمان‌های فلزی بالا باشد به معنای خطر است؛ چون احتمال ریزش وجود دارد و در پلاسکو نیز این اتفاق افتاد. آتش‌نشانان ضمن اطفای حریق در حال تلاش برای کنترل درجه حرارت هستند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، همچنین اضافه کرد: برای کنترل ارتعاشات و لرزه‌های بنا دوربین‌های دقیقی در چهارگوشه ساختمان نصب‌شده است، تا حرکت ساختمان را رصد کنیم. احتمال همه‌چیز وجود دارد، به‌ هرحال ساختمانی که ۲۴ ساعت در آتش‌ می‌سوزد، به طور حتم احتمال خطر در آن وجود دارد.


احتمال ریزش ساختمان وزارت نیروحضور حناچی معاون شهرداری تهران ،اعطا و نظری دو عضو شورای شهر در محل حادثه حریق ساختمان برق وزارت نیرو


خطر ریزش ساختمان برق وزارت نیرو تا حد زیادی رفع شده است

حجت نظری عضو شورای شهر تهران، در حاشیه بازدید از محل حادثه، اظهار کرد: با توجه به گزارشی که از مسئولان شهرداری و فرماندهان عملیاتی اخذ کردیم احتمال ریزش ساختمان رفع شده و بعید می‌دانم که دیگر خطری از بابت ریزش این ساختمان را تهدید کند.

نظری با بیان اینکه خطر بزرگ از این ساختمان رفع شده است، درباره اطفای حریق در طبقه منفی چهار این ساختمان نیز گفت: با توجه به گزارش‌ها تا حد زیادی از حجم حریق کم شده و آتش نشانان در تلاش هستند تا جلوی گسترش حریق را بگیرند. ژل‌ها و فوم‌های ویژه اطفای حریق نیز به طبقه منفی چهار تزریق شده است و عملیات با سرعت خوبی ادامه دارد.

نظری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این ساختمان پس از اطفای حریق قابل استفاده خواهد بود یا خیر؟ گفت: نظر من این است که این ساختمان بعد از اطفای حریق نمی‌تواند همچون گذشته به فعالیتش ادامه دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره ورود شورا به این حادثه، خاطرنشان کرد: در شورای شهر کمیته ایمنی که برای بررسی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تشکیل شده بود، قطعا این موضوع را نیز مورد رسیدگی قرار خواهد داد. شورا قطعا بر چنین ساختمان‌ها و ساختمان‌های ناایمن نظارت خواهد داشت و ما حتما این موضوع را در صحن شورای شهر بررسی خواهیم کرد.

عضو شورای شهر تهران، درباره اینکه آیا شهرداری امکان پلمب این ساختمان را داشت یا خیر؟ گفت: بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها این اجازه را به شهرداری می‌دهد تا با ساختمان‌های ناایمن برخورد کند.


شاکیان حادثه ساختمان برق وزارت نیرو به کلانتری سنایی مراجعه کنند

سرهنگ بستو رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس، اظهار کرد: همکاران من در پلیس پیشگیری از ساعات اولیه وقوع حریق در صبح روز گذشته در محل حاضر بودند. آنها شب گذشته را در این محل سپری کردن و امشب نیز در این محل خواهند بود.

وی با بیان اینکه امنیت در منطقه برقرار است، اظهار کرد: همکاران ما در محل حضور داشته تا نسبت به تامین امنیت ساختمان‌های تخلیه شده و همچنین منطقه اقدام خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان شکایت افراد پس از این حادثه به پلیس وجود دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر تنها به ساختمان متعلق به وزارت نیرو خسارتی وارد شده، اما اگر هر یک از شهروندان شکایتی در پی این حادثه داشته باشند، می‌توانند به کلانتری 105 سنایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند و همکاران من نیز به شکل ویژه به آن رسیدگی خواهند کرد.

سرهنگ بستو در پاسخ به اینکه آیا ممکن است برخی ساکنان ساختمان‌های اطراف از جمله هتل مجاور محل حادثه محل را ترک نکرده باشند، گفت: هر ساختمانی که به تشخیص آتش نشانی باید تخلیه می‌شد، تخلیه شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، درباره شنیده شدن صدای انفجار و تیر در بخشی از آسمان تهران، اظهار کرد: صدای شنیده شده ناشی از آتش بازی به مناسبت دهه فجر در میدان ولیعصر بود.


The risk of the Ministry of Energy building collapse 3.jpg
استقرار  دوربین مهندسی در محل حادثه برای رصد تغییرات ارتفاعی ساختمان برق وزارت نیرو و  ساختمان‌های اطراف

افزایش شمار مصدومان حادثه آتش‌سوزی ساختمان اداری خیابان ولیعصر


سازمان اورژانس کشور از افزایش شمار مصدومان حادثه آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر (عج) تهران خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، تا ساعت ۲۳:۰۰ هفدهم بهمن، ۱۶ نفر مصدوم شدند که همگی آتش‌نشان هستند و تاکنون پنج تن از مصدومین به بیمارستان منتقل شدند و ۱۱ نفر در محل درمان شده‌اند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که در ساعات آینده اطفای کامل حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر (عج) به پایان برسد.

سیدجلال ملکی در مورد آخرین وضعیت اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر (عج) تهران اظهار کرد: دقایقی قبل برای ارزیابی به طبقه منفی چهار رفتم و با وجود اینکه حرارت زیاد است، آتش‌نشان‌ها موفق شده‌اند با کنترل حرارت و تاکتیک‌هایی که به کار بسته‌اند، بویژه استفاده از فوم - که در آخرین نشست هماهنگی به ریاست شهردار تهران به این نتیجه رسیدیم که از آن استفاده کنیم - شرایط بهتر شد و این روش خوشبختانه جواب داد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اضافه کرد: نیروها در قالب گروه‌های سه - چهار نفره در حال نفوذ هستند. نفوذهای آنها کوتاه‌مدت اما مداوم است، یعنی به محض اینکه یک گروه بالا می‌آید، گروه دیگر اقدام می‌کند.

وی افزود: آتش‌نشانان موفق شدند تا حد زیادی محل را ایمن‌سازی کنند ولی هنوز بخش‌هایی هست که در آن آتشِ پنهان وجود دارد و تا حدودی تولید دود هم دیده می‌شود. شرایط به‌گونه‌ای است که به سختی می‌توان عملیات انجام داد ولی ما امیدواریم که حریق واکنش جدید نشان ندهد و با روندی که در حال حاضر وجود دارد امیدواریم تا ساعات آینده، پایان عملیات اطفای حریق را اعلام کنیم که البته بعد از آن فعالیت‌هایی مانند لکه‌گیری، ایمن‌سازی و تخلیه کامل دود را انجام خواهیم داد.


آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو مهار شد

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی، گفت: به لطف خدا و با تلاش و رشادت همکارانم در 48 ساعت گذشته، هم اکنون عملیات خاموش کردن آتش به پایان رسیده است.

مرحله خاموش کردن آتش که اصلی ترین مرحله بود به پایان رسیده و از این لحظه وارد مراحل بعدی یعنی لکه گیری و ایمن سازی می شویم و امیدوارم در ساعات آینده هم با این روند خوب به پایان برسد.


بررسی میزان ایمنی ساختمان برق حرارتی/بازگشت سکنه ساختمان‌های اطراف نیازمند تایید نهایی

افشین حبیب زاده معاون نظارت شورای شهر تهران، در حاشیه بازدیدش از محل حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو با بیان اینکه خوشبختانه بنا به گفته مسئولان امر حریق ساختمان مهار شده و آتش نشانان در حال لکه گیری هستند، گفت: آتش نشانان در حال حاضر در مرحله سختی قرار دارند، چرا که باید نسبت به لکه گیری و خاموش کردن حریق‌های کوچکی که ممکن است زمینه ساز حریق مجدد شوند، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با اتمام اطفای حریق، باید به فکر ایمنی ساختمان باشیم، تصریح کرد: مسئله اصلی در حال حاضر بحث ایمنی ساختمان است.

معاون نظارت شورای شهر تهران، با بیان اینکه این ساختمان بیش از 50 سال قدمت دارد که در این 48 ساعت نیز سازه فلزی آن تحت تاثیر آتش قرار گرفته است، گفت: مطمئنا بعد از اتمام عملیات لکه گیری این حریق، ساختمان باید در اختیار کارشناسان قرار گیرد تا نسبت به تعیین میزان ایمنی آن تصمیم گیری کنند.

بعد از این حادثه چند سوال مطرح است که یکی از آنها این است که این ساختمان چه خطری می‌تواند برای ساکنان، رهگذران و حتی همسایه‌ها ایجاد کند و این در حالیست که چند ساختمان اداری، یک خوابگاه دانشجویی و چند ساختمان مسکونی در اطراف این ساختمان وجود دارد که باید رفتار ساختمان برق حرارتی در مواجهه با ساختمان‌های اطراف نیز بررسی شود تا شاهد رخداد بدی نباشیم.

قطعا ادامه فعالیت در این ساختمان و بازگشت سکنه ساختمان‌های اطراف نیازمند تایید نهایی سازمان‌های مسئول است که باید هر چه سریعتر نسبت به آن بررسی و اقدام کنند تا حداقل ساکنان مسکونی اطراف به خانه‌هایشان بازگردند.


فرایند طولانی لکه گیری ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، گفت: خوشبختانه اطفای حریق در مراحل پایانی قرار دارد و آتش نشانان در حال لکه گیری هستند.

لکه گیری مرحله‌ای است که شرایط پایداری بیشتری دارد و نگرانی‌ها از اینکه حریق مجددا شعله گیرد و حرارت لطمه‌ای بزند تقریبا برطرف شده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه لکه گیری فرایند طولانی‌تری است، گفت: به این ساختمان پیش از این اخطاریه داده شده بود.

وی با بیان اینکه آتش نشانی از 7300 ساختمان بازدید کرده و انتظارمان این است که وقتی آتش نشانان ساختمانی را ارزیابی می‌کنند و دستورالعمل ایمنی به آنها داده می‌شود توجه کنند، افزود: انتظارمان این است که حداقل، نکات ایمنی را در ساختمان‌های عمومی مورد توجه قرار دهند.


برقراری محدودیت‌ها تا پایان عملیات ساختمان برق حرارتی/ مراجعه دانشجویان به خوابگاه ممکن شد

سرهنگ علی کارخانه سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت، صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ساعات ابتدایی اعلام حریق در منطقه ماموران پلیس راهور و انتظامی در محل حاضر شدند، گفت: در راستای روان سازی ترافیک اقداماتی از سوی ماموران پلیس راهور انجام شد و این در حالیست که ماموران پلیس در بحث انتظامی نیز تمهیدات متعددی اندیشیده‌اند.

وی با بیان اینکه تا این لحظه مشکل خاصی در منطقه نیست و ساکنین در مورد سرقت اموال‌شان و یا مفقودی اموالشان به کلانتری مراجعه نکردند، گفت: با این حال ساکنین اطراف محل حادثه می‌توانند برای حل مشکلات خود به کلانتری 105 سنایی مراجعه و با سامانه 110 تماس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چگونه می‌توانند وسایل خود را بردارند؟، گفت: نماینده معاونت دانشجویی در محل مستقر است و دانشجویان می‌توانند با تایید نماینده معاونت دانشجویی دانشگاه و نماینده پلیس وسایل خود را بردارند.

کارخانه در پایان افزود: تا زمانی که پایان عملیات اطفاء، لکه گیری و تثبیت منطقه اعلام نشود محدودیت‌های انتظامی و ترافیکی منطقه به قوت خود باقی است.


The risk of the Ministry of Energy building collapse 
امیر مهدیانی فرمانده آتش نشان در حین عملیات اطفا حریق دچار دود گرفتگی شد. وی از فرماندهان عملیات پلاسکو بود که در دقیقه آخر با پریدن از شیشه به بیرون  نجات یافته بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir