رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بیداری اسلامی در منطقه یكجانبه‌گرایی آمریكا را به شكست كشانده و آمدن اوباما یك مرهم برای زخم های گذشته ‌آمریكاست.

 

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یكشنبه در ادامه سخنان خود در همایش 30 سال انقلاب اسلامی؛ دستاوردها، آسیب‌ها و فرصت‌ها كه در تالار دانشكده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان اینكه افراطی گری در كار تشیع راهی ندارد گفت: امروز نیز افراطی‌گری در كار تشیع هیچ جایگاهی ندارد چرا كه اهل تشیع عقل‌گرا هستند و چون عقل‌گرا بودند هیچ گاه افراطی عمل نمی‌كردند اما افرادی كه سطحی‌نگر هستند حركت‌های افراطی را قبل و بعد از انقلاب به وجود آوردند.
وی به علل وجود انقلاب اسلامی اشاره كرد و اظهار داشت: علت محدثه انقلاب در شور و شعور و علت ملقیه آن نیز در همین شور و شعور نهفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: شهید مطهری در اصل تحقق عدالت رقابت را اصل مهمی قرار می‌دهد چرا كه انسان توانمندی‌های بسیاری دارد و برای رسیدن به كمال ذاتی خود باید زمینه‌های بالفعل شدن این توانایی‌ها برای او فراهم شود و یك جامعه پیش رو جامعه‌ای است زمینه بالفعل شدن استعدادهای افراد را فراهم كند و راهی جز رقابت برای طی طریق از طرف خود افراد وجود ندارد.
لاریجانی افزود: مردم سالاری چون زمینه رقابت را فراهم می‌كند از بطن همین تئوری بر می‌آید.
وی با بیان اینكه نیازمند بسط عقلانیت اسلامی هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم آنچه از شور و شعور انقلاب در شرایط زمانی و مكانی آینده تفسیر كنیم نیازمند نوعی بسط عقلانیت اسلامی در جامعه هستیم و این امر ماده المواد حركت انقلاب است و در پناه این امر سایر چالش‌ها و مشكلات قابل حل است و باید به متدولوژی اصلی دست پیدا كنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های آینده جهان، گفت: اگر امروز می‌خواهیم با ماجراجویی های منطقه مواجه شویم نیازمند بسط عقلانیت اسلامی هستیم تا پدیده‌ها را به خوبی ارزیابی كنیم و زوایای مختلف آن را بسنجیم و سپس حركت كنیم.

لاریجانی به سیستم اقتصاد دولتی اشاره كرد و اظهار داشت: امروز یك سیستم اقتصادی دولتی فربه وجود دارد كه كشور را دچار مشكلاتی كرده است و باید توجه شود كه چگونه می‌توانیم یك دولت چابك را به وجود بیاوریم در حالی كه از نظر اداری فربه نباشد و اگر با سعی و خطا در این راه حركت كنیم باید بدانیم كه ظرفیت‌ها و زمان‌ها از دست می‌رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به قلمرو فناوری‌های پیشرفته اشاره كرد و اظهار داشت: دستیابی به فناوری‌های پیشرفته مانند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مسیری است كه یك جهش بالایی را برای ما رقم می‌زند و ایران امروز حركت در این مسیر را آغاز كرده است و باید تقویت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید از بیداری اسلامی كه امروز در منطقه به وجود آمده صیانت كرد و غربی‌ها امروز اعتراف كردند كه سیاست ایران در مقابله با یكجانبه‌گرایی آمریكا آن را به شكست كشانده و مشكلات زیادی را برای آمریكا به وجود آورده و آمدن اوباما یك مرهم برای زخم‌های گذشته آمریكاست.
لاریجانی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه گفت: ایران امروز به عنوان یك بازیگر اصلی در منطقه می‌تواند در دهه چهارم نیز تثبیت شود و شرایط امروز به خاطر سیاست ایران و اشتباهات آمریكا از حالت تك قطبی به چند قطبی تبدیل شده است و امروز ایران می‌تواند در دهه چهارم به عنوان یك بازیگر مهم در منطقه نقش خوبی را ایفا كند.
وی با بیان اینكه امروز صحنه منطقه‌ای دچار چالش‌هایی است گفت: امروز صحنه منطقه دچار چالش‌های فراوانی است كه نمونه‌ای از آن را در كنفرانس بین‌المللی ادیان كه چند كشور عربی در آن حضور داشتند ملاحظه كردیم كه این همایش سازش با اسرائیل و افزایش فشار بر مردم فلسطین را دنبال می‌كرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه امروز تنها جهاد است كه می‌تواند از انقلاب صیانت كند گفت: تثبیت ایران و انقلاب در همین مختصات جهاد و شهادت میسر است چرا كه امروز ما استقلال خود را از خون شهدا به دست آورده‌ایم و همه باید از این اصل صیانت و دفاع كنیم.

در پایان این مراسم تندیس یادمان همایش 30سال انقلاب اسلامی؛ دستاوردها، آسیب‌ها و فرصت‌ها به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه به عنوان سخنران افتتاحیه در این همایش حضور پیدا كرده بود اهدای شد.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ

www.seemorgh.com/news